TURISTIKU PODPORUJÍ
61 574 turistů a cestovatelů
112 410 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 675,- odměny za články

Makedonie

Makedonie je země ležící v jižní Evropě na Balkánském poloostrově. Hlavním městem Makedonie je Skopje. Mezi další turisticky zajímavá města a oblasti patří např.: Šar Planina, Prilep, Ohrid. Makedonie má přibližně 2,1 mil. obyvatel.

Turistika & volný čas Oblíbená místa a aktivity Doporučujeme
Info z regionu / Ochridské jezero Soutěska Demir Kapija / Mešita Mustafa Paši Ubytování Makedonie
Turistické cíle / Mapa Makedonie Jezero Mavrovo / ZOO Skopje Pohoří Popova Šapka

Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Z Ostrava na Balkán a zpět za pět dní

Cestopisy

Bezdomovec ve vlaku Bělehrad-Skopje
Bezdomovec ve vlaku Bělehrad-Skopje  •  Fotografie (11)  • Foto: Quido

Makedonie – Kosovo – Albánie

(z Ostravy na Balkán a zpět za pět dní)

Makedonie je z Čech snadno dostupná vlakem a to dokonce bez přestupování. V letní sezoně je možné pro cestu do Skopje, případně až do řeckých Thessalonik využít lehátkového vozu, který je v Praze řazen do vlaku 345 Avala (jízdní řád pro rok 2010). My se vydáváme na cestu v listopadu, takže budeme muset v Bělehradě přestupovat. S využitím slevy City Star je cestování i levné. Jeli jsme tři a za zpáteční jízdenku Ostrava – Skopje jsme zaplatili více než přijatelných 7 355 Kč. Podmínkou této slevy je strávit v cílovém místě alespoň jednu noc ze soboty na neděli. Kvůli ušetření jednoho dne dovolené vyjíždíme z Ostravy v pátek odpoledne, což ovšem znamená přestupovat nejen v Břeclavi a Bělehradě, ale i v Budapešti.

Skopje Kamenný most

V Budapešti máme 28 minut na přestup, což se ukázalo jako dostatečné k tomu, abychom poklusem přeběhli nádraží Keleti z jednoho konce na druhý a vlak do Bělehradu šťastně stihli. Z Budapešti Cestujeme vlakem D 341 Beograd, u kterého je v jízdním řádu poznámka „povinná rezervace Subotica-Bělehrad“. Už v Ostravě jsme si koupili 3 místenky za 228 Kč, ale nikdo je po nás nechtěl. Souprava vlaku je složena z vagonů, s jakými se v Čechách už nesetkáme na vnitrostátních rychlících, natož mezinárodních. Naštěstí není vlak přeplněný a tak se můžeme na koženkových sedačkách alespoň natáhnout. V Bělehradě je na přestup hodina a dvacet minut. Přijíždíme se zpožděním cca čtvrt hodiny, takže můžeme pohodlně posnídat v bufetu před nádražím a v klidu nastoupit do vlaku směr Skopje. Cesta ubíhá, dospáváme a obdivujeme krajinu. „Zpestřením“ je bezdomovec, který nastoupil za Bělehradem, usadil se v našem vagoně na chodbičce před záchodem a kouřil jednu cigaretu za druhou. Zápach, který se od něho šířil, se mísil s pachem ze záchodu a tak jsme raději chodili na druhou stranu vagonu. zajímavostí byla také uklizečka, která nastoupila v Niš. Myšlenka určitě dobrá, ale … Úklid, který provedla sestával z utření madel u vstupních dveří do vagonů z jedné strany a zametení chodbiček. Zbytek cesty do Bujanovce proklábosila se známými. Konečně s asi půlhodinovým zpožděním po více než dvaceti čtyřech hodinách vystupujeme ve Skopje.

