Stříbřec-vesnická památková zóna

Stříbřec – vesnická památková zóna

Každému cyklistovi je známo, že jižní Čechy jsou pro jízdu na kole a poznávání přírodních a kulturních krás ideální. Pojeďte s námi absolvovat kratší nenáročný výlet vhodný i pro rodinu s dětmi.

Nástupním místem je městská památková rezervace Třeboň se dvěma železničními zastávkami. Pro naše účely bude nejlepší vystoupit v zastávce Třeboň – lázně, odkud se vydáme po červené turistické značce směrem ke Stráži nad Nežárkou. Abychom se vyhnuli silničnímu provozu, odbočíme asi po 1 km vlevo, a po modré TZ  pojedem kolem Slupského rybníka, půvabné pozdně barokní kapličky sv. Víta postavené v r. 1761 do vesnice Nová Hlína.

Jedouce po komunikaci kolem rybníku Vítek, který vznikl oddělením části našeho největšího rybníka Rožmberk, jistě neujde vaší pozornosti kamenný historický most, který nechal v r. 1761 postavit kníže Schwarzenberg. Most sloužil automobilové Dopravě více než 200 let ale prudkému rozvoji automobilismu v devadesátých letech již nestačil a od r. 1988 vede Doprava po souběžné přeložce. Co nezničila Doprava, zničila voda. Velká povodeň v r. 2002 narušila jeden z pilířů mostu tak zásadně, že se oba vedlejší oblouky zřítily do vody. Pod přísnými zraky a požadavky památkářů byl most opraven a nyní se opět po něm mohou procházet pěší a projíždět cyklisté.

U frekventované komunikace odbočíme vlevo po modré TZ do Staré Hlíny, kde se můžeme zastavit na občerstvení v půvabné Rožmberské hospůdce. Zde opatrně přejdeme silnici a vydáme se pro změnu po zelené TZ, která vede mezi rybníky mužů, kterým zemřely jejich manželky. Za hrází mezi Vyšehradem (rybník) a Stolcem (také rybník) přejedeme Stříbřecký tzv. inundační most, kde můžeme odbočit vlevo k jednoduchému kamennému pomníku na místě, kde slavná světová operní zpěvačka Emma Destinová lovila ryby na červy. Ostatně ze Stráže nad Nežárkou, kde měla zámeček, to sem měla co by dup. Od mostu je to k našemu cíli – Stříbřeci už jen asi 1 km. Stříbro tu však nehledejte, protože  je tu nenašli ani středověcí prospektoři. Snad tu objevili jen pár ložisek železné rudy, ale k rozvoji oblasti hornictví rozhodně nepřispělo.

Ve vesnické památkové zóně s návesním rybníkem a pěkně upraveným okolím objevíme několik pozoruhodných stavení statků lidové architektury včetně bývalé kovárny, které však dnes slouží k rodinné rekreaci.

Dominantou obce je jednoznačně jednolodní kostel sv. Jana z Nepomuku, který svědčí o tom, že celá ves byla silně věřící. Protože jim byla původní kaplička malá a nestačila ani obecní kaple na hrázi rybníka Starý, uspořádali finanční sbírku, jejíž výnos jim umožnil vybudování nového kostela, který byl dokončen 10. 10. 1861. Časem však zbožnost věřících ochabovala, nejvíce prý v době, kdy tu do r. 1918 sloužil kněz, který, podle pamětníků, mohl být inspirací pro Jaroslava Haška popisujícího problémy feldkuráta Katze.

Půjdeme-li od kostela po místní komunikaci kousek do kopečka, dojdeme ke škole, před níž je pomník s bustou Ivana Olbrachta, který se tu schovával za německé okupace. Všeobecně je znám jeho román Nikola Šuhaj loupežník o tragické Lásce Eržiky a Nikoly, který byl divadelně ztvárněn brněnským Divadlem na Provázku a baladický příběh byl i zfilmován. V dnešní době si sotva kdo přečte jeho román Anna proletářka- dříve povinná četba, který vycházel z jeho schizofrenického komunistického přesvědčení. Zde ve Stříbřeci napsal za 6 let jenom román Dobyvatel, což není zas tak moc.

Než opustíme Stříbřec, můžeme se ještě pokochat pohledem na stoletou hrušeň nacházející se vpravo u silnice na Lutovou.

Zpáteční cestu můžeme zvolit návratem ke Stříbřeckému mostu odkud nás červená turistická značka dovede bezpečně k východišti naší cesty do Třeboně.

Text i foto: Ing. Rostislav Novák

Poslední aktualizace: 28.11.2010
Stříbřec-vesnická památková zóna na mapě
Autor: rostano

Příspěvky z okolí Stříbřec-vesnická památková zóna

Leština: Vzpomínka na Emu Destinnovou
Stručný popis místa: Kousek od Stříbřeckého mostu se nachází zákoutí, kde…
Umělý kanál spojující Lužnici s Nežárkou byl postaven jihozápadně od…
Nedaleko rybníka Starý Spálený (západně od vsi Stříbřec a asi 6 km…
Stručný popis místa: Bílá budova sýpky vás na žítečské návsi jistě upoutá.…
Stručný popis místa: Zříceniny kostela se ukrývají v lesíku na návrší…
Křížení ZTZ ČTZ a ŽTZ na hrázi u Nové řeky. Značky vedou do Chlumu u Třeb…
  Stráž nad Nežárkou. Pokud pojedete z Jindřichova Hradce do Třeboně, můžete se zastavit ve Stráži nad Nežárkou. Městečko vyrostlo vedle hradu střežícíh…
Stráž nad Nežárkou leží v Jižních Čechách, jihozápadním směrem od m…
Popis loaklity Zámek s mohutnou válcovou věží s břitem je dominantou města Stráž nad Nežárkou na Jindřichohradecku v Jihočeském…
Rozvodí ležící na Lužnici východně od Třeboně je místem, ve kterém je odk…