Loading...
Někdo ho nepustí z ruky, jiný by si ho do ruky nikdy nevzal. Širokoúhlé objektivy nabízejí velký prostor pro tvůrčí fotografii, zároveň je ale třeba myslet na určitá úskalí, která se s jejich používáním pojí. Pojďme se společně podívat na to, jak zvládnout focení širokáčem a otevřít si cestu k širokým záběrům!
Někdo na něj nedá dopustit a nefotí takřka ničím jiným, jiný ho zase nemůže ani cítit. Má svoje kouzlo a nesporné výhody, které k němu přitahují řadu fotografů, je však třeba si při focení s ním dát na určité věci pozor - na takové věci, které odrazují ty ostatní. Využití má však široké stejně jako ohnisko. Ano, dneska bude řeč o širokoúhlých objektivech.
Nezabíhejme do technických detailů a přesných hodnot úhlů a zaměřme se jenom na čísla, která najdete v názvu objektivu. Co vy sami považujete za "širokáč" nebo "šíro"? Spodní hranice je celkem jasná, čím nižší ohnisková vzdálenost, tím širokoúhlejší objektiv. U nás na e-shopu najdete nejmenší ohniskovou vzdálenost - a není to rybí oko - 7,5 mm. S takovým objektivem máte opravdu velkorysé možnosti záběru.
Horní hranice je nejasnější a celkem tenká. Třeba 35 mm nebo 40 mm můžeme ještě považovat za relativně širokoúhlé objektivy, jsou už ale nakročené k základním ohniskům. Co je ale mezi těmito hodnotami, můžeme bezpečně označit za "šíra".
A jsme u další palčivé otázky - mám si vybrat radši pevné ohnisko, nebo univerzálnější zoom? Inu, odpověď na ni nemůže být jednoznačná, každý totiž preferuje něco jiného. S pevným ohniskem, kde jsou vaším zoomem nohy, se po nějakém čase mnohem lépe naučíte pracovat, odhadovat vzdálenost a rychleji komponovat.
Pokud ale fotíte různorodé scény, hodí se univerzálnější zoom - byť s touto univerzálností jde ruku v ruce také určitá "roztříštěnost". Se zoomem hůře odhadnete úhel pohledu i vzdálenost, komponuje se s ním také déle (tak, abyste nemuseli v postprocesu ořezávat). Pro někoho nepřekonatelná překážka, pro někoho malá daň za univerzál, kde nemusíte měnit objektiv u každé scény.
Hmm, těžká otázka. Autofokus má nesporné výhody v tom, že nemusíte zaměřovat každý milimetr ručně. Pokud vám tedy bezchybně fungují ostřicí body či ostření na oko. S manuálem zase máte plnou kontrolu nad snímkem a nestřílíte jednu fotku za druhou, tak trochu se vrátíte do času analogu, kdy si dáváte záležet na každém záběru a nespoléháte na výpočet techniky.
Podle toho, co je vám bližší, se také poohlédněte po konkrétních značkách. Originální Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, Panasonic a Olympus objektivy nabízejí samozřejmě AF (s možností manuálního ostření) stejně jako Sigma nebo Tamron, pro milovníky manuálu a majitele zrcadlovek Canon a Nikon je tady plně manuální Laowa nebo Zeiss, pro vlastníky fotoaparátů Leica a snímačů Micro 4/3 pak třeba Voigtländer. Značek je ale mnohem více, svou značku i své ohnisko si budete muset najít sami.
Můžete s ním fotit cokoliv, pokud vám to vzdálenost fotografovaného objektu dovolí. :) Některé žánry si o něj ale vyloženě říkají. Bez širokoúhlého objektivu se neobejdete třeba u astrofotografie, streetky, reportáže, focení svateb nebo architektury (tady pozor, musíte se poohlížet to tzv. tilt-shift objektivech, které vám pomůžou narovnat linie).
Zařadila bych sem i fotografii krajiny, byť někteří krajináři nedají dopustit na následné skládání fotek pořízených delším ohniskem a fotografie krajiny samozřejmě nesestává jenom z dechberoucích záběrů na rozlehlé pláně (jako ostatně není žádný žánr naprosto jednostranně zaměřený).
Velmi zajímavou perspektivu širokáčem dodáte třeba portrétu. Navzdory záludnostem, které provádí s obrazem a na které se podíváme později, bych rozhodně doporučila širokoúhlý objektiv na portrét alespoň vyzkoušet. Mě osobně portréty dlouhým ohniskem ani nebaví, fotím je takřka výhradně svojí srdcovou ohniskovou vzdáleností 28 mm. :)
Než se rozepíšu o výhodách širokoúhlých skel, zdůraznila bych jednu věc - fotka vzniká v hlavě fotografa, nikoli v hledáčku, nebo dokonce uvnitř foťáku. Pokud vidíte něco, co vám připadá výtvarně zajímavé, je při focení širokáčem pomyslet i na to, že tyto objektivy zkreslují perspektivu a opticky oddalují objekt.
Pokud považujeme 50 mm na full framu za ohnisko, které zhruba odpovídá tomu, co vidí naše oči, širokoúhlý objektiv logicky ukazuje mnohem víc - zasahuje i do našeho periferního vidění a u extrémně širokých skel ještě mnohem dál. Představte si to jako situaci, kdy otočíte hlavu nejdřív úplně doleva a potom úplně doprava - a nezapomeňte do toho zahrnout i pohled na nebe a půdu pod nohama.
Širokoúhlé objektivy totiž nefotí panorama - úzké a dlouhé -, ale viditelný záběr rozšiřují do všech světových stran. Pro toho, kdo s tím nepočítá, může být proto rozčarováním, když se na fotce objeví víc nebe, než by chtěl. Panorama ovšem i ze širokoúhlých snímků složit můžete - naprosto jednoduše třeba v Adobe Lightroom.
Musíte se tedy naučit znát svůj objektiv a vědět, co je na širokáč moc malé a na fotce nevynikne, a co je naopak dostatečně velké, aby fotka vyšla dobře.
Autorka článku a fotografií: Anna Jirásková
Článek původně vyšel na blogu Centra FotoŠkoda.