Velký Roudný

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za sportem Do přírody Na hory Na kole

Každého bych asi na kole k Slezské Hartě nehnal, k Velkému Roudnému to mám z domu asi 65 km, ale obyvatelé Rýmařovska či Bruntálska to mají na pěknou vyjížďku třeba i kolem celé Slezské Harty, zvládnout se to dá i od Šternberka a z větších dálek je možnost využít i vlak mezi Olomoucí a Krnovem a kola naložit sebou. Ostatní to budou mít nejjednodušší autem a zaparkovat buď dole v Roudnu, nebo i u cesty na sedle mezi Velkým a Malým Roudným, kam už to je na vrchol kousek. Ostatně kola bych doporučil odložit i cyklistům, nahoru je to celkem prudký (naštěstí krátký) výšlap.

Velký Roudný je jak se uvádí nejvyšší sopka Nízkého Jeseníku a rovnou i největší moravskou (nebo moravskoslezskou sopkou, zemská hranice je nedaleko).

Když jedu k přehradě Slezská Harta a vyjde mi to tak se zastavím v Nové Pláni, v penzionu U Jelena, což je přebudovaný kostel a teď tam mají zrovna Bernarda. Ale co si pamatuju, jakási hospoda či penzion je přímo v Roudnu, tj. necelé 2km pod kopcem.

Foto: Bobkart

Velký Roudný soptil nedávno, ještě na počátku čtvrtohor, čili nějakých 1-2mil. let zpět. Zároveň je i po Slunečné druhou nejvyšší horou Nízkého Jeseníku, a oproti ní je i více odlesněn. Navíc od r. 2007 je na vrcholu vztyčena 20m vysoká dřevěná rozhledna, plošina s výhledem je v 17m. Výhled je spíš na severozápad, západ a jih, východní strana je skrytá za vzrostlými stromy. Doufal jsem, že by mohly být snad vidět i Beskydy, ale ty nakonec nebyly vidět ani z úbočí, ale to bylo myslím hlavně kvůli podzimnímu oparu, myslím, že by jinak být vidět mohly. Ovšem západní výhled to zachraňuje, byť taky v oparu, ale přece jen blíž máme před sebou výhled na východní svahy Hrubého Jeseníku. A to i se vzdáleným Kraličákem hodně na západě. Celému výhledu dominuje Praděd s vysílačem, ale je možno obsáhnout celý hlavní hřeben až k severním částem Medvědské hornatiny, za kterými ještě vykukuje Příčný vrch již v Zlatohorské vrchovině. Pod námi pak Roudenský kostelík, vedle vodní plocha Slezské Harty, a nad Bruntálem září kostel na Uhlířském vrchu (nejsevernější sopka Nízkého Jeseníku). Kromě rozhledny pak jistě zaujme návštěvníka kaplička, obnovená po r. 1989 či rozpolcený Čertův kámen kousek od rozhledny. Jak se můžeme dočíst, jeden z lávových proudů kdysi dotekl do údolí Moravice a zatarasil ji, takže dnešní přehradní jezero vlastně částečně obnovuje již zaniklou vodní plochu.

Kromě fyzické zdatnosti k výstupu na vrchol a rozhlednu toho o mnoho víc nepotřebujeme, rozhledna je volně přístupná.

Poslední aktualizace: 18.9.2011
Velký Roudný na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Velký Roudný

Velký Roudný
Velký Roudný ( 780 m.n.m.) je vyhaslá sopka zvedající se na jižním břehu …
Velký Roudný je od roku 1966 vyhlášen Národní přírodní památkou. Tato naposledy na konci třetihor (přes 2 mi…
V roce 2007 vybudovala obec Roudno na vrcholu sopky Velký Roudný (780 m n. m.) 20 m vysokou dřevěnou rozhlednu,…
Rozhledna Velký Roudný.Nad přehradou Slezká Harta a obcí Roudno je na…
Z Krnova jsme vyrazili po cyklotrase č.503. Nejdříve trasa vedla po…
do Roudna se dá jet autobusem,asi 20 Km od Bruntálu a jít pak po zelené značené trase cca 1,5 Km na vrchol,nebo autem,které je možné…
Nejprve jsme navštívili přírodní památku a geologickou loka…
Roudno leží jihovýchodním směrem od města Bruntál a na jižním směrem od v…
Když už v nějaké hospodě narazíte na portréty Amy Winehouse,…
Vodní nádrž Slezská Harta je největší svého druhu na Severní Mora…
Když už je ta zima zas taková rozpačitá (člověk by řekl i marná), tak se…
Ač titulek článku zní hrůzostrašně (znalci jistě vědí), obsah…
Vodní dílo Slezská Harta patří k největším přehradám i vodním nádržím…
Razovské tufity je přírodní památka, která se rozkládá u jihozápadního ok…
Lokalita Razovské tufity je přírodní památka, která se rozkládá u jihozápadního okraje obce Razová a nedaleko…
Při návštěvě Moravskoslezského kraje v okrese Bruntál jistě stojí za to…
            Světový den vody na přehradě Slezská Harta 23.3.2019 …
Přehrada Slezská Harta je vybudována na řece Moravici, která pramení ve Velké kotlině v Hrubém Jeseníku. Dle…
Na kole, autem, autobusem. A to buď přímo do Bruntálu a odtud na …
Z letošního cykločundru po Slovensku, Rakousku a jižní Moravě jsme přijeli…