10 tipů na focení makra rostlin
Na jaře se to v přírodě hemží životem, a tohle období je tak ideální příležitostí pro focení makrofotografie. Pokud vás fascinuje květena a další malé přírodní objekty, které jsou s ní spjaté, je tenhle článek přesně pro ty z vás, kteří chtějí svoje makrofotky posunout na další level.
#1 Světlo je klíčové
Možná vám bude připadat, že s tím stále otravuji, ale je to zkrátka tak a tady to možná platí ještě víc než třeba u portrétu, kde si můžete vypomoci přesunutím člověka do stínu keře nebo použitím difúzní desky. Kytku nepřesunete, vyplatí se proto opravdu vyčíhat TEN moment, kdy se světlo odráží v úhlu, který potřebujete, nebo vytváří jiný zajímavý efekt, kterým fotku ozvláštníte. A toho úhlu (a krásných barev) zcela určitě nedosáhnete v pravé poledne.#2 Hezký objekt na hezkém pozadí
To si ale trochu protiřečí, možná si říkáte. Vždyť s objekty hýbat nemůžu, tak jak si asi můžu vybrat pozadí. Někdy je sice hledání beznadějné, ale vsadím se s vámi, že když se posunete o trochu doleva, doprava, nebo se podíváte na objekt třeba trochu seshora, ten ošklivý hydrant vám fotku hyzdit přestane. Pozadí rozhodně nesmí být v žádné případě (ať už tvarovém, tematickém nebo barevném) rušivé - pokud to není váš umělecký záměr -, odvádí pozornost od samotného objektu.
#3 Svět z jiného úhlu
Na makrosvět se v každém případě díváme jinak než na svět naší velikosti. Dost často se na něj díváme svrchu, pohled z jiné strany ale fotce prospěje. Nejen kvůli hledání lepšího pozadí, ale také proto, že stokrát vyzkoušený úhel pohledu unikátní fotku velmi pravděpodobně nevytvoří.
#4 Hledejte vzory
Na výtvarce nám vtloukali do hlavy, že kreslit cokoliv přírodního pomocí kružítka nebo pravítka je nesmysl, protože dokonalé tvary v přírodě neexistují. Je to pravda. To ale neznamená, že se v přírodě nevyskytují harmonické kombinace, příjemné oblé linie nebo sladěné barvy. Pokud se na to zaměříte, možná zjistíte, že jich je víc, než jste si představovali. Opakující se motivy, linie a barvy jsou výborným kompozičním prostředkem a rozhodně je radno jich využít. Kompozice a světlo jsou základem fotky - pokud se těchto dvou klíčových vlastností budete držet, můžete udělat mnohem lepší fotku levným kompaktem než fotograf se špičkovou technikou za statisíce, který nedbá ani na jedno, ani na druhé.
#5 Vypíchnout objekt na pozadí
K tomu krásně poslouží hloubka ostrosti - stejně jako třeba u portrétu. Pokud ale máte na foťáku nasazený makroobjektiv, nedržte clonové číslo při zemi. Makroobjektivy jsou stavěné (velice zjednodušeně řečeno) přesně opačným způsobem než běžné objektivy, proto je i hloubka ostrosti mnohem menší na vyšší clonu. Makro objektivy umí zaclonit i na f/64, zatímco běžné objektivy končí na f/22. Krásně malé hloubky ostrosti je potřeba dosáhnout s daleko vyšší clonou, jinak by nebylo zaostřené prakticky nic.
#6 S makrotechnikou nejdál dojdeš
Makrofotografie je natolik specifický žánr, že na něj najdete spoustu specializovaného vybavení. A výrobci velmi dobře vědí, co dělají, proto vám technika ke kvalitním snímkům výrazně pomůže. Ať už je řeč o makroobjektivech, makroblescích nebo kvalitních stativech, určitě doporučuju se na jednotlivé příslušenství i základní techniku podívat podrobněji.
Stativ vám umožní nakomponovat snímek na milimetr přesně, makroobjektivy mají zase díky speciální stavbě unikátní funkci. A pokud se vám nechce investovat do (často finančně náročnějších) makroobjektivů, podívejte se v článku Jak vybrat nejlepší techniku na focení makrofotografie na tipy, jak si je "vyrobit" z těch běžných. Najdete tam kromě toho i další informace k makru i jeho principům.
#7 Ostřete manuálně
Autofokus je skvělý pomocník, pokud potřebujete něco rychle zaměřit. Makrofotka je trpělivá disciplína (nebo alespoň natolik trpělivá, kolik trpělivosti s vámi má pózující motýl, u rostlin se ale kromě netýkavky a odkvetlé pampelišky nemusíte bát, že vám uletí), nebojte se proto ostřit manuálně. Mnohem lépe si tak vychytáte, co chcete mít zaostřené, autofokus může být leckdy lehce nepřesný. A když záleží na každém milimetru, je to mnohem víc znát.
#8 Skládání není jenom pro děti
Pokud si s fotkou chcete víc vyhrát, klidně se pusťte do skládání snímků. Můžete tak dosáhnout toho, že objekt bude celý ostrý (nebo ta část z něj, kterou ostrou mít chcete a na kterou byste jinak museli použít hodně velkou clonu), a přitom nebudete kvůli vysoké cloně muset přidávat ISO. Na hemžící se mravence to sice použít nepůjde, ale rostliny jsou převtělené modelky a vydrží vám pózovat dlouho.
#9 Pokud fotka není dost dobrá, nebyli jste dost blízko
U rostlin tomu tak skutečně je, nebojte se jim přiblížit. Eliminujete možnost, že se vám v záběru objeví něco neestetického, a plně využijete potenciál makroobjektivu. Záleží samozřejmě na tom, co máte v úmyslu fotit, pokud se ale soustředíte na detail, nespoléhejte se na výřez v postprocesu - přiblížením si totiž nejen zachováte maximální možné rozlišení, ale také zaujmete polohu (a úhel), který byste z dálky nemohli. Ač se to může zdát podobné, stejná fotka rozhodně nevznikne. A v tom je ten vtip.
#10 V životním rytmu rostlin
Poznejte svět, který chcete fotit. Rozkvetlé třešně nepůjdete fotit na podzim, to dá rozum. Každá rostlina má svůj životní cyklus a je na vás, jak budete sledovat její chování během roku, abyste ji zastihli přesně v tom stadiu, v jakém ji chcete zdokumentovat.
Protože ale existuje spousta lidí, kteří mají stejného koníčka jako vy, je docela možné, že na některé skupině na Facebooku nebo na zájmových fórech se aktuální stadium vývoje i lokace budou přesně probírat. A můžete se tam s ostatními pak podělit o své fotografické úlovky a inspirovat se třeba u ostatních. A co víc, můžete tam získat důležitou zpětnou vazbu, která vás posune zase o kus dál.
Autorka textu: Anna Jirásková
Článek vyšel na blogu Centra FotoŠkoda.