PŘECHOD HŘEBENE KOSCHUTA

KOSCHUTA - přechod opuštěného hřebene na Slovinsko-Rakouské hranici V případě této zajímavé akce máme před sebou dlouhou a osamělou túru. K výchozímu bodu se dostaneme silničkou vedoucí z Tržiče do obce Jelendol. Odtud již jen po velmi úzké, prašné cestě až k rozcestí pod planinu Dovžanka. Zde lze na několika místech nechat u cesty auto. Dále již pokračujeme po svých lesem, pěkně vedenou cestou až k svatostánku stojícím na krásné mýtině. Zde je ideální místo pro odpočinek. Cesta ubíhá rychle, a tak jsme asi za 15 minut u chaty Dom na Kofcach - 1488 m.n.m. Atmosféra je zde více než přátelská a výhledy na Savinjské Alpy i Triglav v Julských Alpách jsou výborné. Po duchaplném rozhovoru s téměř každým, kdo se namanul, vyrážíme posilněni či oslabeni místním Laškem Pivem, směr Kofce Gora. Doporučuji se nenechat zlákat k dlouhému popíjení a rozjímání na chatě s místními. To se také vymstilo, a tak tato část pochodu byla více než náročná. Pražící slunce, strmý travnatý svah a několik litrů Laško Pivo dokáže znepříjemnit chůzi i ostřílenému borci. Pod vrcholkem Kofce Gora - 1968 m.n.m. lze v menší úžlabině postavit dva stany, chráněné tak před všudypřítomným větrem. Ještě týž den dosahujeme jen na lehko nejzápadnějšího vrcholu hřebene Veliki Vrh - 2088 m.n.m. Ranní stoupání na Kladivo - 2092 m.n.m. v mlze nás trochu probralo. Trochu nás zaskočil Slovinský turista, který se vynořiv na vrcholu konstatoval, že je toto pouze Male Kladivo - 2013 m.n.m. a že Velke Kladivo je o kus dál. Na mapě od Freytag a Berndt tento vrchol není vůbec zaznačen ! Nicméně Kladivo je jeden z nejmohutnějších vrcholů v hřebeni Košuta a je z něj pěkný výhled. U vrcholové mohyly nechybí propriety typu kniha či razítko. Následuje strmější a místy lehce zajištěný sestup do sedla Škrbina - 1869 m.n.m. Pokračování přes méně výrazné vrcholy Tegoška Gora - 2026 m.n.m. či Windhöhe je tak trochu nápadně podobné přechodu Malé Fatry. Dalšími opravdovějšími vrcholy v cestě nám stojí Hohe Spitze - 2044 m.n.m. a Lärchenberg - 2081 m.n.m. Z něho je již pěkně vidět další část postupu na hřebeni, zejména pak přechodu jeho nejdivočejší části Macesje. Hned ze začátku nám hřeben na Breitwand - 2132 m.n.m.dá najevo, že časně z jara nemusí být jeho překonání úplnou hračkou. Pokud jdete na těžko, opravdu doporučuji vážit každý krok. Jiná může být situace v létě a na lehko. Breitwand je druhým nejvyšším vrcholem a sestup z něj do sedla pod vrchol Ostry - 2104 m.n.m. je velmi prudký a jištěný kolíky a lanem. Vrchol Ostry je již snadnější a dostaneme se přes něj na rozcestí pod nejvyšší vrchol hřebene. Tady také ústí ferrata ÖTK-Steig ze severu. Výstup na Košutnikov Turn - 2136 m.n.m. je již otázkou 20 minut do strmého skalnatého svahu. Na vrcholu nás přivítá nový dřevěný kříž a krásný výhled na všechny strany. Především zpět, k západu, zaslouženě na celou délku hřebene, kterou jsme přešli. Sestup vede stejnou cestou k batohům na rozcestí. Do údolí se vydáváme s tím, že dojdeme ještě co nejdále k autu. Serpentinami travnatými svahy sejdeme nad loveckou chatu Dolga Njiva. Zde se dáme po chodníku vedoucím nekonečně více či méně traversem až na planinu Pungrat - 1435 m.n.m. Tady dnes končíme, spočineme na nádherné mechově zelené louce, jen tak pod širákem a oblohou plnou hvězd. Na druhý den ráno jdeme po široké sjízdné cestě, několika lesními rozcestími, neznačeně přes Mrzla Dol až k autu pod Pl. Dovžanka. Opatrně na podvozek při sjezdu tankodromem do Jelendolu a hurá po asfaltu až domů. UPOZORNĚNÍ : Nikde na hřebeni není šance získat vodu jinak než rozvařením ze sněhu ( což může být v létě problém ). Z Kofce Gora na Košutnikov Turn nám to trvalo zhruba 5,5 hod. Sestup z vrcholu až na planinu Pungrat cca. 3,5 hod. Sníh na hřebeni - zejména na úseku Macesje může velmi znepříjemnit přechod, né-li zcela znemožnit. Lana byla v Dubnu ještě místy pod sněhem. Jinak je ale přechod nenáročný technicky, spíše fyzicky. NADMOŘSKÁ VÝŠKA : 2136 m.n.m. POHOŘÍ : Karawanken OBLAST : hraniční hřeben Slovinsko - Rakousko, Košuty VÝSTUP : nad obcí Jelendol - 1065 m.n.m. od jihu OBTÍŽNOST : 2 KOLIKA DENNÍ VÝPRAVA : 4 CELKEM KM : 24 km CELKEM PŘEVÝŠENÍ : 4153 metrů celkem / 1071 metrů z vých.bodu NA TĚŽKO : 88% DATUM VÝSTUPU : 19.4. - 22.4. 2007 TI KDO TO PŘEŽILI : PÉŤA, LÁĎA, FRÝDEK, HUSA