Skopje pamětní deska Matky Terezy

Hned před nádražím se na nás vrhají taxikáři, kteří nám nabízejí odvoz do hotelu. Pro nás je ale důležitější dohnat zanedbaný pitný režim a tak si v bufetu dáváme místní pivo Skopko – jedna půllitrová plechovka 60 denárů (100 MKD = 40,25 CZK). Pivo není nejhorší. Dává se s námi do řeči nějaký muž, který poznal, že jsme Češi. Jezdí s kamionem po Evropě a dostal se několikrát i do Ostravy. Varuje nás před taxikáři, kteří budou spoléhat na naši neznalost města, povozí nás, aby na taxametru natočili co nejvíce, zavezou nás k nejdražšímu hotelu, nebo do čtvrti zlodějů a prostitutek. Doporučuje nám stanoviště solidních taxikářů a poradí nám cenově přijatelný hotel. Nemá na tom žádný zájem, na nádraží čeká na bratra, aby ho odvezl domů. Jak by řekl klasik: „dobrý člověk všude žije“. Ještě před odjezdem z nádraží se informujeme na vlak do Prištiny. Mezi Přištinou a Skopje jezdí jeden pár vlaků každý den. Ze Skopje odjíždí před sedmnáctou a vrací se po deváté, což nám nevyhovuje, takže si zjistíme odjezdy autobusů. Autobusové nádraží je bezprostředně u vlakového. Jak na vlakovém, tak i autobusovém jsou nám informace podávány velmi ochotně.

Za cestu z nádraží k hotelu zaplatíme taxikáři 3 EUR. Jak jsme si později vyzkoušeli, pěšky se to dá zvládnout za půl hodiny. S taxikáři ve Skopje nemá příliš význam smlouvat o ceně, resp. snažit se dohodnout cenu předem. Řídí se taxametry a platba v EUR vyjde stejně jako v denárech. Minimální cena je 50 denárů.

Recepce hotelu se nachází na ulici s pro nás archaickým názvem – Leninova. Apartmenty pak v sousední ulici. Ubytováváme se na dvě noci za 42 EUR za osobu. Jeden z nás musí na recepci zanechat pas jako záruku za klíče. Recepční nás ujišťuje, že při případné kontrole se policie spokojí s vizitkou hotelu. Nebyla nám dána možnost ověřit si to v praxi. Večer při procházce městem zajdeme i na večeři. V luxusní restauraci nás dva vyjde i se spropitným na 400 Kč.

Priština sportovní hala

V neděli ráno jdeme na autobus do Prištiny pěšky, abychom si Skopje, zejména Kamenný most, prohlédli i za denního světla. Cestou se pokloníme památce Matky Terezy u pamětní desky na místě, kde stál její rodný dům. Odjíždíme autobusem v 8 h. Jízdenka stojí 320 denárů. Přejezd hranic probíhá absolutně bez problémů. Celník vstoupí do autobusu a zeptá se jestli má někdo něco k proclení. Nikdo samozřejmě nic nemá. Nahlédne ještě do zavazadlového prostoru a to je všechno. Řidič posbírá pasy, odnese je k orazítkování, přinese, rozdá a jedeme dál. Po dvou hodinách vystupujeme v Prištině, kde je autobusové nádraží asi 2 km od centra města. V Prištině je autobusová městská Doprava, ale jako všude na Balkáně je velmi obtížné, ne-li skoro nemožné, zjistit vedení linek a jízdní řády. Jdeme proto pěšky. Po pár desítkách metrů přicházíme k stanovišti maršrutek. Jedna se chystá odjet, ale do centra nejede. Řidič jiné, který má přestávku mezi dvěma jízdami, nám nabízí odvoz do centra za 5 EUR. Usmlouváme to na 4. V Prištině, ale i po cestě od hranic, jsme se mohli přesvědčit, že za peníze ze zahraničí se mohutně staví a opravují silnice, mosty, domy. Kosovští Albánci nezapomínají, že se Kosovo mohlo odtrhnout od Srbska díky Američanům. Po Bushovi a Clintonovi jsou v Prištině pojmenovány ulice. Bill Clinton tu má pomník. Na ulici George Bushe procházíme mezi stánky se všemožným zbožím, ale nic typického pro Prištinu nebo Kosovo, snad kromě vlajek a šál a zapalovačů z nábojnic. Pouliční prodavači nabízejí cigarety, krabičku za 1,20 EUR. V obchodech jsou k mání za 1 EUR i méně podle značky. Jdeme se alespoň podívat na zápas 1. fotbalové ligy KF Priština – KF Liria Prizren (1:0, 2 000 diváků, vstupné 2 EUR). Sháníme se po fan shopu, ale na stadionu žádný není. Dozvídáme se jen, kde ve městě je, ale protože je neděle, je zavřený. Na stadionu se prodávají jen dýňová semena. Slupkami z nich je doslova vystlán, což stejně jako špinavé sedačky svědčí o tom, že se po každém zápase neuklízí. Po zápase se snažíme sehnat odznaky. Aniž by to komukoliv vadilo, dostaneme se až do kabin hráčů, ale odznaky neseženeme. Do odjezdu autobusu v 17. h. máme dost času, takže jdeme pěšky. Za jednu jízdenku platíme 5,50 EUR a nevyptáváme se, proč je na nich cena 5 EUR. Zpáteční cesta autobusem do Skopje je asi o 40 minut delší. Odbavení na hranicích je kvůli hustému provozu delší, ale stejně jako při vstupu do Kosova bez komplikací.

