Z Janovic nad Úhlavou na zámek Veselí.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Přibližně 8 kilometrů jihozápadně od Klatov se v údolí řeky Úhlavy nachází městečko Janovice nad Úhlavou. Prochází tudy silnice z Klatov do Nýrska a železniční trať do Železné Rudy. Navíc železnice odtud míří i do Domažlic. Turisté Janovice vnímají spíše jako místo, kde se odbočuje na známý hrad Klenovou. Nabízí se otázka, jaké je samotné městečko. Při pohledu do minulosti se dozvídáme, že významný český rod Janovští z Janovic tu měl své sídlo. V jeho držení, až na několik výjimek, byly Janovice do 17. století. První písemná zmínka o místě je z roku 1290, ale to zde již stála vodní tvrz a malá osada. A to je jistě dostatečný důvod k návštěvě. Autem z Klatov trvá cesta necelých deset minut a po odbočení z hlavní silnice vjíždíme na náměstí, kde je možné parkovat. A poté již můžeme začít s poznáváním městečka

Janovické náměstí je nepravidelného tvaru a první, co padne do oka, je opravená budova staré radnice a kruhový objezd. Domy jsou přízemní i patrové a nad jiné vyniká budova opuštěné restaurace. V západní části náměstí je raně gotický kostel sv. Jana Křtitele z konce 13. století, který byl kolem roku 1764 barokně upraven a byla postavena věž. Od kostela procházíme travnatou stezkou kolem bývalého pivovaru směrem na JZ. Po pěti minutách jsme na vyvýšeném travnatém prostranství s několika kříži. Po tvrzi v podstatě nic nezbylo a navíc zde byl od 18. století hřbitov. Ten byl později zrušen a tak tu dnes kromě již zmíněných kříž roste několik jehličnanů. Představit si tady vodní tvrz vyžaduje značnou fantazii. Od tvrze se vracíme ke kostelu a jdeme ulicí Podsedky k řece Úhlavě. Po pravé straně je opravená budova sokolovny. Od mostu proti proudu Úhlavy je po 50 až 60 metrech soutok s říčkou Jelenkou. Za mostem opouštíme zelenou značku a jdeme po silnici do Veselí.

Po několika desítkách metrů se nám před očima objevují vysoké borovice a po chvilce i zámek Veselí. I zde původně stála vodní tvrz, která zcela zanikla. V roce 1863 udělal Fridrich hrabě Stadion z Veselí centrum velkostatku a nechal postavit zámek v novogotickém slohu. Muselo to být velmi půvabné a romantické místo, které se ale hodně proměnilo. Díváme se na chátrající budovu s propadlou střechou, nad kterou se zvedá věž. Na vstupní brance do parku se sice píše o skupině lidí, která má v plánu zámek zachránit, ale kde vzít peníze. Jeho současným majitelem je německý občan žijící v Berlíně a ten je zřejmě nemá. Zatím je vidět, že byly odstraněny náletové dřeviny a odpad. Zámek je možné obejít a projít i parkem, ale vidíme kolem jen zkázu. V naší zemi je snad pravidlem, že se památky nechají dokonale zchátrat a potom se následně draze opravují.

Docházíme k odbočce k nádraží. Je tu malý rybníček a na jeho břehu socha sv. Jana z Nepomuku. Zřejmě barokní socha na tom není moc dobře. Světec má uražené ruce a okolí sochy je poničené. Jdeme k janovickému nádraží. To prošlo rekonstrukcí, mají tu nová nástupiště, jen na nádražní budovu se zapomnělo. Od nádraží pokračujeme po zelené směrem k městu. V okolí cesty jsou louky a je odtud hezký pohled na zeleň v údolí řeky. Cestou míjíme Markův mlýn, ze kterého je také jen zřícenina a vracíme se k mostu. Nedaleko kostela nacházíme památník Kašpara Bosáka, který měl podíl na vzniku tohoto parčíku. Naše vycházka Janovicemi končí na náměstí a je čas ohlédnout se po něčem k zakousnutí.

Na náměstí, naproti stanovišti autobusů objevujeme útulnou hospůdku. Obsluha nemá chybu a jídlo a pití jsou velmi chutné. Poseděli jsme tu skoro hodinku a můžeme jen doporučit.

Janovice jsou malé městečko a náměstí a jeho okolí jsou hezky upravené. Kostel a místo, kde stávala tvrz jsou celkem v dobrém stavu. Hůře se chápe poškozený kříž z 19. století u zdi kostela. Zámek a park ve Veselí nás zklamaly a to platí i o soše sv. Jana z Nepomuku. Ve druhém případě to není o penězích, ale o přístupu k dědictví předků. Dojmy tedy rozporuplné, přesto poznání neznámého místa vždy něco pozitivního přinese.

Celá vycházka byla dlouhá okolo pěti kilometrů. Šli jsme jen po Rovině na upravených cestách a po silnici s malým provozem. Z terasy u kostela je hezký výhled k západu, je vidět rozhledna nad Dlažovem. Zámek Veselí lze obejít, ale vstupovat dovnitř se zdá být dosti značným rizikem. K návštěvě městečka je možné využít veřejnou Dopravu. Janovice nad Úhlavou jsou na mapě KČT Šumava – Železnorudsko.

Poslední aktualizace: 20.10.2016
Z Janovic nad Úhlavou na zámek Veselí. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Z Janovic nad Úhlavou na zámek Veselí.

Kostel sv. Jana Křtitele v Janovicích nad Úhlavou.
První, co návštěvník města Janovice nad Úhlavou určitě zaznamená,…
Malá vesnička Veselí je jednou z místních částí města Janovic nad…
Menší novogotická kaple sv. Felixe, výrazná krajinná dominanta, se nachází…
Klenová je zřícenina hradu a i novější zámek ležící na kopci nad obcí stejného jména. Hrad je středověkého založení, zámek byl posta…
Sv. Jan Nepomucký byl generální vikář pražského arcibiskupa, mučedník katolické církve a také jeden z českých zemských patronů. Datu…
Kaple byla postavena v novogotickém slohu v roce 1897. Nechala ji postavit…
Na Klenové, asi 13 km od města Klatovy, najdeme nejen rozsáhlou…
Kombinaci historické architektury, moderního umění a úžasné vyhlídky na…
Klenový, tak se původně jmenoval vrch nad Janovi…
Rozlehlé Šumavské podhůří má, kromě jiných pozoruhodností, na svém území i…
Přírodní rezervace Luňáky leží v široké nivě řeky Úhlavy nedaleko Klatov,…
Vloni na začátku letních prázdnin jsme se rozhodli vyrazit do Bezděkova a spojit dohromady několik příjemných zážitků. Na 16 km dlou…
    V posledních letech vyrůstají rozhledny na vrcholech našich hor jako houby po dešti. Jednou z nejmladších je jistě rozhledna…
V Šumavském podhůří se o zajímavá a známá místa přímo zakopává. Jsou tady…
Navštivte jednu z nejvýznamnějších turistických památek Klatov. V…
Klatovskému náměstí dominuje trojice věží, z nichž nejvyšší je Černá městská věž, která vlastně patří k Radnici. Další dvě věže patří původně…
Když jsme se vraceli z dovolený na Šumavě, stavovali jsme se v Klatovech na jídle. Prošli jsme se po náměstí Míru a po jeho okolí.…
Klatovy leží v Západních Čechách, jižním směrem od Plzně. Klatovy jsou…
Černé jezero
Přírodní rezervace Černé a Čertovo jezero (175 ha) byla vyhlášená již roku…