Loading...

NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen

Cestopisy

 

Výlet do Skandinávie  si  vysloužil z pohledu mnoha účastníků zájezdu několik  NEJ...

Cesta za poznáním byla zatím NEJdelší a zároveň jednou z  NEJatraktivnějších, které jsme  doposud zažili. Shlédli jsme jedny z NEJkrásnějších přírodních scenérií, projeli se  po NEJdelším (205 km dlouhém) fjordu v  Norsku (a druhým NEJdelším na světě), profrčeli NEJdelším tunelem na světě (24,5 km) a brouzdali  v jezírku, kam vytékala  voda  z jednoho ze  splazů NEJvětšího evropského pevninského ledovce. Dostavník nás povozil oblastmi  s minimální  osídleností. Město Narvik bylo  NEJsevernější místo Evropy, které jsme kdy zatím navštívili. Protože nám zkolabovala  jedna  z trajektových doprav, profrčeli jsme na této 6000 km dlouhé okružní cestě  NEJvíce  států: Česko, Německo, Švédsko, Norsko, opět Švédsko, „objížďkou“ přes Lotyšsko a  Litvu  a dále pak  Polskem  zpět do Česka). Pluli jsme NEJvětší lodičkou, vystoupali  NEJstrmější železnicí na světě a  viděli  NEJvyšší kolmou stěnu Evropy. Zažili jsme  NEJdelší denní světlo, NEJkratší noc i NEJvětší teplotní rozdíl (běhali jsem v +25°C v tričku a o pár dnů později se klepali  zimou ve sněhové vánici v pár  °C nad bodem mrazu).

 

V neposlední řadě se pro mne  stala Skandinávie  jedním  z  NEJbláznivších nápadů,   protože při  koupi zájezdu  byla kvůli různorodým životním  strastem její budoucnost velmi NEJistá. Ze  všech poznávaček  jsem se NEJhůře   vracela zpět  do reality… Veliký dík patří Lucce, která  NEJen, že   cestu "zbuntovala", ale   byla  i výbornou  parťačkou do pohody i nepohody.

 

Prahy jsme autobusem vyrazili   přes německý  Berlín do  přístavu  Rostock, kde nás i s autobusem spolkl obrovský trajekt. Bezesnou noc  Baltským  mořem (vsedě a   studenu -  v  klimatizovaných společných prostorách  plavidla)  jsme  s kamarádkou vykompenzovaly výbornou ranní kávou s romantickým výhledem na moře a  na východ slunce nad jižním Švédskem. V  Trelleborgu jsme všichni naskákali do našeho   dostavníku a pokračovali západní částí  jižního Švédska  kolem měst  Malmö (z přístavu tohoto  města  vede druhý  NEJdelší pevný most na světě  - Öresund - 7 845m  (celý přejezd do dánské Kodaně měří 16 km), dále Helsingborg, Halmstad Göteborg (poblíž kterého se nachází dvě  NEJvětší švédská jezera   - Vänern 5650 km²  a Vättern 1912 km²) až do vesničky Fjällbacka. Zde  proběhla  první zastávka  (blíže o Fjällbacce  v povídání o Švédsku). Přejeli jsme norské hranice  a pokračovali do NEJvýše položené části  Osla, metropole  Norska, do střediska zimních sportů Holmenkollen ( 371 m.n.m.). Stojí tu  lyžařský areál  se skokanským můstkem Holmenkollbakken. Byl postaven  v roce  2010 na místě původního můstku z roku 1892. Konaly se tu olympiády, mistrovství světa v klasickém lyžování  i v biatlonu. Nachází se  zde  NEJstarší lyžařské muzeum na světě (Skimuseet) a  restaurace. Tiše  jsme záviděli  bláznům, sjíždějícím na laně  z vrcholku tohoto 1300 tunového ocelového krasavce.

Holmenkollbakken VIDEO

Následoval  odjezd na kutě  do periferie  Osla.  Protože  je   část  severní polokoule  v létě více   nakloněna ke Slunci, na noc  jsme si museli zahrát tak, že jsme zatáhli závěsy.

