5 tipů jak fotit v létě
Již druhým rokem si letní počasí dělá, co chce, a je takové, jaké jsem ho nikdy předtím nezažil. Dobré podmínky na focení se dají předpovídat přesněji pouze den či dva předem, a tak mnohdy vyrážíme na poslední chvíli. Následující řádky a fotografie vás mohou inspirovat k tomu, jak se na takovou situaci připravit a fotograficky ji uchopit.
1. Příprava je základ úspěšného focení
Začneme hezky od začátku, a protože je situace taková, jaká je, zůstaneme doma, v ČR. Fotit už velmi dlouho nejezdím, kdy se mi chce, ale jezdím jen tehdy, pokud dochází ke změně počasí. K tomu si prakticky každý den hlídám předpověď na radaru pomocí aplikací, jako je Windy, Počasí & Radar apod.
Pokud vidím, že se blíží fronta, vyrážím brzy před jejím příchodem a fotím s dramatickou oblohou. To samé platí i pro konec - každý déšť musí jednou přestat a potom může i v létě přijít solidní mlha. Když se to sejde v podvečerním světle, máte štěstí na podmínky a fotí se samo.
To, že při výstupu na lokaci člověk zmokne, pak až tak nevadí. (snímek s duhou v úvodu článku byl pořízen po silném dešti)
2. Focení krajiny po západu má smysl
Západem to nekončí! Stativ je základ, a tak není kam spěchat. Tu a tam se mi na známějších lokacích stává, že se potkám s dalšími fotografy. Někdy se popovídá, jindy se každý soustředí na svou kreativitu.
Docela nedávno jsem potkal dva fotografy, kteří čekali jen na moment, kdy se slunko přiblížilo západu. Zajímavá oblačnost k severu ale dávala tušit, že až pozápadové světlo bude mít tu pravou šťávu. Byl jsem na lokaci, která byla zajímavá spíš na procházku než na focení, a tak jsem si dal rychlou výzvu: na fotoaparát jsem místo širokáče dal svou oblíbenou RF 35 mm a zkusil komponovat suchý strom. Silueta to byla zajímavá, a tak jsem při zpracování snímku pouze přidal černou a umocnil stíny. Snímek pod tímto odstavcem je výsledkem.
3. Objektivy na focení krajiny
Krajina se dá chápat všelijak. Obecně je mé nejpoužívanější sklo CANON EF 16-35 mm f/4 L IS USM, ale balit i teleobjektiv se zvláště při ranní mlze vyplácí. Z krajiny se dá vybírat v klíčový okamžik kompozice za kompozicí a co bylo širokáčem jen malým prvkem ve výsledné kompozici, může být zajímavým hlavním motivem ve snímku foceném na teleobjektiv.
Širokorozsahový zoom nevadí, protože stejně cloníte, a dostanete tak z objektivu jeho nejlepší výkon. Jako v předchozím odstavci i zde platí, že stativ je základem dobře proostřeného snímku.
4. Přivstaňte si, focení za východu slunce v létě
Jedno ráno vydá za 3 večery a platí to dvojnásob, pokud fotíte zvířata. Ve snímku níže jsem se minulý týden pokusil ztvárnit přílet hus na ranní pastvu. Právě touto dobou se na jihu sklízí řezanka ovsa na krmení a to v okolí rybníku na Třeboňsku znamená čerstvé jídlo pro zdejší opeřence. Po nájezdu strojů toho na poli zbyde dost.
Možná to někomu přijde paradoxní, ale seděl jsem při focení v autě. Auto je pro tyto ptáky objektem, kterého se příliš nebojí, a pokud již přijedete se staženým okénkem, máte dobrou šanci fotit i z relativní blízkosti. Na lokaci jsem byl asi půl hodiny před východem a pohodlně zaparkoval na kraji pole u silnice. Fotil jsem pak přímo do slunce a bylo krásné světlo.
5. Nové žánry focení = nové zkušenosti
Před pár dny jsem fotil i snímek níže. Jak jsem již někde psal, chtěl jsem si ho vyfotit už dávno, ale neměl jsem jeho hlavní objekt. Novorozenecká fotografie v kurzu z toho asi nebude, ale našemu synkovi se na péřovém polštářku v prostorném batohu líbilo natolik, že tam usnul.
Snímek jsem dělal z nadhledu na EOS 200D s objektivem 10-18 mm.
Autor článku: Václav KřížekČlánek původně vyšel na blogu Centra FotoŠkoda.