Vernéřovice - kostel sv. Michaela archanděla

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Když jsme se chystali na dovolenou na Broumovsko, věděli jsme, že chceme navštívit také obce, jejichž kostely patří do Broumovské skupiny kostelů. Mezi ně patří i kostel ve Vernéřovicích, je to poslední ze tří kostelů severozápadně od Broumova.

Obec leží v údolí Vernéřovického potoka 10 km severozápadně od Broumova, 3 km na jihovýchod od Meziměstí. Patří mezi dlouhé lánové obce, které byly zakládány v úrodných rovinách kolem řeky Stěnavy a jejích přítoků.
Obec byla založena ve 2. polovině 13. století a vlastnili ji vladycké rody. První písemná zmínka o obci je z r. 1351. R. 1434 ji vykoupil opat Heřman a tak se obec dostala do majetku benediktinů z broumovského kláštera. Převládalo zde zemědělství a obec se tak stala zásobárnou broumovského kláštera. V zimě se obyvatelé živili ručním tkalcovstvím a přádelnictvím.
Obec měla vlastního rychtáře, který zde zajišťoval tzv. nižší soudnictví, tj. přestupky a majetkoprávní agendu. V obci byla již r. 1582 škola, nad kterou měl patronát broumovský klášter. R. 1716 byla postavena nová, ještě dřevěná škola. Až r. 1816 byla postavena kamenná. R. 1662 zde byla i celnice.
Díky vybudování železniční tratě, která r. 1875 spojila Choceň s Meziměstím a Broumovem se začal v této oblasti rozvíjet i průmysl. Obcí přímo vlak neprojížděl, nebyly zde tedy velké textilní závody, ale svoji činnost zde začali běžní živnostníci a obchodníci. Z 80 – 90 % zde žili občané německé národnosti. Na základě mnichovské dohody 30. září 1938  byla zdejší oblast přičleněna k nacistickému Německu. Až po pádu Německa v květnu 1945 se oblast stala opět součástí Československého státu. Původní obyvatelé německé národnosti byli odsunuti a do obce se stěhovali čeští přistěhovalci z vnitrozemí.
První kostel byl v obci dle písemných pramenů již r. 1412. Kdy byl postaven, to se bohužel neví. R. 1540 byl postaven dřevěný kostel sv. Michala, který až do r. 1587 spadal pod faru v Rupechticích. Až r. 1589 se stal samostatným farním kostelem, kam po třicetileté válce spadala řada sousedních obcí - Bohdašín, Ruprechtice, Jetřichov a Vižňov. Pravděpodobně proto byl r. 1683 rozšířen a za opata Otmara Zinkeho v letech 1719 - 1720 přestavěn podle projektu Kryštofa Dientzenhofera. Vnitřní vybavení bylo dokončeno r. 1722. Loď je ve tvaru elipsy, na východě je přistavěna nízká sakristie, na západě nepříliš vysoká věž. V kostele bývalo pět zvonů. Dnes je je tam pouze jeden, je z r. 1600. Je vysoký 80 cm a má průměr 105 cm. Kostel prý patří k nejzachovalejším z celé Broumovské skupiny kostelů.
Okolo kostela je velký hřbitov, většina německých hrobů je neudržovaná. Před kostelem stojí velká barokní fara. Nad vchodem je erb. Dnes ji využívá pošta a spořitelna.

V obci je pravděpodobně jen obchod, za občerstvením je nutno si zajet do Meziměstí. My jsme se zde dlouho nezdrželi.

Na hřbitově je hezky opravená hřbitovní kaplička a tak se snad i kostel dočká opravy. Je škoda, že se jedná o skvosty, které jsou takhle oprýskané.