Čím dále  jsme se  v následujících  dnech posunovali na sever, tím déle bylo  světlo. Nedokážu si představit zdejší  zimní období, plné tmoucí tmy.

Ráno jsme vyrazili na prohlídku Osla. Netušili jsme, že je to jeden z posledních slunných dní tohoto dlouhého skandinávského výletu.

I když jsem se pak mnohonásobně lépe cítila v oblastech fjordů,  Lofot a Vesterál… tam, kde matička příroda vytvořila  jedny ze svých nejlepších uměleckých děl,  i  v prostorném, nepřelidněném, čistém a  výrazně prozeleněném  Oslu, obklopeném jezery, mořem, kopci a lesy, bylo velmi příjemně.

 

Oslo (454km²/přes 640 000 obyvatel), hlavní město Norska, je zároveň  i správním městem kraje  AkershusOslo. Téměř 30% občanů má zahraniční původ. Město se nachází v jihovýchodní části Norska u Oslofjordu. V jeho okolí žije více, než  1/3  všech Norů.

Oslo je  důležitým námořním přístavem, silničním a  železničním uzlem, významná je zde  i letecká doprava. Oslo je největším vzdělávacím centrem. Město je plné špičkových muzeí a galerií, kaváren a restaurací.

První historické zprávy o osídlení místa  pochází z doby kamenné a  vznik města dokládají archeologické nálezy  kolem roku 1 000. V době Vikingů bylo místo  jedním z nejvýznamnějších tržišť sev. Evropy.  Název města   se dá volně přeložit jako „pastvina bohů“. Město založil  roku 1049 Harald Krutý, jeho syn Olav Klidný vystavěl katedrálu a biskupství. Město se stalo náboženským centrem, ale sídlo králů se nacházelo v Bergenu. Koncem 13. stol.  zde Håkon V.  Magnussen nechal postavit královskou rezidenci, vytvořil  vojenskou jednotku a vybudoval pevnost Akershus. V druhé pol. 14 stol. zlikvidoval  mor polovinu obyvatel země. Koncem 14. stol. přešlo Norsko pod korunu  Dánska a ztratilo svůj význam. Oslo též  upadlo v zapomenutí a  v roce 1624 do základů vyhořelo.  Dánsko – norský král, Christian IV. nechal v bezprostřední blízkosti pevnosti Akershus znovu město vybudovat. Nazval je po sobě -  Christiania (1877 – 1924 Kristiania). Christiania  se hospodářsky vzmáhala a  v roce 1814 se stala opět hlavním městem norského království (byla přijata první samostatná ústava),  Švédsko však obě země  sjednotilo  pod švédskou nadvládu. Za vlády  společného krále Karla Johana  XIV. se stalo  město největším obchodním a  dopravním centrem Norska. V roce 1925 získalo opět jméno Oslo.

Naše první cesta vedla k jedné z nejpopulárnějších norských turistických atrakcí -  parku Frogner  - též Vigelandova parku (Vigelandsanlegget). Galerie pod  širým nebem je  pojmenována  po Gustavu Vigelandovi (1869 – 1943), norském autorovi úžasných  a zároveň   naprosto  absurdních soch, ze kterých sálala hromada  energie a nálad. Téměř každá socha mne  zastavila, zaujala a  nutila k zamyšlení. Rozesmál malý vztekloun – londýnský chlapec v záchvatu vzteku (viz  fotogalerie).

V roce 1921 dostal Vigeland materiál i prostory na svůj projekt s podmínkou, že  jeho výtvory  připadnou městu. Ve Vigelandově  ateliéru nyní sídlí  muzeum. Bylo otevřeno v roce 1947 a obsahuje sochy ze  sádry,  žuly, bronzu, mramoru, práce  z tepaného železa, tisíce kreseb a dřevořezů a dřevořezeb.

