Okruhy na Skřítku

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory

Na Skřítek se dopravíme relativně snadno, najdeme ho na hlavní silnici č. 11 (Praha - Ostrava) mez Šumperkem a Rýmařovem. Velké parkoviště pojme dostatek odobních vozů a jezdí tudy několik autobusových linek (o víkendou bohužel méně).

Vyhledávaným místem ke schazování přebytečných kil je areál lyžařských běžeckých tras na Skřítku. Ploché sedlo mezi Hrubým Jeseníkem a Hraběšickou hornatinou nabízí díky solidní nadmořské výšce v zimním období (není-li vysloveně mizerná zima) celkem slušné sněhové podmínky

Hlavní občerstvovnu najdeme hned u startu v motorestu Skřítek, další pak na Rabštejně, v případě zájmu můžeme sjet do Klepáčova, kde kromě Ztracenky najdeme i další penziony nebo bufet u sjezdovky.

Areál nabízí dva kratší okruhy, červený a modrý v délce kolem 3km a jeden delší zelený v délce asi 11km. Červený okruh obkružuje vrch Závora nad Klepáčovem (dá se od něj dojít k horní stanici vleku), modrý okruh je malou projížďkou kolem modré značky a zelené k první zatáčce a s mírným sjezdem do sedélka mezi Závorou a Závadou a zpět k motorestu Skřítek, u kterého je start tratí.

Nejdelší zelený okruh je v začátku startu shodný s modrým okruhem, ve směru hodinových ručiček pak souběžně s modrou TZ směřuje v podstatě podél hlavní silnice k vlastnímu sedlu Skřítek až k silnici na Rabštejn. U té se od modré značky odpoutá a mírným stoupáním vystupuje úbočím Bílých a Černých kamenů (Bílé kameny jsou nejvyšším vrcholem Hraběšické hornatiny. Vrchol mírného stoupání je u lovecké chaty Alice za kterou následuje zprvu mírnější sjezd k lesní křižovatce a po té o něco prudší (ne příliš) k cestě mezi Rabštejnem a Hvězdou, na tu trasa přichází téměř v rovině. Hvězda se svými 800m je zároveň nejnižším bodem okruhu. Za hvězdou následuje jediný náročnější výstup v délce 1km do výšky málo přes 900m na úbočí Skal. To je vlastně nejvyšší bod okruhu na Skřítku. Na Skřítek dorazíme téměř rovnou trasou v pohodové jízdě.

Zajímavá varianta je odbočení z modrého okruhu na červenou TZ kterou můžeme dojet do Klepáčova k chatě Ztracenka, nebo těsně před Klepáčovem v zatáčce odbočit po úbočí Závory lesní cestou, která protíná lyžařský svah v Klepáčově a pár set metrů za ním se napojuje na červený okruh.

Okruhy pravidelně udržuje skůtr díky péči TJ Severka Šumperk. Běžkaři s oblibou odbočují od Hvězdy na Rabštejn, nebo i po silnici od sedla Skřítek, lesní asfaltka (modrá TZ) se většinou neprohrnuje ani nesype takže bývá pro běžkaře sjízdná. Od Hvězdy se pak dá dojet asfaltkou na rozcestí Traťovka, za dobrých sněhových podmínek i na Krásné nebo do Vikýřovic u Šumperka (i tam), dá se najít i stopa směrem k Sobotínu a Petrovu. Samotný Skřítek je pak i východištěm na hřebenovku, nebo na pěknou trasu k Alfrédce, nebo podél Podolského potoka na Anenskou huť a Žďárský Potok.

Trasu na Krásné a do Vikýřovic občas projíždí i rolba, bude-li dostatek sněhu v únoru by se měl uskutečnit závod Jesenická 40, který by měl startovat právě na Krásném, závodníci by měli vyběhnout na Traťovku a Hvězdu a obkroužit Skřítek na Rabštejn, čili trasa zřejmě využije i část lyžařských okruhů.

Poslední aktualizace: 1.1.2012
Okruhy na Skřítku na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Okruhy na Skřítku

Skřítek, hraniční kameny a jejich černí bratři („horní“ Černé kameny)
Východiskem naší cesty je motorest na známém sedle Skřítek, které odděluje…
  Dnes bych vás rád pozval na mnohadílné virtuální putování za nejkrásnějšími skalními vyhlídkami Jeseníků. Je dost možné, že vám zde…
Když jsem se o lokalitě dozvěděl poprvé, nevěřil jsem vlastním uším. Jeden…
  Sedlo Skřítek je dělítkem mezi hlavním hřebenem Hrubého Jeseníku a…
  Dlouho jsem váhal, jestli mám tento článek napsat, neboť toto…
Bílý kámen u Skřítku
  Bílý kámen je se svými 948 m nadmořské výšky nejsevernějším vrcholem…
O Skřítku a běžkařských stopách v jeho okolí už jsem toho napsal víc než…
  Konečně ráno. Skoro ani nemůžu dospat, neboť dnešní den nás čeká…
  Skalka "Krtinec" - (kdysi známé vyhlídkové místo), která se vypíná vedle…
Nevysoká skalka Krtinec vypínající se u lesní asfaltky asi 2 km za motorestem Skřítek kdysi bývala známým vyhlídkovým místem. Dnes už…
Rašeliniště Skřítek je národní přírodní rezervace a rozkládá je v …
Po dvou letech jsme se vydali na dvoudenní přechod Jeseníků s noclehem na…
Další z dluhů, kde má noha ještě nevstoupila je severovýchodní okolí…
Když v nadpisu uvádím, že jde o trošku jinou hřebenovku, než tu klasickou, platí to jen z části. Té klasické se to skutečně týká, druhá část je sice …
Hrubý Jeseník tvoří výraznou hranici mezi Moravou na jihu a Horní…
Turistické značení: Skřítek – Hvězda po zelené Tz, Hvězda –…
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz. Trasa vede ze…
Byť opožděný ale vcelku úspěšný start aktuální zimy velí ve zrychleném tempu provětrat tělo rozvalené přes svátky na divanu u…
Trasa ze Skřítku do Karlova patří k nejhezčím lyžařským tůrám v J…
V nížinách i středních polohách je sice zima vrtkavá, nebo žádná. Řízením…
Aktuální zima (sezóna 2021/22) nám začala tak razantně, že se někteří až…
Plánovaný sobotní běžkařský výlet poněkud zhatilo počasí. No fakt, že od páteční noci zesiluje vítr do síly menšího uragánu a…
Že se i nepříjemná náhoda může proměnit v celkem pěknou procházku…
Rozcestí turistických tras se nachází na hlavní cestě přes Jesení…
Prozatímní většina ledna (2019) se nesla ve znamení častého sněžení…
Hřebenová trasa Hrubého Jeseníku je všeobecně uznávaná jako nejhe…
Narazíme na ně, pokud půjdeme od Bílého kamene po hřebenové vrcholové pěšině směrem k jihu - k nejvyššímu vrcholu Hraběšické hornatiny …
Dlouhý den a blízkost hor láká k průzkum neznámých končin. Protože jsem v…
   Tyto Černé kameny jsou nepřehlédnutelným skalním vrcholem přibližně na …