Baltské moře - moje dovolená (3) - Miedzyzdroje, Wolin, Kolobrzeg, Štětín

Letos jsme se rozhodli s přáteli navštívit u Baltské moře región Západní Pomořany. Tento región patří mezi nejkrásnější a turisticky nejvýhledavanější oblasti Polska. Je to 185 km dlouhé pobřeží Baltského moře s čistými plážemi, útesy a dunami. Štětínský záliv, kde se mísí slaná mořská voda se sladkou, nabízí mimořádné podmínky pro faunu a flóru. Chráněné zátoky, vlhké louky a rozsáhá rákosiště mají velký význam pro svět ptáků. Nachází se zde loviště několika  párů mořského orla, na jaře a na podzim, když táhnou ptáci, se tu slétavají statisíce kačen, hus, labutí a jeřábů, aby si v deltě Odry odpočinuly. Štětínský záliv a ústí řeky Odry patří k nejcennějším ústím v Evropě.

Ubytování jsme si zajistili prostřednictvím firmy, která na internetu nabízí ubytování v celé Evropě, již v měsíci lednu 2017 v Miedzyzdrojích, malebném lázeňském městečku, které má přezdívku " Perla Baltského moře". Leží na ostrově Wolin. Je zde 2 km dlouhá promenáda a 360 m dlouhé přístavní molo. Městečko je obklopeno lesy Wolinského národního parku a díky čistému vzduchu a širokým plážím je vyhledáváno pro léčení nemocí horních cest dýchacích. Byli jsme ubytování v nově postavené komfortní chatě se vším příslušenstvím, která stála v zahrádkařské kolonii, asi 1 km od moře ,1.5 km od centra města a 700 m od nádraží.

Do Miedzyzdrojů jsme jeli autem. Cesta až za Wroclav ubíhala hezky, jeli jsme po dálnici A4 a silnici E40, od města Legnica však zbytek cesty byl buď ve výstavbě, vedl po místních komunikacích nebo se objíždělo. A tak z původních plánovaných 6 hodin jízdy jsme jeli 8 hodin.

Dned po příjezdu a ubytování  jsme se šli projít do měsra Miedzyzdroje, které je dle turistických průvodců jedno z nejkrásnějších lázeňských a rekreačních letovisek na Baltu. Městečko má asi 5500 obyvatel, břeh lemuje několika kilometrová promenáda, kterou lze dojít až na Kavčí Horu, odkud je nádherně vidět celé panoráma moře. Molo v Miedzyzdrojích je nejnovější a nejkrásnější v Polsku. Z mola vyjízdějí lodě do Swinoujscie a lázní v německé části Uznam. Ve městě není průmysl, jsou zde jen velká sanatoria přírodního léčení.  Město se pyšní Promenádou Hvězd.

První výlet byl do města Wolin, které je považováno ze jednu z kolébek polské civilizace, ve středověku zde bývalo jedno z největších slovanských hradišť. Prohlédli jsme si kostel sv. Mikolaja Biskupa ze 13 stol., skanzem Slovanů a Vikingů. Jednalo se o repliky staveb, které zde stály v období raného středověku. Na základě archeologických prací byla provedena rekonstrukce několika staveb, jejich vybavení a lodí z tohoto období. Archeologové uvádějí, že zde mohlo stát bájné slovanské město Vineta., které za to, že se klánělo ke starým slovanským modlám, bylo pohlceno mořskými vlnami při obrovské bouřce.

Vláčkem jsme jeli trasu přes Wolinský národní park. Wolinský nároní park vznikl v roce 1960 a má má rozlohu téměř 5000 ha, Chrání nejkrásnější úsek útesového pobřeží a delty řeky Swiny. Žije zde 200 druhů vodních, bahenních, lesních a lučních ptáků. My jsme se zajili podívat k  Muzeu polygonu německé zbraně V3, jezero Wicko male, prohlédli si Tyrkysové jezero, které za svou barvu vděčí tomu, že se zde kdysi těžila křída, a středověké hradiště Lubin.

Do města Kolobrzeg jsme jeli autem, když jak jsme zjistili přeprava vlakem by nám zabrala spoustu času. Kolobrzeg je přímořské letovisko u ústí řeky Parsety. Je to  největší lázeňské středisko na polském pobřeží Baltského moře. Jsou  zde 12 km dlouhé pláže, čistý vzduch nasycený jódem a rozsáhlé plochy zeleně. Cennou památkou města je gotická katedrála ze 14. stol. a maják, který byl postaven v roce 1666, a v jehož lucernách se zapalovalo vždy, když do přístavu měla připlout loď. Olejové svícení bylo nahrazeno plynovým osvětlením v roce 1909. V roce 1945 byl maják zničen a  postaven maják nový.