Vigeland byl skutečně velmi pilný, jeho výsledná kolekce se skládá z 212 silných uměleckých děl ze  žuly a  bronzu. S pracemi bylo započato v r. 1924, kompletní osazení sochami bylo dokončeno až v roce 1957, Vigeland se dokončení nedožil.  Vrcholem Vigelandova parku je  14m vysoký žulový monolit, (kámen, vylomený v Iddenfjordenu), který tvoří 121 detailně propracovaných lidských těl, navzájem do sebe propletených, táhnoucích se k nebi. Jedna z interpretací významu tohoto díla je taková,  že se lidstvo snaží přiblížit k duchovnu. Na díle pracovali 14 let 3 kameníci. Od  sloupu dolů vedou schody, na kterých stojí sousoší,  zobrazující jednotlivé fáze života. Je odtud parádní výhled na celé prostranství. Jedním z dalších významných designových monster parku je  fontána, obklopená bronzovými sochami zobrazující kruh života.

 Po celém parku je řada  dalších soch. Doporučuji  navštívit !!!

 

Přesunuli  jsme se kousek od centra metropole na polostrov Bygdøy do nejexluzivnější obytné čtvrti, zároveň do centra památek a muzeí, přibližujících turistům kulturní dějiny  Norska. Nachází se tu také největší evropský skanzen Norsk Folkemuseum. Měli jsme možnost zajít do  tří muzeí. Vybrala jsem si Frammuseet (1936). V muzeu dřímá zrekonstruovaná obrovská polární loď Fram. Plachetnice je ústředním exponátem celého muzea. Díky speciální konstrukci, odolné proti ledu, zvládla loď tři polární expedice na severní a jižní pól (Nansen, Sverdrup a  Amundsen). V roce 1911 Roald Amundsen jako první vztyčil vlajku na jižním pólu.

Do  muzea Kon –Tiki jsem pouze nahlédla. Hlavní atrakcí je vor RA II. (1970) a vor KON -Tiki z balzeového dřeva. Kon -Tiki přeplul (1947) Tichý oceán (8000 km). Po 101 dnech doplul z Peru do Polynésie. Papyrusové plavidlo Ra přeplulo z Maroka do Barbadosu (ostrov  v severní části Jižní Ameriky). Badatel Thor Heyerdahl dokázal, že jsou tato primitivní plavidla schopna překonat obrovské vzdálenosti a že Kolumbus nemusel být prvním objevitelem Ameriky.

Zatímco se zájemci kochali v Norském námořním muzeu, zaběhla jsem se podívat na přístav. 

Pokračovali jsme  do centra města. Autobus  zastavil u  monumentální radnice (Rådhus), postavené podle plánů Arnsteina Arnegerga a Magnuse Poulssona v roce 1931 – 1950. Každým rokem v prosinci se na radnici uděluje Nobelova cena míru.  

Pálenými cihlami obložená poměrně nevzhledná funkcionalistická stavba se dvěma mohutnými čtyřhrannými věžemi  je symbolem města. Věže  vysoké 63m a 66m patří k největším v Evropě. V jedné z nich je umístěna zvonkohra. Průměr ciferníku hodin na jedné z věží je 8,6 m, minutová ručička má délku 5,7 m. Astronomické hodiny (o průměru 5 m) v radniční dvoraně ukazují datum,  čas a postavení slunce a měsíce. 

 Z tohoto místa jsme se  (4 dobrodružky)  od skupiny trhly a  vydaly po vlastní  ose brouzdat městem.  Hemžilo se to zde mnoha národnostmi různé barevné škály, ale nebylo nijak přelidněno, město vůbec  nedusilo.

 

Vešly jsme  do pevnosti Akershus Festning, nacházející se na kontinentálním výběžku Akersnes nad  fjordem Oslo. Z hradeb původně   středověkého hradu Akershus, založeného ve 13. stol. Håkonem V. a přestavěného v době vlády Christiana IV. na renesanční palác, se nám naskytly pěkné výhledy na moře i město.

