Zámek a kostel Nanebevzetí Panny Marie v Týnci.

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Do přírody

Obec Týnec se nachází přibližně 5 km jižně od města Klatov. V místech, kde se z Klatovské kotliny zvedají první kopečky Šumavského podhůří si již v 9. století na jednom z nich založili své sídlo Slované. Jako farní ves je Týnec doložen již v roce 1227. V této době patřil klášteru benediktinek u sv. Jiří na Pražském hradě. Až v roce 1367 je první písemná zmínka o zdejším kostele. V místech, kde je dnes zámek, stávala gotická tvrz, ale zda tomu tak skutečně bylo nelze s určitostí dokázat. Po roce 1420 ztrácí Týnec na významu a stává se součástí panství Klenová. V první polovině 16. století je sídlo uvedeno jako pusté. V roce 1554 kupuje panství rytíř Bořivoj Rochle z Otova a od něho jej roku 1584 získává Jan Vidršpergár z Vidršperka. Do jeho rodiny se přiženil v roce 1624 Vilém Albrecht Krakovský z Kolovrat. Ten byl nejvyšším hofmistrem českého království a na panství se to začalo projevovat. Během několika let se panství rozšiřuje do střední velikosti z pohledu tehdejší doby. Staví se i v samotném Týnci. Původně gotický kostel je přestavěn v barokním slohu, je přistavěna věž, ve které jsou tři zvony. Od šedesátých let 17. století se z Týnce stává významné mariánské poutní místo. Syn Viléma, Maxmilián Norbert Krakovský z Kolovrat, se dědictvím stává dalším majitelem panství. Patří mezi nejbohatší muže království a začíná s výstavbou reprezentačního sídla. Návrh zámku vypracoval význačný plzeňský barokní architekt J. Auguston. Stavba začala po roce 1721 a byla dokončena až v roce 1760. V 18. století byla na zámku provedena menší rokoková úprava. Rod vlastnil zámek až do roku 1927, kdy jej kupuje pražský architekt Polívka. Ze zámku se stává na krátkou dobu luxusní hotel, který zaniká již v roce 1935. V roce 1937 je zde umístěn sirotčinec. Zámek se poté stává majetkem státu. V roce 1953 se sem stěhuje armáda. V 90. letech minulého století zámek střídá majitele a dnes se konečně začíná s jeho opravou.

Do Týnce přijíždíme okreskou od Klenové. Parkujeme u bývalého hotelu a odtud vycházíme za zajímavostmi tohoto místa. K zámecké bráně je to několik desítek metrů. Bohužel brána je jediná možnost, odkud lze zámek uvidět. Na travnaté ploše pod zámeckou zdí je pomník padlým a o něco níže z roští vykukuje socha sv. Jana z Nepomuku. Jdeme kolem zámecké zdi, za kterou kdysi býval francouzský a později anglický park. Na rohu zdi odbočujeme vlevo a pokračujeme na návrší. Ve zdi je jedna z hospodářských budov zámku. Z ulice je vidět, že na zadní straně zámku je lešení a zeď je částečně opravena. Docházíme nad zámek. Vlevo na návrší stojí pod korunami stromů sochy Immaculaty a sv. Jana z Nepomuku, mezi kterými je kříž. Obě sochy jsou barokní a vznikly v roce 1754. Přes silnici je domek, v němž žil spisovatel Josef Hais Týnecký. Kostel stojí uprostřed hřbitova, na který se vchází bránou u bývalé fary. Z původního gotického kostela se dochoval pouze presbytář. Průčelí tvoří trojúhelníkový štít. Na jižní straně jsou renesanční dveře s monogramy tehdejších majitelů, z roku 1617. Na hřbitově je hrobka profesora Vrby se sochou od K. Lidického. V zadní části hřbitova je márnice. Ze hřbitova je velmi hezký pohled do údolí Úhlavy a na hrad Klenovou. Domy v obci jsou většinou novějšího data. Týnec jsme si vybrali tak trochu navíc po návštěvě hradu a zámku Klenové, kterým patří jiná kapitola stránek. Pokud se zámek podaří opravit, bude jednou z nejkrásnějších barokních památek Klatovska. Ale to v řece Úhlavě proteče ještě asi hodně vody.

V Týnci na občerstvení musí turista zapomenout. Ale lze se slušně najíst v nedalekých Janovicích nad Úhlavou nebo ve hradní restauraci na hradě Klenová. S ubytováním v této oblasti nejsou žádné potíže.

Zámek je ve velmi špatném stavu a oprava bude trvat ještě několik let. Samotná obec také nepřekypuje pořádkem. Nikomu se nemůže líbit krásná socha obložená roštím. Ale to jsou jen maličkosti. Jinak okolí Týnce je nádherné a když se člověk namlsá na nedaleké Klenové, té patří jiná kapitola, tak leccos přehlédne. A tak přeci jen převážila spokojenost.

Týnec je na mapě KČT č. 64 Šumava – Železnorudsko. Procházka obcí a jejím blízkým okolím se vejde do dvou kilometrů. Kostel je otevřený pouze v době bohoslužby.

Poslední aktualizace: 12.6.2012
Zámek a kostel Nanebevzetí Panny Marie v Týnci. na mapě
Autor: Bohumir

Příspěvky z okolí Zámek a kostel Nanebevzetí Panny Marie v Týnci.

Zámek v Týnci se otevřel veřejnosti.
Zprávy v mediích oznamovaly, že bude v dubnu otevřen výše jmenova…
Při našem automobilovém výletě na Klatovsko jsme navštívili tři zajímavá…
Kromě zámku se v Týnci najde několik zajímavých památek. Jednou z…
Hrobka tohoto rodu se nachází v zadní části místního hřbitova. Je…
Cestou od zámku k místnímu kostelu se prochází kolem většího patr…
Místní kostel se nachází na JZ okraji obce na hřbitově. Dojde se …
Nejčastější drobnou sakrální památkou v české krajině jsou kříže. Stavěny…
Mohutný barokní zámek se nachází v obci Týnec na Klatovsku v Pl…
Monumentální torzo, krásné chátrání, nádherná ruina, místo s geniem loci,…
Osadu se zvláštním jménem Rozpáralka najdeme mezi obcemi Týnec a Klenová…