Potřebujeme smýt ze sebe smýt prach cest a proto po návratu do Skopje zamíříme nejdříve na hotel. Na recepci je i majitel hotelu, který nám nabízí po skleničce rakije. Bylo by nezdvořilé takovou pohostinnost odmítnout a tak všichni čtyři usedáme ke stolu na chodníku. Láhev je konečně dopita, hoteliér sedá do auta a odjíždí domů, my se jdeme do apartmentu zcivilizovat. Načatý večer dokončujeme ve městě, kde zajdeme i na diskotéku do Klubu 69, vstupné 150 denárů.

Priština stadion KF

Ráno, to už je pondělí, odevzdáváme na recepci klíče. Jako malou kompenzaci za včerejší pohostinnost zde necháváme i tři česká piva pro majitele. Víc nám jich nezbylo. Odjíždíme taxíkem na nádraží na autobus do Ochridu, který jsme si k návštěvě vybrali, protože město je zapsáno na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Jízdenka stojí 520 denárů. Cesta ze Skopje trvá tři hodiny, ze Skopje do Gostivaru jedeme po dálnici. Na 70 kilometrech jsou čtyři mýtná stanoviště. V autobuse navazujeme kontakt se spolucestujícím, který nám nabídne zprostředkování ubytování v apartmentu v Ochridu za 20 EUR na osobu. Plácneme si a majitel apartmentu nás v Ochridu čeká u autobusu a odveze nás svým autem. Naplánovali jsme si i návštěvu Podgradce, města na protilehlém albánském břehu Ochridského jezera a našeho ubytovatele se vyptáváme, jak se do Albánie dostat. Podgradec leží jen 7 km od makedonsko/albánských hranic a na hranici jezdí linkové autobusy. Nakonec se dohodneme, že druhý den v 8 hod. ráno pro nás přijede, odveze nás do Podgradce, počká na nás a odveze zpátky za 2 000 denárů.

Odpoledne a večer věnujeme prohlídce města. Je po sezóně a turistů tím pádem minimu. Batůžkáři, kteří se jak čert kříží vyhýbají turisticky atraktivním destinacím, by byli bezpochyby spokojeni. Má to ale i své stinné stránky. Památky jsou zavřené a večer je problém najít restauraci, kde by se dalo déle posedět, o nějaké diskotéce ani nemluvě. Také veřejná lodní Doprava po Ochridském jezeře je mimo provoz. Možnosti pronajmout si člun pro nedostatek času nevyužíváme.