Bylo příjemné  vždy k večeru se projít na promenádu a k molu do města Miedzyzdroje. Korzovala zde spousta lidí, byly otevřeny venkovní zahrádky, kavarničky, cukrárny, které lákaly na vynikající zmrzlinu a  na voňavé gofry. Na večeři  jsme si dávali ve " smažalni ryb "  smažené ryby. Ty dělají v Polsku skvěle. Ryba, zde byla výhoda, že byla vždy čerstvá, se osolí a obalí v mouce, která je smíchána se sladkou paprikou a  černým pepřem (přiměřeně) a vždy smaží na slunečnicovém oleji. Mňam.

Swinoujscie je lázeňské městečko položené na dvou ostrovech - Uznojem a Volyň. My jsme se zde dopravili autobusem. K převozu přímo ve městě slouží trajekty, které  přepravují osoby zdarma. Prohlédli jsme si kostel Krista krále, kde visí obrovský dřevěný model lodi, vláčkem se pak nachali ukázat všechna zajímavá místa města a vystoupili jsme u pláže. Byl krásný den ke koupání.

Město Štětín je historicky  hlavní město Západních Pomořan a existovalo už v 9. stol. jako slovanské hradiště lemované vysokým valem, které střežilo přepravování přes řeku Odru. Město Štětín je významý námořní přístav s cennými památkami. My jsme si prohlédli hrad pomořansých knížat, gotickou katedrálu sv. Jakuba apoštola. Po první světové válce zde Československo získalo část Štětína od Německa k pronájmu, a to jako důsledek postavení na straně válečných vítězů. V roce 1957 po dohodě s Polskem jsme se tohoto území vzdali výměnou za území u československých hranic ( osada Mýtiny, dnes součást Harachova). Škoda.

Poslední aktualizace: 6.1.2018
Baltské moře - moje dovolená (3) - Miedzyzdroje, Wolin, Kolobrzeg, Štětín na mapě
Autor: evka5

Příspěvky z okolí Baltské moře - moje dovolená (3) - Miedzyzdroje, Wolin, Kolobrzeg, Štětín

Desátý den cyklocesty do Polska, Goleniów - Międzyzdroje
Praktické informace a podklady k přípravě cesty viz „Rady“.             V…
Woliński Park Narodowy został utworzony w 1960 roku i obejmuje ochroną część największej polskiej…
Přes městečko Miedzyzdroje přijíždíme po silnici č. 102 do…
Wolinský národní park se nachází na převážné části největšího polského…
Turistika ve Wolinském národním parku,krásnou a čistou přírodou je…
Na severozápadě Polska, u Baltského moře, jedeme kousek za obec Wisełka, kde objevujeme parkoviště u rybníka Zatorek. Na druhé stran…
Należy do najstarszych latarni w Polsce, ponieważ pierwsza latarnia powstała już w roku 1805.…
O svůj ostrov se Německo dělí se sousedním Polskem, kde se však nachází…
Při putování po severozápadě Polska se chystáme pokračovat z města…
Někde jsem četl, že se v městečku Heringsdorf začalo s oficiálním…
Zinnowitz, Bansin, Heringsdorf, Ahlbeck, přímořská letoviska na ostrově…
Nejdelší plážová promenáda Evropy, měřící 12 kilometrů, se nachází právě…
V oblasti mezi městečky Bansin, Ückeritz a Pudagla lze objevit zajímavou…
Poutník je zvědavý tvor a toulání se zajímavou krajin…
Návštěva ostrova Usedom v Baltském moři se hodí v každém ročním o…
Při našich toulkách po ostrově Usedom nás zaujal jeden zajímavý kostel, který jsme objevili ve vesnici Benz. První zmínka o něm poch…
Na ostrově Usedom, kousek od silnici B111 stojí větrný mlýn Pudagla.…
Muzeum snad statisíců věcí denní potřeby z doby NDR - od tužek, l…
Opravdu jsem nezabloudil? Já jsem chtěl navštívit Usedom, ale stre…
Krásná vesnice vděčí za svůj název stejnojmennému jezeru, které odděluje…
Krásná vesnice vděčí za svůj náz…
Voda, pláže, obrovský les a památky na obou stranách polsko-německé…
Auto, kolo nebo pěšky. Autobusy veřejné dopravy Polic a Štětína jsou v…
Trasa: Police - Trzeszczyn - Stare Leśno - Bartoszewo. Je to žlutá stezka označena Polský turisticko-vlastivědný spolek (Polskie Towarzystwo…
Police je okresní město v Polsku, v Západopomořanském vojvodství. Městská práva Police získaly v roce 1260 na základû rozhodnutí kní…
Praktické informace a podklady k přípravě cesty viz „Rady“.     …
Puszcza Wkrzańska se rozkládá od centra Štětína na Štětínského zálivu …
Zahrada růží ve Štětíně (Ogród Różany, Różanka), mezi ulicemi Bohdana Zaleskiego, Zygmunta Moczyńskiego, Pawła Jasienicy a Juliana F…
Řeka protéká skrze střed Štětína a okrajové částí města. To je místo, kde…