Pátek 17. 7. 2020 - dopoledne
Večer bylo jasno, v noci se zatáhlo – aspoň se neochladilo. Zataženo bylo i ráno a stále je jen 14 stupňů. S místem na spaní na parkovišti u koupaliště v Kamenickém Šenově jsme však nadšeni. Byl a je tu nádherný klid.
Po snídani a ranní kávě, kdy jsme si upřesnili dnešní program, vyrážíme, resp. popojíždíme do České Kamenice na parkoviště u městského koupaliště. To je sice hezčí, ale uzavřené. Koupat se zde nedá. Odtud vyrážíme na skoro 5 km dlouhý okruh po skalních vyhlídkách, konečně se na chvíli podíváme do Lužických hor. Žlutá turistická značka nás vede z města, samozřejmě do kopce, naštěstí poměrně mírného. Vylézá sluníčko a my brzy odkládáme jednu vrstvu - pokračujeme v krátkých rukávech.
Už první skalní vyhlídka Žába (421 m) nás zaujala. Jen výhled tu není žádný. Brání mu vzrostlé stromy. Vše jsme si vynahradili o chvilku později na dvojvyhlídce Ponorka (425 m), která se rozkládá na vrcholu 3 pískovcových věží. Jsou propojeny lávkami. Miluju skály a vyhlídky. Jsem tedy nadšená. I malá soutěska tu je. Ota se kochá a jmenuje mi, co vidíme: včera navštívený Zámecký vrch, jmenuje i kopce Českého středohoří a Českého Švýcarska. Co nepozná, to si může přečíst na panoramatické tabuli.
Pokračujeme po žluté, vlevo občas zahlédneme skály. Na pár kilometrech je spousta zajímavostí, např. vyhlídka Tell-Platte. Skálu je možno si prohlédnout zdola, ale také na ni vystoupat. I tady jsou dvě vyhlídkové plošiny. Tato vyhlídka je připomínkou kamenné plošiny Tellsplatte u Lucemburského jezera, na kterou svým zajatcům uprchl Vilém Tell. Výhled je hezký, ale současně zjišťujeme, že se sem ženou černé mraky. Budeme mít štěstí jako včera nebo nás to konečně spláchne?
Za drobného mrholení stoupáme k nedaleké skalní kapličce Nejsvětější Trojice, která byla r. 2019 obnovena. Jsme věrni žluté trase. Naštěstí už ani nepoprchává, i když je pěkně zataženo. Přicházíme k Bratrským oltářům. Nevěděla jsem, co si pod tím představit. Jako poutní místo to sloužilo již v letech 1515 – 1614. Lesní křížová cesta byla založena r. 1887, kdy sem byly od kostela sv. Jakuba Většího v České Kamenici přeneseny sochy sv. Jana Nepomuckého a sv. Antonína Paduánského. Křížová cesta není dlouhá, ale tvoří ji 13 ve dřevě zarámovaných obrázků (malých dřevěných kapliček), které jsou upevněny na skále. Čtrnáctým zastavením je kaple Božího hrobu – menší výklenek vytesaný ve skále. Areál byl r. 1993 vyčištěn od náletových dřevin, obrázky jsou kopiemi původních zastavení, které byly nečekaně r. 2010 nalezeny. Stejně tak i sochy svatých nejsou originály. Přesto mne fascinuje, že to ještě nikdo nezničil.
Tady přecházíme na modrou turistickou značku. Kousek se vracíme (žlutá i modrá vedou kousek společně) a pak prudce odbočujeme vlevo, stále ještě trochu do kopečka. Na trase má být čedičová skalní věž Jehla poblíž stejnojmenného vrcholu (478 m). Oficiální odbočka je o kousek dál, ale kousek před tím už vzhůru vede pěšina. Byl to dobrý nápad vyrazit ke skále po této pěšině. Už první pohled na ní byl hodně zajímavý. A ty další, to bylo neuvěřitelné. Je to nádherná skalní vyhlídka. Po jednom výstupu jsou vidět další a další skaliska, až se nakonec vystoupá na možný nejvyšší bod s nádhernou vyhlídkou na Českou Kamenici a Zámecký vrch, Lužické hory, České středohoří i Labské pískovce. I tady je panoramatická tabule. Tak tohle je skutečně nádherný zážitek.
