Loading...
Dejvice jsou centrem Prahy 6; jejich novodobým středem je Vítězné náměstí, u něhož stanicí Dejvická končí trasa A metra, k níž náleží i rozlehlé autobusové stanoviště. Vítězné náměstí je tvořeno rozlehlým kruhovým objezdem, v jehož středu se nachází trojvětvová tramvajová křižovatka; půdorys zástavby kolem něj je však ze tří stran polygonální (část čtverce postaveného na koso), na severozápadní straně se rozkládá prostor pro autobusé stanoviště a za ním areál universit ČVUT a VŠCHT. Historické centrum Dejvic je ovšem drahný kus západněji - konkrétně dvě zastávky tramvají po rušné Evropské třídě od Dejvické, tedy poblíž zastávky Hadovka. Komorní uličkou se od ní dostanete na klidné prostranství při uličce Proboštské, při němž stojí kostelík sv. Václava. V těchto místech se nacházejí staré Dejvice; ševše kousek na západ po Dejvické narazíte na plácek Na Sekyrce, z něhož vychází ulice Starodejvická.
Dopravním centrem Dejvic je stanice metra Dejvická při Vítězném náměstí, ke které patří autobusové stanoviště městské i mimoměstské Dopravy doplněné ještě tramvajovou křižovatkou. Mimo území města se odtud můžete dostat do Kladna a Dejvická slouží také jako výstupní zastávka pro autobusy od Slaného; dále zde začínají autobusové linky na Roztoky, Hovorčovice, Tuchoměřice, zkrátka do oblasti severozápadně od města. U stanice metra Hradčanská je pak další stanoviště tramvajové a autobusové dopravy; vycházejí odtud autobusové linky kupříkladu na Rakovník, z důvodu nedostatku prostoru na Dejvické zde začínají také autobusy na Slaný. Jelikož v okolí Hradčanské nyní probíhá hloubení tunelu Blanka, byly autobusové linky MHD dočasně odkloněny na Dejvickou, kde byly ukončeny v ulici Šolínově, kam jinak jezdí jen linka 143, protože pro tu je než Doprava k metru významnější přeprava studentů do dejvického vysokoškolského areálu; přestup na metro z odkloněných linek tak byl lepší ze zastávky Kafkova; linkám BUS na Slaný byla vytvořena stání ještě před výstupním stanovištěm ostatních linek, kde se ještě našla trocha volného prostoru; z Hradčanské pak samozřejmě musely být odkloněny i tramvaje a pro zbylé autobusové linky bylo vytvořeno provizorní stanoviště v ulici Na valech, před plotem ministerstva obrany. Nepříliš daleko od stanice metra Hradčanská také stojí železniční stanice Praha-Dejvice na trati z Masarykova nádraží směrem na Kladno a Rakovník. Rozlehlé území Dejvic potom obsluhují zejména tramvajové tratě od Vítězného nám., neboli ,,Kulaťáku“; výrazně kratší z nich vede k severu ulicí Jugoslávských partyzánů končíc na Podbabě, delší po Evropské - dříve Leninově - třídě k západu směřujíc na Divokou Šárku.
Pokud nebudeme v Dejvicích jen přestupovat, ale rozhodneme se prohlédnout si je, rozhodně bychom měli začít v historickém centru; zde je nejvýznamnější památkou kostelík sv. Václava. V okolí starého centra najdete historické usedlosti a vily, z nichž nejhonosnější je Hadovka stojící u Evropské (č.o.64); ulicí Na Vlčovce se od ní dostaneme k Mydlářce a Vlčovce (č.6 a 4), u křižovatky se Šáreckou (č.o.2) stojí Strakovka; vyjdeme-li mezi Vlčovkou a Strakovkou vzhůru po schodech k ulici Na Karlovce, narazíme nad jejich koncem na Karlovku; chtěli-li bychom si tu udělat krátký dejvickopoznávací okruh, mohli bychom pokračovat ulicemi Na Karlovce, Na viničných horách a Sušickou do horní části klidné ulice Nad Komornickou, kde by stačilo sejít jenom kousek, abychom se podívali na kapličku Nejsv. Trojice (je však také pěkné přijít k ní ulicí Nad Komornickou zdola). Nyní byste mohli směřovat k uzavření okruhu zpět na Hadovce, ale také pokračovat podle mapy k uličce Duchoslávka - tam, poblíž usedlosti Pernikářka, stojí kaplička sv. Michala; za pozornost stojí i Pernikářka sama a když už budete v těchto místech, neměli byste vynechat ani usedlost Beránka (Na Beránce 2). Největší zajímavostí ve východní části Dejvic je husitský kostel ve Wuchteriově ulici. U tramvajového obratiště Podbaba se nachází dnes bezejmenné náměstíčko, dříve nám. Družby s významnou dominantou okolí - hotelem International. Turistickým východištěm, byť již bez turistického značení, je právě centrální tramvajová zastávka Hadovka, od níž zelená a žlutá vedly vzhůru ulicí U Hadovky, z jejího konce ulicí Na viničních horách na hlavní Na pískách a tou k autobusové zastávce Hanspaulka, kde i v současnosti začíná zelená, žlutá byla z rozcestí Zlatnice, za nímž se od ní zelená odpojovala, nahrazena červenou a ukončena již na Jenerálce. Zkrácena byla také modrá značka začínavší na tramvajové konečné Podbaba, přitom směřovala zajímavou cestou na Babu; budeme se jí ještě věnovat v dalších částech kapitoly.
Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.