Stezka pastýřských skřítků na Krvavci

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Na hory

Na Krvavci v Kamnicko-Savinjských Alpách se usadili skřítci. Nejsou jen tak ledajací, jsou to skřítci pastýřští, kteří žijí na místních planinách. Planiny slouží jako pastviny kravám. Krávy hlídají pastýři a skřítci se rozhodli, že pastýřům budou škodit. Jsou totiž škodolibí a rádi dělají naschvály. Vydáváme se proto místní stezkou nazvanou "Pot pastirskih škratov na Krvavci", abychom zjistili, jak moc zlomyslní skřítci jsou a jak to s nimi vlastně vůbec je.

V recepci hotelu Krvavec si za 5,- € kupujeme brožurku, která nás po stopách skřítků provede. Stezka je určena hlavně dětem, proto zde brožurku mají k dispozici i v češtině. Lze ji pořídit také na chatě Sonček u horní stanice kabinkové lanovky na Krvavec.

Stezka pastýřských skřítků je tvořena jedenácti tématickými zastaveními. U každého na děti čeká splnění nějakého úkolu, jehož řešení si zapíší do brožurky. Po projití celé stezky malí pátrači vyluští kouzelné zaříkávadlo a po jeho sdělení na recepci hotelu nebo chatě dostanou zaslouženou pastýřskou odměnu.

Dobrodružná stezka nás provedla lesy a rozhlehlými pastvinami Krvavce s nádhernými výhledy. Začátek stezky je nedaleko chaty Sonček u horní stanice kabinkové lanovky. U každého stanoviště je informační panel ve slovinštině a angličtině, tytéž informace jsou přeloženy v české brožurce. Úkoly prověřily naši pozornost, důvtip a často i fyzickou kondici.

V první řadě jedeme za skřítky. Pro představu, typický pastýřský skřítek obývající pastviny na Krvavci je prý maximálně 40 cm vysoký, má šedé vlasy i oči a dožívá se až 400 let. Nejvíce si pochutná na borůvkách a masunku, což je slovinské jídlo podobné husté kaši ze smetany, kukuřičné mouky a vajec.

Nejvíce se skřítkové baví škádlením pastýřů. Na Krvavci k tomu mají příležitostí dost, nacházejí se zde pastviny Jezerca a Kriška planina, kam každoročně začátkem června místní pastýři vyženou přes 400 krav, které se zde pasou až do podzimu.

Krvavec je alpské středisko ležící pod stejnojmenným vrcholem (1853 m n. m.), nacházející se jen 25 km od hlavního města Slovinska Lublaně. V létě je to výchozí bod pro turistické trasy v Kamnicko-Savinjských Alpách a areál adrenalinových sportů (např. koloběžky, motokáry, bikepark, lanové centrum, lezecká stěna), v zimě je zde k dispozici 13 lanovek a vleků k lyžování na 27 sjezdovkách a další atrakce jako snowpark nebo snowtubing.

V roce 2020 Krvavec již popáté obdržel cenu World Ski Awards ™ jako nejlepší slovinské lyžařské středisko a umístil se mezi 26 nejlepšími lyžařskými středisky na světě.

Ubytovaní jsme byli v krásném apartmánovém srubu Muštrinka v nadmořské výšce téměř 1600 m, který patří k hotelu Krvavec, nejvýše položenému hotelu ve Slovinsku. Na polopenzi jsme docházeli cca 400 metrů do hotelové restaurace s příjemnou obsluhou. Stravování formou bufetových stolů nabízelo i příležitost ochutnat speciality slovinské kuchyně.

V horském areálu je také několik dalších restaurací a bufetů, kde je možnost občerstvení v průběhu dne, a to jak u horní stanice kabinkové lanovky, tak přímo v okolí hotelu Krvavec. Díky všudypřítomným pasoucím se kravám jsme v nabídce viděli i typickou místní pochoutku, kyselé mléko (kislo mleko).

Trasa nás provedla po nejbližším okolí Krvavce, kde jsme se zábavnou formou dozvěděli o životě místních pastýřů. Naučili jsme se pastýřské zákony, zjistili jsme, jaké rostou na pastvinách rostliny, nahlédli do pastýřova obydlí nebo rozezněli zdejší planiny cinkáním kravských zvonců. Stezka je velice pěkně udělaná, při plnění úkolů zahřejete mozkové závity a na některých stanovištích prověříte i svoji tělesnou zdatnost. Po bouřce, která nás chytla v úvodu stezky, se nebe vyčistilo, což nám umožnilo daleké výhledy až na Julské Alpy s nejvyšší slovinskou horou Triglav (2864 m n. m.).

Na Krvavec se dostanete po silnici kolem městečka Cerklje na Gorenjskem a osad Dvorje a Grad. Vjedete do údolí, na jehož konci se nachází dolní stanice kabinkové lanovky na Krvavec. U dolní stanice lanovky je bezplatné parkoviště s 500 parkovacími místy. Provozní doba a ceníky lanovky jsou uvedeny na webových stránkách rekreačního areálu Krvavec.

Poslední aktualizace: 22.2.2021
Stezka pastýřských skřítků na Krvavci na mapě
Autor: Kimca

Příspěvky z okolí Stezka pastýřských skřítků na Krvavci

Výstup na Vrh Korena
Vyrážíme na celodenní túru Kamnicko-Savinjskými Alpami, kde hlavn…
Zhruba dvanáct kilometrů severně od města Kamnik v Kamnicko-Savin…
Trasa začíná v Kamnické Bistřici u chaty Dom v Kamniški Bistrici …
Krásná túra přes Kamnické alpy. Začátek v Kamniška Bystrica-na konci údolí u chaty je parkoviště, kde lze nechat auto. Odtud výstup…
Jezerska Kočna měří 2540 m/m a je tedy druhou nejvyšší horou Kamn…
Slovinsko to nejsou jenom Julské Alpy. Krásnou přírodu a vysokohorskou turistiku si užijete taky v pohoří Kamnicko – Savijských Alp.…
Grintovec (výj. Grintavec) je 2558 m vysoký vrchol ve Slovinsku. …
Bivak pod Grintovcem leží v nadmořské výšce 2070 m. Nachází se po…
Češka koča, tj. Česká chata, je turistická chata (restaurace a ub…
Jedná se o monumentální vrchol nacházející se v severní části Slo…