Následuje už jen cesta z kopečka do města. Cestou míjíme zbytky kamenného podstavce – až později zjišťujeme, že je to pozůstatek stožáru střeleckého terče. Když jsme u Domova pro seniory, jsme ve městě. Ani nemusíme pokračovat po modré, která vede okolo funkcionalistických vil k bývalému vrchnostenskému špitálu. Jdeme rovně a za chvilku jsme u auta. Výlet nebyl dlouhý, i když poměrně náročný na stoupání, ale nádherný s hezkými vyhlídkami. Skály to je moje slabost.
Vracíme se na naše parkoviště u koupaliště v Kamenickém Šenově. Je zataženo, ale zatím stále ještě neprší. Jdu chystat oběd.
Po pozdním obědě a polední siestě jdeme na procházku. Najednou zjišťujeme, že spíme pod vysokými pískovcovými sloupy, kudy vede naučná stezka. Musíme to jít prozkoumat.
Poslední aktualizace: 26.10.2020
Jedeme do severních Čech – 5. den/1. část – Lužické hory - cca 5 km dlouhá trasa: Česká Kamenice – skalní vyhlídky Žába, Ponorka, Tell-Plate, Jehla – skalní poutní místo Bratrské oltáře – Česká Kamenice na mapě

Příspěvky z okolí Jedeme do severních Čech – 5. den/1. část – Lužické hory - cca 5 km dlouhá trasa: Česká Kamenice – skalní vyhlídky Žába, Ponorka, Tell-Plate, Jehla – skalní poutní místo Bratrské oltáře – Česká Kamenice

Česká Kamenice - Jetřichovice
Zajímavosti podél trasy: Krásná trasa vedoucí Českosaským Švýcar…
Pohodová trasa, která nás zavede dalším koutem Lužických hor. Nabídne zříceninu Kamenického hradu na Zámeckém vrchu(530 m.n.m.) u…
Krásná krátká trasa u České Kamenice, která po vystoupání po žluté značce z náměstí kolem  koupaliště nabídne vyhlídky Žába, zrekons…
Informační centrum v České Kamenici se nachází na adrese Náměstí …
Svátky vánoční máme opět za sebou a předsevzetí, že se nenacpu bramborovým…
Vzhůru na hrad v České Kamenici mílí přátelé turistiky ! Zbytky hradu se…
Svou túru jsme začali v České Kamenici na náměstí Míru u turistického cent…
Ozdobou městského centra České Kamenice je bezesporu goticko-renesanční kostel zasvěcený sv. Jakubu Staršímu (případně většímu). První zmínka o stavb…
Na náměstí Míru v České Kamenici, naproti měšťanského d…
Kaple se nachází v severní části města u křižovatky v Nerodově ulici. Ta vychází z náměstí Míru a cesta ke kapli se dá ujít do 15 minut volné chůze.…
Česká Kamenice je významné středisko turistického ruchu v…
Rozhledna Studenec stojí na stejnojmenném vrchu Studenec(736 m.n.m.),…
Na západ od České Lípy postupně vzniká na bývalém tělese zrušené železniční tratě do České Kamenice cyklostezka varhany. Svůj název…
Výrazným oživením náměstí je kašna v jeho SZ části. Byla postaven…
Jehla (478m) je dvouvrcholový čedičový kopec, vypínající se asi 1…
Česká Kamenice leží v Západních Čechách, východně od města Děčín.…
Česká Kamenice - Jetřichovice - Mariina vyhlídka - Šauštejn - Malá…
Výše uvedené náměstí patří k nejzachovalejším památkám městské pa…
Cílem naší trasy jsou skalní vyhlídky a útvary nedaleko České Kamenice. …
Dům v Lipové ulici č.p. 84 je jedním z nejstarších měšťanských domů v…