Loading...
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Přístav
Holešovice spolu s Libeňským ostrovem byly v minulosti významným centrem říční Dopravy. Byly zde Loděnice, kde se dělaly zejména sací bagry a vltavský přístav. Do Prahy se přiváželo zejména zboží i sypké materiály z labských přístavů u nás, i přes Hamburk z celého světa. Výhodnost lodní Dopravy je všeobecně známá, vždyť jedna tlačná souprava převeze náklad o tonáži 1000 tun a tím nahradí automobilovou přepravu v objemu cca 55 jízd s ekvivalentním množstvím materiálu. V holešovickém přístavu bylo možné dopravované zboží překládat přímo na vagony železniční vlečky napojené na nádraží Bubny. Toto nádraží je dnes již zrušené a dlouho se jedná o prodeji jeho pozemků nějakému developerovi. V holešovickém přístavu byly správní budovy podniku České přístavy, z nichž mnohé byly památkově chráněny. Samozřejmě zde byl dost rozsáhlý přístav pro nákladní lodě včetně manipulační techniky. Celý prostor samotného přístavu byl pro veřejnost víceméně uzavřen.
Holešovický přístav dnes spravují a provozují České přístavy a.s. Této firmě patří i další přístavy v našich městech, např. Mělníku, Kolíně, Ústí nad Labem. Komerční činnost Českých přístavů a.s. se prolíná dnes i s využitím pro rekreaci a vodní sporty. Dnes je lodní nákladní Doprava výrazně omezená, i z důvodu nízké hladiny vody. Na pozemcích holešovického přístavu vyrostly proto nové komplexy bytových a kancelářských budov Prague Marina. Tyto domy patří především developerské firmě Lighthouse Group, která vlastní i věžový dům z druhé strany Dělnické ulice. Na břehu přístavu zůstalo stát několik původních, byť dobře rekonstruovaných domů z původního přístavu. Celé místo dnes působí nevšedním atmosférou. Je zde vidět nová zástavba s několika skanzenově upravenými původními domy. Při procházce je možné posedět v podobně rekonstruované, českoitalské restauraci s místním pivovarem.