Obcí prochází červená turistická značka. Vede z Meziměstí do Teplic nad Metují (9 km). Na trase je Mariánská studánka a novogotická bývalá poutní kaple Panny Marie Pomocné. Byla postavena v letech 1892 až 1894 na místě původní dřevěné kapličky - ta byla postavena na místě tzv. Vernéřovického zázraku - u studánky se prý zastavila unavená hraběnka, která špatně viděla. Když si opláchla obličej i oči vodou ze studánky, zázračně se jí vrátil zrak. Na znamení díků na místě nechala postavit kapli. Ke kapli vedla i Křížová cesta. Značně zdevastovaná kaple přešla do soukromého vlastnictví a opravuje se.
Z křižovatky u kostela z červené turistické značky odbočuje jižním směrem modrá turistická značka, která vede přes vlakovou stanici Březová u Broumova (2 km) do severní části Broumovských stěn – nechá se po ní dojít na Honský Špičák (+cca 4 km) a dál až na Hvězdu. Celkem to vyjde na cca 9 km s převýšením přibližně 350 metrů. Část této trasy jsme si prošli.
Poslední aktualizace: 6.8.2018
Vernéřovice - kostel sv. Michaela archanděla na mapě

Příspěvky z okolí Vernéřovice - kostel sv. Michaela archanděla

Obrázky z Broumovska a kostel sv. Michaela Archanděla ve Vernéřovicích
  Kostel sv. Michaela Archanděla ve Vernéřovicích je další ze slavné „Broumovské skupiny kostelů“, postavených na území broumovského…
Turistické rozcestí je umístěno na křižovatce silnic v centru obce pod kostelem sv. Michaela. Procházejí tudy tyto značené trasy: červená SV směre…
Obec založená v 2 pol. 13. století Wernerem ,který přišel z Duryňska na p…
Součást čs. pohraničního opevnění z let 1935- 1938  Úkolem tohoto objektu…
Tento památný strom roste ve Vernéřovicích těsně u plotu jednoho z domů. Za památný strom byla tato lípa velkolistá vyhlášena 26. 11. 1981 Okresním…
Součást čs. pohraničního opevnění z let 1935- 1938  Úkolem tohoto objektu…
Uzavření silnice Bohdašín- Německé Vernéřovice závorou, zřízení příkopu V době před začátkem 2. sv. války, kdy vzrostlo přímé…
Patříte k milovníkům nevšedních zážitků, skvělého jíd…
Z Meziměstí půjdeme po červené značce po málo frekventované silni…
Kdykoliv jsem v posledních letech stanul na Ruprechtickém Špičáku…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby…
PĚŠÍ VÝLET Z MEZIMĚSTÍ PŘES POLSKÉ NOVÉ SIEDLO KOWALOVA DO SOKOLOWSKA A…
Cílem výletu, resp. zastávkou při toulkách po malebném Broumovsku je…
u křížku - vyhlídka na Javoří hory
Od křížku, který se nachází nad Jetřichovem se nabízí krásný výhled na…
Teplice nad Metují leží v Severních Čechách, severovýchodním směrem od mě…
Krásná trasa zejména pro milovníky výhledů. Vychází z centra Teplic nad Metují (foto 1 a 2) po červené značce. Ta stoupá za městečko mírně do kopce …
Barokní Kostel sv. Vavřince v Teplicích nad Metují nechal postavit v roce 1724 Jan Karel Straka z Nedabylic. Nachází se na místě…
Ruprechtice - kostel sv. Jakuba Většího
Ruprechtice se nachází na úpatí Javořích hor. Díky své poloze je obec ideálním východiskem k výletu na nejvyšší bod Javořích hor Ruprechtický Špičák…
    Některé úseky této trasy jsem tu už sice popisoval (byť…
Při  naší dovolené v Náchodě jsme se jeden den vypravili prozkoumat…
V článku „Ostaš – Horní labyrint“ jsem krátce popsal tuto stolovou horu d…
Skalní útvary nedaleko Teplic. Jsou rozloženy ve dvou skupinách, které od…
Přijedete-li do Police nad Metují na Náchodsku, stolovou horu Ostaš nemůž…
Stolová hora Ostaš
Vydáme se do Broumovského výběžku, přesněji do Police nad Metují, kde začneme svou cestu ke stolové hoře Ostaš, kde si přijdou na…
Teplické skály
Jedinečné skalní město v severovýchodních Čechách leží 2 km od města Tepl…
Budete-li někdy projíždět či procházet územím mezi Broumovem a Policí nad…
Adršpašsko-teplické skály patří mezi nejkrásnější a říká se i nejdivočejší skalní města v Evropě.Až do 18.století bylo toto místo nepřístupné díky…
Adršpašské skály
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály,…