Falkirk Wheel SKOTSKO
Po klidné noci, strávené ve Wheel Caravan parku poblíž Falkirku, jsme s radostí pokračovali v našem skotském putování. Z kempu jsme procházkou vyrazili k Falkirk Wheel. Unikátní otočný lodní výtah, v čas vzniku jediný svého druhu na světě, se nachází nedaleko již výše zmíněného města.
Ve Wheel se během roku pořádají různé akce. Součástí areálu je návštěvnické centrum s kavárnou a obchodem. Místo kávy jsme si důkladně prohlédli velkolepé dílo.
Falkirk Wheel byl otevřen v roce 2002 jejím veličenstvem královnou, v rámci inženýrského projektu Millennium Link, provedeného korporací British Waterways. Pomocí Falkirkova kola se podařilo znovu propojit historické vodní cesty Forth & Clyde (1790) a Union Canals (1822), mezi jejichž hladinami je výškový rozdíl 35 metrů a obnovit jejich splavnost. Obnova kanálů středního Skotska tak z vyššího pohledu formou vnitrozemské vodní cesty opět spojila Glasgow s Edinburghem.
Kdysi byly oba kanály, spojené sekvencí 11 zdymadel, významnými průmyslovými trasami. Jejich provoz se koncem 19. stol. snížil. Lodě byly totiž pro kanály příliš objemné. Také se rozvíjela železniční a silniční doprava. Od roku 1933 došlo k přerušení spojení vodní cestou z důvodu nepoužitelnosti zdymadel. V některých místech byl kanál zasypán a pozemek byl zastavěn, v jiném místě uvolnil místo pro silnice. Kanály se zcela uzavřely v šedesátých letech.
V roce 1993 zřídilo Spojené království na oslavu přelomu tisíciletí veřejný orgán Millenium Commission. Komise pomáhala různým komunitám finančními prostředky, získanými prostřednictvím britské národní loterie.
Plavební úřad British Waterways měl koncem 20. století zájem obnovit dva uzavřené kanály a znovu propojit páteř skotských vodních cest. Místo klasických zámkových bran však přišel s něčím úplně jiným, zcela originálním. Falkirk Wheel, velkolepý vodní výtah, fungující na základě „staromódního mechanismu“, navržený pro přepravu plavidel mezi úrovněmi Union Canals a Forth a Clyde canals, se této korporaci podařilo úspěšně zařadit mezi financované inženýrské projekty.
Projekt byl zahájen v roce 1994 a od Millenium Commission obdržel grant ve výši 32 000 000 liber. Výtah stál 17 000 000 liber a celá obnova kanálů 84 500 000 liber. Falkirk se stal nejen vhodnou připomínkou tisíciletí, ale též symbolem hospodářské regenerace místního regionu.
Jedinečný tvar této konstrukce byl údajně inspirován různými zdroji. Připomíná otočnou vrtuli lodi, páteř či hrudní koš velryby, zejména však keltskou dvouhlavou sekerou.
Falkirk Wheel je jednou velikou stavebnicí. V obci Derbyshire se dílo smontovalo z 1 200 tun oceli. V roce 2001 byla konstrukce rozložena a převezena do Falkirku a poté zase (ručně) sešroubována 15 000 šrouby. Kolo o průměru 35 m se skládá ze dvou protilehlých 15 m ramen ve tvaru sekery, připevněných k pevné centrální páteři. Mezi oběma konci ramen jsou v ozubených otvorech o průměru 8 m připevněny 600 t gondoly, které pojmou 500 000 litrů vody.
Každá z gondol unese i více lodí a člunů. Po naložení lodiček se gondoly uzavřou a kolo pak pomocí hydromotorů začne otáčet centrální nápravou, která změní polohy obou ramen. (Do složitých technických podrobností mi nepřísluší se pouštět, ale na webových stránkách lze celý proces otočení kola shlédnout). Umístění gondol v ozubených kruzích umožňuje jejich vodorovnost při otáčení kola. Gondoly se totiž otáčejí stejnou rychlostí jako kolo, ale v opačném směru.
I když do gondol vplouvají různě těžká plavidla, mají bazénky vždy stejnou hmotnost. Dle Archimédova zákona totiž přemístí plovoucí předměty svou vlastní váhu do vody, takže když loďka vpluje do gondoly, množství vody, které gondolu opustí, je přesně stejné jako hmotnost loďky. Kolo tak zůstává vyvážené. Na základě tohoto prastarého dokonalého principu umožňuje otočný lodní výtah výměnu lodiček, i přes svou obrovskou hmotnost, s minimálním výdejem energie, přesně 1,5 kWh. Dle webových stránek společnosti se otočení kola se energeticky rovná ohřevu vody v několika varných konvicích. Ramena vytáhnou a zároveň i snesou plavidla o 24 m.
Prošli jsme se pak podél akvaduktu, jímž proplouvají lodě do horní gondoly a vnořili se do nedalekého 175 m dlouhého Roughcastle tunelu, kterým prochází Union kanál. Tunel tvoří jižní přístup k Falkirk Wheel. Byl otevřen v roce 2002 jako součást projektu Millennium Link. Zařezává se pod silnicí, železniční tratí z Edinburghu do Glasgow a hlavně pod historicky významnou Antotnínskou zdí, římským obranným opevněním z roku 143 n.l. Archeologické pozůstatky zdi byly přijaté Unescem do seznamu světového dědictví. Z tohoto důvodu nebylo možné Falkirk Wheel zkonstruovat tak, aby lodě zvedlo o plný 35 metrový rozdíl mezi oběma kanály. Zbývajících 11m k dosažení hladiny Union Canal zajišťují plavební komory.
Nasedli jsme pak do dostavníku a ujížděli k další parádní atrakci, nacházející se nedaleko Falkirk Wheel, a to za koníčky. The Kelpies jsou 30 metrů vysoké 300 tunové sochy s koňskou hlavou, zobrazující kelpie, vodní duchy.
VIDEO - otočení Falkirk Wheel
Čerpáno z: https://www-scottishcanals-co-uk.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=op,sc
FOTOGALERIE 2019
Další články ze Skotska:
The Kelpies
Buchanan Castle
Devil's Pulpit