Naše dovolená v Jeseníkách, III. a IV. den - procházka kolem Slezské Harty

Třetí den naší letošní dovolené v Rýmařově, na svátek svatého Václava jedeme vlakem z Rýmařova do Valšova, odtud 4 km pěšky po silnicí, bohužel tudy vede turistická značka až k největší nádrži na Severní Moravě, která má název Slezská Harta. Rozkládá se JV od města Bruntál. Naštěstí nebyl velký provoz, ale i tak jsem byla ráda, když zelená značka odbočila vlevo, mezi stromy a dovedla nás až k břehům přehrady. Slezská Harta je místem, které potěší milovníky přírody, rybaření, vodních sportů, turistiky, cykloturistiky, jachtingu, windsurfingu a plachtění, je i pěkným místem pro rekreaci. V okolí je dostatek ubytovacích možností. V přístavišti lze půjčit mořské kajaky, loďky, vodní šlapadla k projížďkám, atd. Po přehradě jsou pořádány i vyhlídkové plavby.

Údolní nádrž byla vystavena na řece Moravici u obce Slezská Harta. Kolem ní je kamenná hráz, objem přehrady má 2 528 tisíc metrů krychlových. Pramení ve Velké Kotlině v Hrubém Jeseníku, přes hráz přehrady vede silnice. Přehrada zde byla vybudována pro posílení níže položené přehrady Kružberk. Voda ze Slezské Harty má využití i v průmyslu, pro výrobu energie. Přehradní nádrž využívají i rekreanti, je zde několik pláží. My si zde obcházíme její břehy a obdivujeme plovoucí plachetnice. Nad vodou se dělají velká mračna, dodávající na dramatičnosti. Franta si vyjde na nějakou vyhlídku a ke kostelíku, pak jdeme na oběd do místního penzionu U Jelena. Kolem jedné hodiny se vracíme stejnou cestou po silnici zpět do Valšova. Značka prochází dědinou k vlakovému nádraží. Odtud nám jede vlak do Rýmařova, kde nás v restauraci našeho penzionu čeká pan majitel s dobrou večeří. Pak opět posedíme u pivka a jdeme do svého útulného podkrovního pokojíčku. Před námi je čtvrtý den - úterý, mám den volna. Franta si jako každou dovolenou rezervoval jeden den pro sebe. I tentokrát se vypraví na průzkum skal někam do " pralesa Jeseníků ". Ač nejsem velkým příznivcem těchto jeho samostatných výletů, nezbývá mi, než se s tím smířit a věřit, že použije aspoň část zdravého rozumu a vrátí se vpořádku. Ale opak byl pravdou. Dostal údajně skrat a chtěl vylézt na padesátimetrovou skálu, údajně na vyhlídku. Naštěstí ho v neprostupném terénu zastavil nějaká velký kámen, který nešel přelézt, a tak se Franta po sedací části svého těla musel pomalu sesunout, aby se nepolámal při sestupu zpět. Tak za tento skrat jsem ho opravdu nepochválila. Já jsem své volno využila k odpočinu, procházce městem a návštěvě Infocentra v Rýmařově. Franta se vrátil kolem 17. hodiny, prý cestou zpět potkal dva horolezce a ti ho svezli do Rýmařova, pokračovali dál do Bruntálu. Po odpočinku a povykládání zážitků scházíme dolů do restaurace na večeři - jaká výhoda, že byla přímo v penzionu.

Poslední aktualizace: 4.10.2015
Naše dovolená v Jeseníkách, III. a IV. den - procházka kolem Slezské Harty na mapě
Autor: JENNY-JANA

Příspěvky z okolí Naše dovolená v Jeseníkách, III. a IV. den - procházka kolem Slezské Harty

Na kole na Slezskou Hartu
Z letošního cykločundru po Slovensku, Rakousku a jižní Moravě jsme přijeli…
Údolnú vodnú nádrž na rieke Moravice Sležská Harta postavili v rokoch 1987…
Přehrada Slezská Harta - Den otevřených dveří (22.3.2014) Den ote…
Když se v roce 1987 začala stavět (vlastně sypat) hráz v údolí Moravice,…
Ve starší době kamenné, kdy náš předchůdce „lovec mamutů“ začal o…
Trasa vede z Leskovce nad Moravicí k technické památce "Vápenná pec". Celý…
Na kole, autem, autobusem. A to buď přímo do Bruntálu a odtud na …
Leskovec nad Moravicí leží jižním směrem od města horní benešov a…
Při návštěvě Moravskoslezského kraje v okrese Bruntál jistě stojí za to…
            Světový den vody na přehradě Slezská Harta 23.3.2019 …
Přehrada Slezská Harta je vybudována na řece Moravici, která pramení ve Velké kotlině v Hrubém Jeseníku. Dle…
Pozdně barokní Kostel Sv. Markéty je nejvýraznější historickou památkou obce Bílčice, nacházející se na pravém břehu řeky Moravice v…
Obec Bílčice leží jihovýchodním směrem od města Bruntál a jižním směrem o…
Vodní nádrž Slezská Harta je největší svého druhu na Severní Mora…
Šternek je zřícenina hradu, který najdeme asi dva kilometry východním…
Území kolem Bystřice a Moravice patřilo na počátku 13.stol. olomoucké…
do Roudna se dá jet autobusem,asi 20 Km od Bruntálu a jít pak po zelené značené trase cca 1,5 Km na vrchol,nebo autem,které je možné…
V roce 2007 vybudovala obec Roudno na vrcholu sopky Velký Roudný (780 m n. m.) 20 m vysokou dřevěnou rozhlednu,…
  Každého bych asi na kole k Slezské Hartě nehnal, k Velkému Roudnému to…
Velký Roudný ( 780 m.n.m.) je vyhaslá sopka zvedající se na jižním břehu …