Hlavním cílem procházky však byla budova  Opery (Operahuset, či Grand Opera). Moderní operní dům, nacházející se u zálivu Bjørvika,  byl postaven podle návrhu architektonického ateliéru  Snøhetta (stál cca 50 000 000 €) a otevřen byl  po pěti letech od zahájení prací - 12.4. 2008. Budova z betonu, oceli a skla vypadá jako ledovec, plující  po vodní hladině (tím se  liší od Opery v Sydney, jež představuje vlnky). Po  širokých plochách střechy (s různým úhlem zkosení), zasahujících až k vodě, jsme se dostaly nahoru. Vyhřívaly jsme si čumáčky na sluníčku a kochaly se výhledy na město i přístav. Tato poměrně rafinovaná stavba naprosto učarovala. Její prvotní role je  být  jevištěm špičkových baletních a operních představení.

Kousek od Opery pluje na vodní  hladině  umělecké  dílo She Lies autorky Monicy Bonvicini. Skulptura z oceli a skleněných panelů se otáčí kolem své osy v souladu s přílivem a větrem a nabízí měnící se zážitky prostřednictvím odrazů od vody a jejích průhledných ploch.

Zpět jsme to vzaly  Karl Johansgate, chvíli  se ztišily  v   Oslo Cathedral (Domkirke - 1697) a pak touto ulicí pokračovaly  dál. Po levé straně jsme  shlédly  Strotinget (1866) - zdejší  sídlo norského parlamentu ( s fasádou ze  žlutých cihel),  patřící k nejpůvabnějším  v Evropě.  Ulice  nás  zavedla   až ke Královskému paláci (Det Kongelige Slott  - 1825 – 1848), tyčícímu se  na vyvýšenině uprostřed velikého parku. Zámek nechal postavit král  Karl Johan.  Trošku jsme podcenily  čas, musely jsme přidat do kroku, abychom stihly náš dostavník, který nás posunul do dalšího  útočiště, obce GEILO (centra zimních sportů),  odkud se následující den konečně  vyjíždělo směrem  na západ - vstříc přírodním skvostům této překrásné země.

 

FOTOGALERIE SKANDINÁVIE wink

 

 Články s výletem ve Skandinávii související:

*Ledovec Svartisen, Narvik, Vesterály, Lofoty - Svolvær. Laponci

*LOFOTY - Reine, Å, Vikten, Nusfjord, Henningsvær a Borg. VIKINGOVÉ

*Severní polární kruh, Trondheim - Nidaroská katedrála, Saltstraumenský malström,vodopád Slettafossen

*Dalsnibba, Geirangerfjord, Orlí cesta, cesta Trollů, stěna Trollů, údolí Romsdalen

*Briksdalsbreen, Lærdalstunnelen , železnice Flåmsbana, Sognefjord, Stryn, Trollové a Huldry

 * ŠVÉDSKO - Fjällbacka, Stockholm, Tännforse, Grönklitt Björnpark, NP Hamra

http://www.go-service.cz/

 

 

 Červenec 2015

Poslední aktualizace: 12.11.2024
NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen na mapě
fotka uživatele Agnes
Autor: Agnes
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
sdílet na facebooku poslat emailem
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí NORSKO OSLO - Frogner park - Vigelandovy sochy, budova Opery, muzea na Bygdøy, Holmenkollen

