Loading...
Centrem Prahy 7 jsou Holešovice; čtvrť dnes zabírající celé území Holešovického poloostrova vytvořeného charakteristickým pražským vltavským meandrem má však jen pramálo společného s historickými Holešovicemi - malou vsí nacházevší se v severní části poloostrova při říčním břehu. Centrem současných Holešovic je Strossmayerovo náměstí s kostelem sv. Antonína, v jehož blízkosti se nachází obvodní úřad dnešní Prahy 7. Holešovice dnes zaujímají prostor dvou někdejších vsí, z nichž již zbylo jen pramálo, téměř nic; v severní části poloostrova - v místech dnešního průmyslového areálu za železniční stanicí Praha-Holešovice - nacházely se Holešovice, či též Velké Holešovice; druhá osada dlela na jihozápadním okraji poloostrova - v blízkosti dnešního Strossmayerova náměstí - a slula Bubny. Již celkem dávno vyplnila střed poloostrova zóna pro železnici a průmysl, a to především v okolí nádraží Praha-Bubny, kde se sbíhají tratě od Chomutova a Děčína; na někdejší dělnickou kolonii u tohoto areálu nyní poukazuje název ulice Dělnická. Také dnes jsou Holešovice protkány železničními tratěmi se dvěma stanicemi, jednou zastávkou a několika již nejspíš vůbec nepoužívanými vlečkami, když vlečka k velkému holešovickému přístavu, kde už nákladový ruch nahradili bohatí rezidenti, nezačíná již ve stanici Bubny, nýbrž v podstatně novější stanici Holešovice. Koryto Vltavy bývalo dříve v okolí Holešovic ještě členitější než v současnosti; přímo proti tehdejším Velkým Holešovicím existoval Holešovický ostrov, za nímž stály Malé Holešovice, jež se tedy nacházely v prostoru, který bychom dnes nazvali jihovýchodním okrajem Troji.
Doprvaní páteří Holešovic je trasa C metra se stanicemi Vltavská a Nádraží Holešovice, k nimž se váží tramvajové linky. Významnějším přestupním bodem je Nádraží Holešovice, kde se nacházejí hned dvě autobusová stanoviště - jižní slouží městské hromadné Dopravě a jeho význam velmi upadl po prodloužení metra z Holešovic do oblasti Kobylis (na stanici Ládví); severní stanoviště je určeno Dopravě za hranice Hlavního města Prahy. Síť tramvajových tratí v Holešovicích bývala hustší, dnes zde tramvaje vytvářejí okruh velmi přibližně připomínající čtverec a jejich nejvýznamnější křižovatka je na Strossmayerově náměstí, které není moc vzdáleno od stanice metra Vltavská. V severozápadní části Holešovic se nachází areál výstaviště v těsném sousedství Královské obory; zde je tramvajová zastávka Výstaviště s obratištěm specifickým tím, že se celé nachází v parku Stromovce; dříve trať pokračovala hluboko do Královské obory a dnes na tyto časy už poukazuje jen slepý ocásek dráhy vybíhající z obratiště v jeho zadní části. Jak jsme se již zmínili, Holešovice jsou protkány železničními tratěmi, jež sem přicházejí od Dejvic - tedy Kladna a Rakovníka - a Bubenče - takže od Kralup nad Vltavou a Děčína; vlaky od Dejvic staví ve stanici Bubny, pro osobní vlaky od Bubenče je určena zastávka Praha-Holešovice zast. umístěná na severním okraji bubenského nádraží; obě tyto tratě pak pokračují společně přes Vltavu a Karlín po hodnotném Negrelliho viaduktu k Masarykovu nádraží. Především kvůli nákladní Dopravě, ale také pro dálkovou železniční dopravu byla vybudována poměrně mladá železniční spojka pražských železničních stanic Bubeneč a Libeň s novým mostem přes řeku Vltavu, tunelem v Bílé skále a dlouhým, vysokým viaduktem v oblasti Libně; na této trati byla postavena v tehdy moderním - či prostě běžném - zkrátka ne zrovna hezkém, stylu stanice Praha-Holešovice stavší se třetí nejvýznamnější železniční stanicí v Praze, avšak nikoliv pro lokální dopravu, nýbrž hlavně pro tranzitní mezinárodní dopravu - vlaky projíždějící od Drážďan směrem na Vídeň či Slovensko; dnes z celkem nepochopitelného důvodu zajíždějí všechny Prahou projíždějící mezinárodní vlaky na Hlavní nádraží, přitom stanice Holešovice díky své poloze - jsouc integrována se stanicí metra nepříliš vzdálenou od centra města - plnohodnotně naplňovala účel pražského mezinárodního železničního terminálu.
Největší holešovickou památkou a dominantou blízkého okolí je velkolepý kostel sv. Antonína na Strossmayerově náměstí. Mnohem nenápadnější je potom kostelík sv. Klimenta kousek jihozápadně od Strossmayerova náměstí - mezi ulicemi Kostelní a Skaleckou. Za návštěvu pak v Holešovicích stojí výstavištní areál, především majestátní Průmyslový palác, nedávno bohužel poškozený rozsáhlým požárem. S areálem výstaviště sousedí park Stromovka, chráněný jako přírodní památka Královská obora, což je další název této lokality - jedná se o rozsáhlý park, z něhož je možné pokračovat do dalších míst, například přes Císařský ostrov do Troji. Za nejlepší či jedno z nejlepších východišť do Stromovky je považována právě holešovická tramvajová zastávka Výstaviště.
Text je přejatý z Průvodce k průvodci I - https://www.turistika.cz/cestopisy/show/pruvodce-k-pruvodci-i-okoli-prahy.html.