Jak vybrat to správné kolo
Vybrat si kolo, které s vámi dokonale sroste, není žádná legrace. Specialista na biky z Českýráj.com Petr Šturma, vám přiblíží, jak na to jít od lesa.
"Předem bych rád řekl, že téma “jak vybrat kolo” je velmi obsáhlé a komplikované. Univerzální návod neexistuje. Každý jezdec má jiné nároky, potřeby a představy. Proto je nejideálnější variantou navštívit kamennou prodejnu a výběr kola konzultovat přímo s odborníkem. "
Než si začnete vybírat kolo, je potřeba se zamyslet nad několika věcmi.
1. Na co kolo potřebuji?
Kde na něm budu jezdit a jak na něm budu jezdit? Pořizuji si jej pro zábavu, jako sportovní náčiní,
nebo jako věc, na které budu dojíždět do práce?
Samozřejmě, tyto potřeby se mohou křížit, ale pak se musíte rozhodnout, která je pro vás stěžejní.
2. Kolik peněz jsem do kola ochoten/ochotna investovat?
3. Jakou velikost kola potřebuji?
4. Jak jej potřebuji mít vybavené?
5. Z jakého materiálu chci rám?
6. Chci celoodpružené kolo nebo kolo s pevným rámem?
To opět souvisí s otázkou, kde chci jezdit.
Pokud budu jezdit jen tak někde po lese, úplně v pohodě vystačí kolo s předním odpružením.
Když budu na kole lítat v těžkém terénu, tak bych rozhodně šel do celoodpruženého rámu.
Zároveň ale může celoodpružené kolo volit i jezdec, který nejezdí ve vyloženě těžkém terénu,
ale jde mu o pohodlí a o snížení únavy při dlouhých jízdách.
Ve chvíli, kdy mám vybraný typ kola a cenové rozpětí, můžu začít vybírat podle dalších preferencí – značka, která je mi sympatická, barva, která se mi líbí a další.
Pojďme si jednotlivé body probrat detailněji...Velikost kola
Každý výrobce měří kola maličko jinak. Řídit se podle velikostí S, M, L tedy není úplně vhodné. Vždy je dobré se podívat na technický nákres, který je u kola přiložen. Máme jej u kol i na našem e-shopu.
Primárně se vždy dívejte na délku sedlové trubky, jelikož ta definuje velikost (výšku) rámu. Další užitečný údaj je tzv. “standover”. To je rozměr (výška) kola ve chvíli, kdy se jezdec postaví nad rám kola a rám má mezi nohama. Tato výška by měla být minimálně o 2 – 3 cm menší, než je vaše vnitřní délka nohy.
Čím víc se vydáváte do terénu, tím větší by tato mezera měla být (aby se vám pohodlně seskakovalo, když vás něco zaskočí :-)) Za mě je ideální si kolo vždy vyzkoušet “naživo”, sednout si na něj a zkusit se na kole projet.
Délka kola
Výška rámu není jediný důležitý parametr.
Stejně důležitá je i délka kola, potažmo rámu. Tento rozměr se u jednotlivých výrobců může velmi lišit.
Vždy záleží na postavě jezdce, jak má dlouhé ruce a nohy.
Obecně platí, že když vám nevyhovuje geometrie kola, tak se “ex post” dají tyto rozměry dohánět různými komponenty – delším/kratším představcem, jinou sedlovkou apod.
Pokud po nějaké době ježdění na kole zjistíte, že vám rám ne zcela vyhovuje, tak jej hned nemusíte prodávat a kupovat si nový.
Část zákazníků vybírá kolo také podle dalších komponent, které na kole potřebuje mít.
Třeba typ duší, plášťů, tlumiče a další. Řada těchto komponent má kratší životnost než samotné kolo. Jezdec je bude časem měnit, takže bych to nebral úplně jako stěžejní záležitostí.
Přehazovačka
Byť je to nepochybně důležitá součástka každého kola, upozornil bych zákazníky na to, že výrobci často kola osazují přehazovačkou klidně z o dva stupně lepší sady, než je zbytek komponent na kole.
Je to právě proto, že na přehazovačku zákazníci hodně koukají.
Ne že by bylo špatné mít na kole osazeném třeba sadou Shimano Deore přehazovačku Shimano XT. Ale je problém, když má pak kolo v rámci úspory například brzdy ze sady Shimano Alivio.
Takže nenechat se “oblbnout” přehazovačkou.
Brzdy
Jedna ze zásadních komponent.
Technologicky je dělíme na
- ráfkové
- kotoučové
Zde je to celkem jednoduché. Kotoučová brzda bude vždy významně účinnější než brzda ráfková. Na druhou stranu je těžší, takže na některých silničních kolech stále nalezneme ráfkové brzdy.
Také je můžeme najít na levnějších a dětských kolech, kde se tento kompromis dá pochopit i z důvodu ceny.
Dělení podle toho, co brzdu ovládá
- hydraulika,
- lanko.
Hydraulika je za mě rozhodně lepší a v dnešní době ji mají prakticky skoro všechna kola. Takže tady nějaké velké rozhodování asi nebude.
Hydraulické brzdy mohou fungovat na
- minerální kapalinu,
- brzdovou kapalinu.
Brzdy, které fungují na brzdovou kapalinu, jsou obtížněji servisovatelné. Na druhou stranu mají v některých projevech lepší vlastnosti (při delším souvislém brždění se tak rychle nepřehřejí).
Značky
Všechny značky, které v ráji nabízíme, vyrábějí kola velmi kvalitní. Každá značka ale má trochu jiné zaměření a jinou koncepci, se kterou kola staví.
GT nebo český Rock Machine jsou značky, které míří mnohem víc na trailové ježdění a gravity disciplíny, proto dělají kola mnohem více hravá a do terénu.
Canondale nebo Orbea staví kola více konzervativně – ale, není to 100% pravidlem – záleží na modelu.
......... celý článek a další praktické rady pro výběr kola najdete na stránce www.ceskyraj.com/jak-vybrat-kolo-p1377958/
O cyklu toho na webu Českýráj.com máme víc. Mrkněte se!
Víte, jak vybrat elektrokolo?
Gravel bike – silniční kolo do terénu