Oslo – moderní architektura, muzea, voda a zeleň
Oslo – moderní architektura, muzea, voda a zeleň
Hlavní město
Hlavní město Norska rozhodně stojí za návštěvu. Počítejte minimál…
0.2km
více »
Oslo - Parlament
Oslo - Parlament
Dům, budova
hodnoceni 8/10
Budovu norského Parlamentu najdeme při procházce Karl Johans gate. Budově…
0.4km
více »
Oslo - Vztekající se chlapeček
Oslo - Vztekající se chlapeček
Socha
hodnoceni 2/10
Brusel má čůrajícího chlapečka, Kodaň Mořskou pannu a Oslo má Vztekající děcko. To je vypodobněno ve Frognerově parku. Autorem je…
0.4km
více »
Oslo - Rozcuchaná kráska
Oslo - Rozcuchaná kráska
Socha
hodnoceni 10/10
Ve Frognerově parku najdeme přes 192 žulových a téměř 650 bronzových…
0.4km
více »
Skandinávie - Švédsko + Norsko
Skandinávie - Švédsko + Norsko
Tipy na výlet
hodnoceni 10/10
z české republiky buď přes Německo nebo kratší cestou přes Polsko. Jedete…
0.4km
více »
Oslo - Katedrála Domkirke a Bazaar (tržiště)
Oslo - Katedrála Domkirke a Bazaar (tržiště)
Kostel
Dřívější název byl Kostel našeho Spasitele. Je to v pořadí 3. katedrála v Oslu, tato je však nejdůležitější. Nejstarší je katedrála…
0.4km
více »
Oslo - Vigelandsparken
Oslo - Vigelandsparken
Park
hodnoceni 9/10
Asi nejznámější norský park vytvořený v letech 1907 - 1942 sochařem…
0.4km
více »
Oslo - procházka městem
Oslo - procházka městem
Město
hodnoceni 10/10
Oslo leží v jižní části Norska, na břehu Indre Oslofjorden. Je to nejvíce zalidněné norské město. Bylo založeno r. 1048 králem…
0.4km
více »
Oslo - OPERAHUSET
Oslo - OPERAHUSET
Ostatní
hodnoceni 9/10
Budova Opery Osla se nachází na břehu Oslofjordu, u Hlavního nádraží.…
0.4km
více »
2.Louka bohů a Lillehammer aneb Putování Norskem II.
2.Louka bohů a Lillehammer aneb Putování Norskem II.
Cestopisy
  Den čtvrtý – neděle 11.7. 2004 Aut po přilehlé silnici ani moc nejezdilo. Vstali jsme po osmé hodině. Stejně jako včera zase…
0.4km
více »
Norsko 2010 - letadlem  a vlakem, část 2.
Norsko 2010 - letadlem a vlakem, část 2.
Cestopisy
Po noci strávené na letišti Sandefjord Torp jsme se již těšili na další…
0.4km
více »
NORSKO - Cesta za půlnočním sluncem - I.část
NORSKO - Cesta za půlnočním sluncem - I.část
Cestopisy
Nápad přišel tak půl roku před vlastní cestou. Což takhle podívat se aspoň…
0.4km
více »
Oslo - Turistické infocentrum
Oslo - Turistické infocentrum
Infocentrum
Pokud přijedete do hlavního norského města Oslo, jistě jako první hledáte informace. Velké informační centrum s předprodejí …
0.4km
více »
Oslo - Hlavní nádraží
Oslo - Hlavní nádraží
Zajímavost
hodnoceni 2/10
Centrálním uzlem hromadné dopravy je v Oslo nádraží, které je spojeno s…
0.4km
více »
Oslo - Karl-Johans gate
Oslo - Karl-Johans gate
Ulice
hodnoceni 6/10
Hlavní třída vedoucí od Hlavního nádraží ke Královskému paláci. Vše…
0.4km
více »
Norsko oknem auta  (na pokračování) část 10
Norsko oknem auta (na pokračování) část 10
Cestopisy
  Vycházka u Killegrandu Krajina ubíhá kolem okének auta,  povídáme a…
0.4km
více »
Oslo
Oslo
Hlavní město
hodnoceni 9/10
Hlavní a největší město a významný přístav je Oslo. Nachází se na…
0.4km
více »
Oslo – středověký hrad Akershus
Oslo – středověký hrad Akershus
Pevnost, opevnění
Na ochranu města Oslo byla kolem r. 1290 vybudována králem Haakonem V.…
0.8km
více »
Oslo - radnice
Oslo - radnice
Radnice
hodnoceni 8/10
Moderní budova radnice, jejíž součástí jsou dvě čtyřhranné věže, byla…
0.9km
více »
Oslo – Domkirke
Oslo – Domkirke
Kostel
Katedrála, jejíž základní Kámen byl položen v roce 1694 na místě její předchůdkyně, která byla zničena požárem, byla dostavěna v…
1km
více »
zavřít reklamu