Priština pomínk Billa Clintona

Hoteliér nedodrží balkánské zvyky a přijíždí pro nás přesně v 8 hodin! Batohy si bereme s sebou do auta, protože jeho manželka musí připravit apartment pro další hosty. Větší komplikací je, když se nám omlouvá, že si neuvědomil, že nemá zelenou kartu a jeho auto tím pádem do Albánie nepustí. Přesto nasedáme s tím, že se na hranici zkusí domluvit. Vyjednávání s pohraničníky je ale marné. Beru ho stranou a ptám se, kolik EUR by pohraničáře obměkčilo. Před něčím takovým ale důrazně varuje ukazujíc na plakáty varující před korupcí, kterými je stanoviště oblepeno. Batohy si necháváme v autě a jdeme pěšky. Albánské stanoviště je od makedonského vzdáleno nějakých 400 metrů. Na albánské straně stojí čtyři auta. Sedáme do jednoho z nich. Do Podgradce a zpět včetně čekání v Podgradci nás zaveze za 10 EUR. V Podgradci jsem byl před pěti lety a za tu dobu se nic nezměnilo. Rozbité silnice a pláž plná odpadků, což ostře kontrastuje s čistotou v Orchideu. Z předchozí návštěvy mi zbylo 500 leků (100 ALL = 17,83 CZK), za které si pořizujeme pozdní snídani sestávající z dvou hamburgerů, dvou káv a jednoho piva a ještě 60 leků zbude. Projdeme se po městě a po nábřeží, kde skupinky důchodců hrají domino s takovým zaujetím, že jim ani nevadí, když si je fotografujeme. Zdržíme se jen hodinu a vracíme se na hranici. Na makedonské straně nás řidič i s batohy v kufru auta čeká. Na zpáteční cestě do Ochridu se ještě zastavíme ve Sv. Naumu. Bylo by neodpustitelné neprohlédnout si tamější klášter, jednu z nejvýznamnějších křesťanských památek.

Ochridské jezero

Z Ochridu odjíždíme v 15 h. Jízdenka je tentokrát za 500 denárů. Ve Skopje máme víc jak dvě hodinu času do odjezdu, které věnujeme utrácení zbylých denárů v bufetu. K návratu jsem si vybrali vlak odjíždějící ve 20.45 D 334 HELLAS, u kterého je v jízdním řádu poznámka „povinná rezervace“. Po zkušenostech z vlaku Budapešť – Bělehrad to ale neřešíme a nevyužíváme ani možnosti koupit si lůžka ze Skopje do Bělehradu lůžka (1 lůžko 12 EUR). Odjíždíme s téměř půlhodinovým zpožděním, ale v Bělehradě máme na přestup hodinu a dvacet minut, takže zůstáváme v klidu. S trochou napětí očekáváme na hranici srbskou kontrolu. Na webových stránkách našeho ministerstva zahraničí visí upozornění, že při vstupu do Kosova z jiného státu než Srbska, není odjezd přes Srbsko možný. Srbové vracejí nekompromisně zpět. I proto jsme o takové variantě vůbec neuvažovali. MZV rovněž informuje, že byly zaznamenány případy drobné šikany českých turistů vracejících se z Kosova přes Makedonii. Srbští pohraničníci, když zjistí v našich pasech kosovská razítka, seberou nám je a za chvíli vrátí. Kosovská razítka jsou přebita nápisem „anulováno“. Jinak nás nechají na pokoji, takže o nějaké šikaně se vůbec nedá mluvit.

Zpoždění narůstá a náš klid, s kterým jsme odjížděli za Skopje, mizí a čím jsme blíže k Bělehradu, tím více se mění v nervozitu. Vlak z Bělehradu nám odjíždí v 7.20 h. a přijíždíme par minut po té. Vše ale dobře dopadne, přestoupit stihneme. Uklidňujeme se v jídelním voze. Přijímají měny všech státu, kterými vlak projíždí, takže se, dříve než dojde na koruny a eura, zbavíme srbských dinárů, které nám zbyly, i forintů, které jsme neměli možnost použít. Z Budapešti, kde tentokrát nepřestupujeme, odjíždíme s dvacetiminutovým zpožděním. V Břeclavi máme na přestup jen 9 minut, ale tentokrát vlak zpoždění zkrátí a přípoj do Ostravy nám neujede a tak ve středu večer po pěti dnech svou cestu končíme.

Ještě několik všeobecných poznatků:

Ochrid Chrám Sv. Bohorodičky

Platební karty přijímají na autobusovém i vlakovém nádraží ve Skopje a v obchodech a restauracích v rozsahu, na jaký jsme zvyklí z Česka, v Makedonii i Prištině.

Toalety, téma, o kterém se většinou mlčí, ale na cestách se bez nich neobejdeme. Tam, kde jsme byli ubytováni a v restauracích, které jsme navštívili, standart. Na nádražích hrůza, kterou znají všichni, kdo byli na Balkáně, a která se stále nelepší. Otřesné byly toalety na stadionu v Prištině. Dva přeplněné pisoáry a hromada odpadků. Po každém utkání Slavie na Baniku přemýšlím, kde si stěžovat na stav toalet v sektoru pro hosty. Po návštěvě Prištiny už si určitě stěžovat nebudu.

GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (42.004, 21.452)
Poslední aktualizace: 23.12.2010
Autor: Quido
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Skopje

Příspěvky z okolí Z Ostrava na Balkán a zpět za pět dní

Starý most přes Vardar
Starý most přes Vardar
Most
Co je pro Prahu most Karlův, to je pro Skopje Kamenný most přes Vardar. Jde o zdejší symbol, bohužel stojí trochu stranu hlavních komunikací, takže se na něm netísní davy. Byznys zde vykonávají maximálně žebráci. …
1.5km
více »
Skopje, nové nádraží
Skopje, nové nádraží
Technická památka
Skopje, tak tam jsem taky nebyl, řekne si jistě mnohý z našinců ve shodě s Zděnkem Svěrákem z filmu Tři veteráni. Ano, metropole Makedonie je pro nás jistě poněkud exotickou destinací a věru nepatří k běžným turis…
1.8km
více »
Brána do Makedonie
Brána do Makedonie
Cestopisy
Makedonci mají smůlu a štěstí zároveň. Značnou část jejich země tvoří jedno velké,  široké a plodné  údolí. Potom už naleznete pouze Hory a vrchoviny. Na jedné straně jsou hustě porostlé subtropickým lesem a na té druhé zase téměř tak holé, jako hlava jedné z primadon televize Prima, pana šéfkuchaře Z. Pollreicha. Ani na sousedy nemaj…
2.8km
více »
Severní Makedonie - Skopje
Severní Makedonie - Skopje
Město
Poslední dobou se objevily levné letenky do Severní Makedonie, do Skopje. Pravda, z Bratislavy, ale to nás cestovatele ne…
3km
více »
Zoologická zahrada ve Skopje
Zoologická zahrada ve Skopje
ZOO
Jednou z pamětihodností hlavního makedonského města je i její zoologická zahrada. Chlubí se, že chová 251 druhů ptáů a 219 druhů savců. Ve světě se však proslavila spíše nestandardními podmínkami pro chovaná zvířata. V roce 2004 na ně například upozorňoval britský bulvární deník Mirror. Já mohu ze své návštěvy jen potvrdit. Zvířata měli evidentně hlad - býložravci počínaje,…
3.2km
více »
klášter St. Nikola Sisevski
klášter St. Nikola Sisevski
Klášter
Klášte Svatého Nikola je , nebo alespoň byl ortodoxním klášterem ze 14. století. Cesta k němu je trochu obtížnější, ale okolí kláštera a pohled na kaňon Matka za to stojí.  
13.2km
více »
Kaňon Matka
Kaňon Matka
Soutěska
Řeka Treska vytvořila 15 km jihozápadně od centra Skopje nádherný kaňon. Najdete tu plno starých klášterů a kostelíků. Najdete tu rodiny S dětmi klasické turisty i ty kteří lezou po skalách. Díky vápencovému podloží zde najdeme několik desítek jeskyní. Řeka je nádherně modro zelená a všude kolem je pro Čechy mnoho exotického hmyzu od černých kobylek počínaje po velké stonožky.
13.6km
více »
Kaňon Matka (Makedonie)
Kaňon Matka (Makedonie)
Kaňon
Kaňon Matka V návaznosti na můj předchozí článek „Severní Makedonie - Skopje“ bych se ještě rád zmínil o fenoménu, který zná každý obyvatel Skopje, možná i Makedonie. Tak jako každý Čech byl na…
13.7km
více »
Mešita Mustafa Paši
Mešita Mustafa Paši
Kostel
Největší a nejstarší mešita makedonského hlavního města Skopje. Postavena byla v roce 1492 a leží nad starým bazarem, na muslimské straně řeky Vardar. Bohužel v době mé návštěvy se rekonstruovala a nebylo možné ji navštívit.
14.1km
více »
Letiště Skopje
Letiště Skopje
Letiště
Letiště Skopje (SKP) spadá pod město Skopje, které leží ve státě Makedonie.
14.8km
více »