Novinky Českých drah v odbavení a informování cestujících
České dráhy v těchto dnech zavádějí několik novinek, které cestujícím zjednoduší cestování. Národní dopravce nově informuje zákazníky s elektronicky pořízenými jízdními doklady o změnách rezervací v případě mimořádné změny řazení vlaků. K vylepšení také dochází u samotného výběru míst ve vlacích Railjet. V rámci pilotního provozu si cestující nově mohou vybrat místa z plánku vozů ve směru z Rakouska do České republiky. Tato možnost byla zatím jen při odbavení ve směru do Rakouska.
Národní dopravce zvyšuje informovanost cestujících, kteří využívají elektronické odbavovací kanály. V případě, že dojde k mimořádné změně řazení vlaku a v souvislosti s tím je potřeba přesunout již zakoupenou rezervaci na náhradní místo, odbavovací systém na tuto skutečnost automaticky upozorní cestujícího prostřednictvím e-mailu, SMS zprávy nebo notifikace v aplikaci „Můj vlak“.
Rozšířené informování cestujících umožnily úpravy e-shopu a také rezervačního systému ARES Českých drah. „Tento systém přiděluje místa do všech našich vnitrostátních dálkových vlaků a do řady našich mezistátních dálkových spojů – zpravidla těch, které začínají v České republice. Každý den jde celkem o zhruba 500 spojů od rychlíků až po Railjety a Pendolina,“ říká Jiří Švasta, ředitel Odboru informatiky Českých drah. „Pokud dojde k takové změně řazení vlaku, při které je nutné přesunout již pořízené rezervace na náhradní místa, rezervační systém ARES předá informaci e-shopu. Ten pak automaticky vyhledá správný kontakt na cestujícího a předá mu informaci o změně,“ dodává Jakub Chmelík, ředitel Odboru cenotvorby osobní dopravy Českých drah.
Cestující se tak v předstihu dozvědí o změně zarezervovaných míst, což jim výrazně zjednoduší nástup do vlaku a vyhledání správného sedadla. „E-mailové upozornění obdrží cestující pokaždé, SMS budeme odesílat jen tehdy, pokud ke změně dojde méně než týden před odjezdem spoje a pokud nám cestující zadal své telefonní číslo při nákupu jízdenky v e-shopu. Změny bude zároveň indikovat e-shop i mobilní aplikace ‚Můj vlak‘,“ vysvětluje Jakub Chmelík.
Tím však úpravy aktivního předávání informací cestujícím nekončí. Národní dopravce se po úpravách informování o změnách rezervací zaměří na předávání upozornění na případné další změny oproti již zakoupené jízdence. Půjde o informace o změně jízdního řádu (např. pokud vlak bude nově odjíždět dříve), služeb (např. mimořádné nezařazení vozu 1. třídy, restauračního nebo lůžkového vozu, vozu s vyhrazenými místy pro kola) a také o upozornění na výluky a mimořádnosti na trase. „Cestující pak dostanou automaticky předem všechny podstatné informace, které mohou ovlivnit jejich plánovanou cestu, což je další výhodou on-line nákupu jízdenky,“ uzavírá Jakub Chmelík.
Výběr místa z plánku v Railjetech z Rakouska
Pozitivní novinka čeká také na cestující, kteří využívají ke svým cestám vlaky Railjet na trase Graz – Vídeň – Břeclav – Brno – Praha (– Berlín) a jízdní doklady nakupují v prodejních kanálech Českých drah.
Díky spolupráci s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) České dráhy spustily pilotní projekt, kterým umožní vybrat si při nákupu místo z plánku, tak jak jsou dnes zákazníci zvyklí u vnitrostátních spojů a u řady mezinárodních spojů ČD (především těch vyjíždějících z ČR a mnohých dalších).
„Tuto novinku ocení nejen cestující, kteří Railjety využívají k cestě z Rakouska do České republiky, ale samozřejmě i zákazníci, kteří těmito spoji cestují na vnitrostátních relacích, třeba z Břeclavi nebo Brna do Prahy,“ uzavírá Jakub Chmelík.
Zlepšování online prodejních kanálů a rozšiřování služeb při odbavení zapadá do Strategie Českých drah do roku 2030 v oblasti orientace na zákazníka.