Po pevnostech na Maliník

Už dlouho jsem plánoval vystoupat na vrch Maliník, na začátek Kralické linie opevnění. V úterý 3. září tak sedám do auta a vyrážím směr Dolní Morava. Po hodině cesty zaparkuju na parkovišti pro návštěvníky pěchotního srubu K-S 5"U potoka."
Vyrážím pěšky po stezce směrem k muzeu. Na rozcestí ale odbočuji doleva a po práhu pro protitankové překážky mířím k objektu K-S 4"U cesty." Tento pěchotní srub ve II. stupni odolnosti jsem navštívil již v minulosti. Proto ho tentokrát jen zběžně obejdu, vyfotím a pokračuji dále.
Cesta, kterou jsem zvolil není ideální. Brodím se vysokou trávou na louce a stoupám. Po asi 600 metrech opouštím louku, opět sleduji trasu protitankové překážky a po dalších 300 metrech přicházím k pěchotnímu srubu K-S 3"U lesa," tedy aspoň k tomu, co z něj zbylo. Tento objekt byl vybetonován ve II. stupni odolnosti mezi 19. a 24. květnem 1937. Tento objekt je levokřídlý, má tedy jen levou střeleckou místnost. Dnes z něj ale mnoho nezbylo. Prakticky stojí jen čelní stěna. Celý interiér byl zničen Němci při testování výbušného plynu Tajfun. Po zběžné obhlídce a fotodokumentaci pokračuji stezkou na vrch Maliník
Dalších pět minut cesty je za mnou a já stojím na začátku Kralické linie, u pěchotního srubu K-S 2"Na kótě." Dvojka byla, stejně jako velká část objektů na Kralicku, těžce zkoušena Němci během okupace. Někdy se jí také říká "Hitlerova garáž." To díky obrovské díře v pravé části objektu. Mohutný objekt byl vybetonován ve III. stupni odolnosti mezi 23. červnem a 1. červencem 1937. Dovnitř kvůli bezpečnosti nejdu, opět tak udělám obhlídku a fotodokumentaci a směřuji dále na východ k nevybudovanému objektu K-S 1.
Z cesty ale scházím, abych navštívil objekt lehkého opevnění XXXVI/101/A-200Z. Tyto objekty, kterým se lidově říká Řopíky, podle Ředitelství opevňovacích prací (ŘOP), byly stavěny v letech 1937-1938. Tento je typu A a má tedy dvě střílny pro boční palbu. Podobně jako těžké opevnění tak měli vytvořit souvislou linii křížových paleb.
Odtud pokračuji v bloudění, kdy mě klame sledování polohy v mapách a trvá mi než opustím les. Na poli pokračuji k dalším dvěma řopíkům XXXVI/55/A-120 XXXVI/54/A-160. Cestou si vyzkouším také překonání vodní překážky, když přeskakuji remízek plný vody po dešti.
Posledním řopíkem, který navštěvuji, je XXXVI/104/A-140Z. Po krátkém rozhodování ale mířím ještě k objektu K-S 5"U potoka." Vracím se sem po 6 letech a je na něm vidět další kus práce, který členové KVH Kralka odvedli. Bohužel je už po prázdninách a tento krásný objekt mohu obdivovat jen zvenčí. Nicméně vracím se, protože fotografií tohoto objektu jsem v roce 2019 odstartoval svůj instagramový profil pevnosti.a.bunkry.
Od pětky se vracím zpět k autu a plný dojmů odjíždím ku domovu.
Vždy když se procházím po linii Československého opevnění pociťuji hrdost na to, co naši předkové dokázali vybudovat. Proto si prosím vzpomeňte i vy při návštěvě pevností, že je stavěli a obsazovali lidé, kteří byli připraveni zemřít za to, abychom my mohli svobodně žít.

Poslední aktualizace: 16.9.2024
Po pevnostech na Maliník na mapě

Příspěvky z okolí Po pevnostech na Maliník

Dolní Morava - pěchotný srub K -S 5 ,,U potoka,,
Počas návštevy Dolní Moravy, jej atrakcii - stezky v oblacích a bobovky…
Cesta začíná od bus zastávky konečná v obci Sklené - část Malé Mo…
Na Dolní Moravu to od nás není zas tak daleko, takže je to hezký, byť…
Z Dolní Moravy (1) do bodu (2) - Dolní Morava BUS. Zde se napojit na…
Stezka v oblacích se pyšní právem stravbou roku 2016. Nachází se na Dolní…
Nožky svrbí, na horách je sněhu dost, předpověď počasí na víkend výborná. Ideální konstelace vyrazit na dvoudenní přechod Králického…
Vím, když chce fotograf získat krásné fotografie potoka…
Start trasy je z Dolní Moravy od restaurace Na Rozcestí. Odtud vyrazíme po modré značce k místu zvanému Pod Klepáčem, zde se napojíme na červenou…
Jedná se o cca 20 km okruh vhodný pro horská a crossová kola, náročný svým…
Nenáročná skialpová túra na Podbělku se sjezdem v panenském prašanu. Na…
Počas návštevy Dolní Moravy, ležiacej na ľavej strane rieky Moravy, už na…
V překrásné krajině pod Králickým Sněžníkem se nachází Muzeum…
Že se najdou leckdy místa, kde straší není zas tak neobvyklé. Že…
Menší areál na Dolní Moravě je určen spíše vyznavačům nenáročného a…
Většinu objevů člověk vytvoří ve volném terénu, občas se ale stane, že k objevu dojde jaksi neplánovaně a to přímo v pohodlí domácího křesla. (lépe …
S probíhající masivní investicí v Dolní Moravě přibývají po dvou…
Trasa začíná v Dolní Moravě a vede přes Horní Moravu po modré turistické…
Vodopády Malé Moravy
První větší přítok Moravy, který je snad hoden zaznamenání se cel…
V areálu se nachází celkem 8 sjezdovek všech stupňů obtížností, k…
Kdo jezdil na Dolní Moravu tak řádově před deseti a více léty, stěží si…
Především rekreační obec v masivu Králického Sněžníku leží hned n…
Hned na úvod tohoto Tipu na výlet je třeba upozornit případné zájemce, že…
Návštěvníci oblasti pod Králickým Sněžníkem si už od jara mohli…
Když počátkem loňského prosince byla otevřena nová atrakce nad…
Jediný srub svého typu na našem opevnění, izolovaná dělostřelecká pozorovatelná K-S 12b "Utržený". Pozorovatelna je nejzachovalejší…
Klepý, jinak Klepáč, je významným rozvodím tří úmoří. od toho také polský název Trójmorski Wierch. Vody ze západních (polských) svahů odtékají do…
Podle státu by se správně mělo jednat o Polsko, nicméně jedná se o pohraniční horu, které my říkáme Klepý, nebo Klepáč (údajně podle…
Tvrz představuje nejdokončenější stavbu svého druhu na …
Králíky leží ve Východních Čechách, severením směrem od města Ústí nad…
Tato hora s nadmořskou výškou 1424 m leží na hranici Čech, Moravy a…