Skotové na Švýcárně

Tipy na výlet Pro zdatnější Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Když už jsem byl letos na kole dvakrát na Dlouhých stráních, je pouze jeden vyšší bod kam se dá v Jeseníkách dojet regulérně na kole a to je samotný Praděd. Prozatím jsem byl na hoře kolmo po asfaltce od Hvězdy. A protože mi od zájezdu na Vranov na výletním kole zůstaly zatím terénní pneumatiky, řekl jsem si, že bych to měl konečně vyjet z Koutů. Tím zároveň ostatním nabízím bližší výjezdní bod, ne každý se nahoru vydá ze Šumperka jako já. Tím mám zároveň odbytý nedůležitý, asi 23km dlouhý úsek po silnici. To pravé začíná vlastně až u mostu, u odbočky k chatě Pelikán. Zde začíná trasa výjezdu Na Praděd. První část cesty je celkem jednoduchá, vyjet asi 5km po lesní asfaltce k rozcestí Petrovka (převýšení cca 400m). Díky asfaltu to není nic strašného, nicméně první úsek v serpentinách je poměrně prudký, vítaným zpestřením je tak vyhlídka nad skálou Sokolkou. Skála je u druhé serpentiny, od čtvrté serpentiny je dlouhý mírnější téměř rovný úsek. (trasa je oblíbenou zimní cestou, kolikrát to tady zvrchu moc nejede)

Závěr úseku je tvořen další serpentinou a ostřejší zatáčkou a je tu Petrovka. Tady končí asfaltka a začíná normální horská cesta. Pokud je na trase šotolina, tak to jde, čas od času ovšem lesáci vysypou cestu novým štěrkem, pak to drncá víc. Před Kamzíkem (rozcestí) se stoupání zvyšuje, tka je leckdy jednodušší potlačit (dělají to i cyklisté s pravými horskými koly). A prudké stoupání na Velký Jezerník tlačí skoro všichni.

Jakmile ale přijdou Slatě, je po kopci a na Švýcárnu dojedeme po rovince.

Název článku nemá navozovat dojem, že na návštěvu horské chaty zamířili nějací Britové, jen jsem si trošku upravil rod dobytka, který se tu pase. Chata Švýcárna je nejstarší fungující horskou chatou Hrubého Jeseníku. Turistům slouží po přestavbách již téměř od poloviny 19. století a díky atraktivní poloze neztratila nic ze své přitažlivosti.

Logicky je občerstvení přímo na Švýcárně, nicméně před stoupáním jsem se zastavil v Koutech pod lanovkou a na Pradědu se taky nedá nezastavit.

V letošním roce byla zkušebně v okolí chaty obnovena pastva dobytka. Na starých pohlednicích můžeme vídávat pasoucí se dobytek nejen u Švýcárny, ale i na Pradědu, či Ovčárně (ostatně zde je název jasný). V dřívějších dobách se páslo daleko více, někdy koncem jara či začátkem léta sem vyhnali dobytek na pastvu z blízkých údolí, dobytek tu býval i do podzimu, pak je zase zahnali dolů. Současné stádo je zatím skromné, je to spíš na zkoušku. Jedná se o plemeno skotského náhorního skotu „Highland cattle“, což je tuším, že masný dobytek, na mléčné speciality si tedy zatím musíme nechat zajít chuť. Ovšem rohatý dobytek s dlouhou srstí se do hor celkem hodí. Problematičtější se mi zdá současný způsob pastvy, kdy jsou louky obehnány elektrickým ohradníkem, ale asi to dnes jinak nejde. V dávných časech sem tolik turistů nechodilo. Každý kus má samozřejmě svůj zvonec, tak při troše fantazie si můžete představit, že jste v pravém Švýcarsku.

Majitel stáda (stádečka, 6ks), je Václav Merta z Vernířovic, jinak rančer na Ranči M (chov huculů). Pastva začala 1. července a měla by trvat do 15. října. Z pasením se začalo letos na zkoušku. Horské louky totiž více nebo méně zarůstá tvrdá tráva smilka, která dusí vzácnější druhy rostlin, kterým hrozí vymizení. Právě když se na horách pásl dobytek byla druhová skladba bohatší (případně sem dorazila vysoká, tu ale plaší turisté).

Ze Švýcárny je na samotný Praděd zase asfaltka a není to už zas tak vysoko. Díky zatažené obloze jsem zase ušetřil za rozhlednu (tak jsem si dal panáčka). Kdo se vydá z Koutů, může si zpáteční cestu střihnout třebas na Červenohorské sedlo a dobrodružné povahy po staré cestě dolů (opatrnější raději po silnici). Já jsem si to prodloužil na Ovčárnu, přes Hvězdu do Malé Morávky a do Rýmařova. Pře Skřítek po silnici domů, to už je celkem nedůležitých 55km po silnici ...

Poslední aktualizace: 27.8.2013
Skotové na Švýcárně na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Skotové na Švýcárně

Silvestrovský výlet Červeňák – Švýcárna, 311219
Poslední den roku 2019. Raním autobusem na Červenohorské sedlo. Ač nepláno…
Proč netradičně? Ini většinou jsme datum druhého vánočního svátku vyráželi…
Jeseníky jsou krásné v každé roční době, podzim nevyjímaje. Proto…
Pondělí 6. 1. 2014 Sněhu skutečně moc není ani na vrcholech, má být však…
Zima 2019/20 je stále na sníh a vlastně i mráz skoupá. Nezbývý než tedy op…
Už nějakou dobu zdobí prostranství před chatou Švýcárnou na…
Kdo nebyl na Švýcárně, nebyl v Jeseníkách. Asi poněkud neoriginál…
Jak známo, nic se nejí tak horké, jak se uvaří. Přes tuto zkutečnost…
Ráno na autobusové nádraží, odjezd 8.15, směr Červenohorské sedlo. Protože…
Sice jde o dva vrcholy, ale už svým názvem patří tak nějak k sobě. Oba jsou součástí hlavní Jesenické hřebenovky mezi Červenohorským sedlem a Pradědem.…
Letošní zima si s nástupem dává načas, ale v posledním týdnu…
Výkony aktuálního ročníku zimy (2015/16) jsou prozatím stejně…
Na nejfrekventovanější části hlavní hřebenové trasy Jeseníků, mez…
  Běžkařská klasika V Jeseníkách   Po oblevě, která se dostavila konce…
Přitažlivost horských penzionů a chat mimo samotné skutečnosti,…
Švýcárna je nejstarší horskou chatou v Jeseníkách ve výšce 1310 metrů.…
Tento „pozdně jarně vycházkový“ cestopis z milovaných Jeseníků může –…
Ráno vstáváme před pátou. Protože při každé návštěvě Jeseníků musíme nav…
Mezi nejatraktivnější přírodní výtvory a často navštěvovaná místa …
Přírodní rezervace (nadmořská výška: 850 -1120 m rozloha: 141,4095 ha). Tato rezervace chrání soustavu kaskád a proudů Studeného pot…