Poslední aktualizace: 11.5.2007
PŘECHOD HŘEBENE KOSCHUTA na mapě
Autor: drapalik

Příspěvky z okolí PŘECHOD HŘEBENE KOSCHUTA

Češka koča: chata, kterou postavili Češi
Češka koča  26.8.2015  1543 m n.m.   Jedeme z Bledu do…
Jedná se o monumentální vrchol nacházející se v severní části Slo…
Jezerska Kočna měří 2540 m/m a je tedy druhou nejvyšší horou Kamn…
Češka koča, tj. Česká chata, je turistická chata (restaurace a ub…
Dovžanovou soutěskou  29.8.2015  Na konci dovolené je slunečné počasí a…
Grintovec (výj. Grintavec) je 2558 m vysoký vrchol ve Slovinsku. …
Slovinsko to nejsou jenom Julské Alpy. Krásnou přírodu a vysokohorskou turistiku si užijete taky v pohoří Kamnicko – Savijských Alp.…
Bivak pod Grintovcem leží v nadmořské výšce 2070 m. Nachází se po…
Při cestě do/ze Slovinska se můžeme zastavit na hraničním přechodu Ljubelj…
Je jedno zda na terase nad jezerem nebo na historické horské chat…
Vodopád Rinka (Slap Rinka) se nachází na konci Logarské doliny. V…
Vyrážíme na celodenní túru Kamnicko-Savinjskými Alpami, kde hlavn…
Na Krvavci v Kamnicko-Savinjských Alpách se usadili skřítci. Nejs…
Zhruba dvanáct kilometrů severně od města Kamnik v Kamnicko-Savin…
Trasa začíná v Kamnické Bistřici u chaty Dom v Kamniški Bistrici …
Krásná túra přes Kamnické alpy. Začátek v Kamniška Bystrica-na konci údolí u chaty je parkoviště, kde lze nechat auto. Odtud výstup…
Logarská dolina je jednou z nejkrásnějších alpských ledovcových dolin v…
Jedeme do slovinského města Kranj, ležící 20 km severozápadně od Ljubljany…
Dojeli jsme autobusem do lázeňského městečka Bled. Má asi 6000 obyvatel a…
Na hranicích se nachází obchod KOMPAS – kde je možné zakoupit dálniční známku, ale vzhledem k délce slovinských dálnic a k tomu, že ani nevedou cestou, kudy jsme jeli my, jsme…