Loading...
Gaudího pavilony jsou prvním rozsáhlým projektem, který tento slavný modernistický architekt pro Eusebi Güella realizoval. Komplex Pavellons de la Finca Güell vznikl v letech 1883 až 1887, najdeme jej na adrese Avegunda de Pedralbes 7 a jistým paradoxem tohoto – od roku 1969 jako národní památka chráněného - letního hraběcího sídla je fakt, že jeho nejznámější částí je „obyčejná“ kovaná mříž vstupní brány.
Pavilony Güell v barcelonské čtvrti v Pedralbes patří mezi projekty, u kterých se Antoni Gaudí nechal inspirovat orientálními stavbami Dálného i Blízkého Východu a mudejárskými stavbami islámských zemí. Původně se jednalo o letní sídlo (panský dvůr), které postavil Gaudího učitel Joan Martorell i Montells a které bylo v roce 1919 přebudováno na “Královský palác Pedralbes”. Antoni Gaudí i Cornet byl vlastně jen pověřen jeho rekonstrukcí a dostavbou oplocení a vstupních brankových pavilonů. Jeho práce na paláci (monumentální schodiště, vyhlídková terasa) tak byly v roce 1919 většinově zničeny a zůstaly jen stáje, kruhová jízdárna, vstupní pavilon (tedy vlastně vrátnice) a ohradní zeď s bránami.
A tím se dostáváme k mistrovskému dílu, které na bráně vytvořil umělecký kovář Joan Oñós. Tím je Ládón, legendární obludný drak strážící v zahradě Hesperidek strom se zlatými jablky. Drak se později stal obětí Herkulova násilí a tady má symbolizovat souhvězdí Hada, ve kterého byl za trest proměněn. Oñós dal železnému monstru skleněné oči a drak prý byl původně polychromovaný a vybavený mechanismem, který mu vysouval drápy. Gaudí při návrhu draka vycházel z popisu katalánského básníka Jacinta Verdaguera v jeho epickém díle L'Atlàntida.
Kromě severní “Dračí brány” měl komplex ještě tři další Gaudího vchody (na každou světovou stranu jeden), které přestaly být funkčními po otevřením třídy Avinguda Diagonal. Jeden z nich zůstal sice zachován před hřbitovem Les Corts, ale jeho kovaná brána se stala součástí muzea v Parku Güell, druhý byl obnoven v roce 1982 jako univerzitní a třetí roku 1957 zcela zmizel z povrchu zemského (přesněji řečeno byl tehdy zcela přestavěn).
Pavilony Güell tvoří stáje s obdélníkovým půdorysem a katalánskou klenbou, jízdárna, tedy čtvercová aréna s kopulí zakončenou lucernou a tři malé vstupní pavilony (vrátnice s bytem domocníka), z nichž dva mají půdorys čtvercový a jeden polygonální. I zde se setkáváme s typickými Gaudího komíny, částečně i glazovanými. Jako stavební materiál použil geniální architekt cihlu v různých barevných odstínech, kterou doplnil betonovými prefabrikáty (tvárnice).
Gaudí byl také částečně autorem architektonického návrhu podoby zdejších zahrad, kterou osadil mj. borovicemi, palmami, cypřiši, eukalypty a magnóliemi. Vystavěl zde také dvě fontány (mj. Herkulovu s chrličem v podobě čínského draka) a pergolu.
Dnes je součástí celého památkově chráněného komplexu Katalánská univerzita. I díky tomu byly v roce 2015 pavilony zrestaurovány a následně zpřístupněny veřejnosti. Komplex je považován za dokonalé spojení fantazie a technické inovace, krásy a barevnosti.
A protože většina návštěvníků Barcelony dojde max. před vstupní bránu s drakem, řekněme si alespoň pár informací o ní i o vedlejším pavilonu. Vstup má kamennou základnu a cihlové parabolické oblouky s keramickými dekoracemi geometrických tvarů. Na jedné straně brány je umístěna věžička s erbem majitele panství, kterou korunují rostlinnými motivy. Na druhé straně je umístěn menší pavilon s lucernou. Mezi nimi je umístěn malý vstup pro pěší a 5 m široký majestátní vjezd pro kočáry. Jeho bránu střeží drak Ládón s křídly připomínajícími netopýra. Těsně nad drakem se nachází strom se zlatými jablky, který je vyrobený z antimonu. Na obě strany se pak rozbíhá původní cihlová ohradní zeď, ve které Gaudí využil i surové „hlíny“.
Vzhledem k tomu, že se jedná o památku poměrně novodobou, je neobvyklé množství rozporů s ní spojovaných. Ať už jde o zahájení stavby (1883 nebo 1884) a adresu (č. 7 nebo č. 15). Různé informační zdroje zkrátka k pavilonům přistupují po svém.
Zmínit je třeba také fakt, že některá zdejší architektonická řešení a funkční i stylistické varianty později Gaudí použil při návrhu hlavního vstupu do parku Güell. Poprvé se zde také objevují „gaudiovsky modernistické“ mozaiky.
Na závěr ještě krátká informace o pozdějších osudech tohoto areálu.
Po smrti průmyslníka a mecenáše Eusebi Güella nechali jeho dědicové panský dům přestavět na královské sídlo. Architekt Nicolau Maria Rubió i Tudurí navrhl a následně zrealizoval stavbu nádherných zahrad. V roce 1958 byl zakoupen pozemek v blízkosti královského paláce, aby zde byl vybudován nový univerzitní kampus. Tehdy také došlo k rekonstrukci pavilonů, takže ty mohly být následně prohlášeny národní památkou. V jednom z nich vznikla ubikace pro univerzitní zaměstnance, bývalé koňské stáje se pak v roce 1977 staly sídlem ředitelství Gaudího institutu. O mnoho let později byla podepsána dohoda barcelonskou univerzitou a městskou radou, podle které bylo právo využívání pavilonů Güell převedeno po dobu deseti let (2015 – 2024) na město Barcelona s tím, že městský institut zajistí jejich komplexní obnovu, včetně regenerace zahrady. V rámci provozních podmínek by měl být komplex otevřen pro milovníky památek a měly by se zde také pořádat kulturní a vzdělávací akce.