Loading...
Naproti nádraží Praha – Dejvice se dochovala budova nádraží bývalé koněspřežné železnice.
Nádraží leželo vně městských hradeb poblíž Bruské či Písecké brány. Odtud také název Praha – Bruska.
Nádraží bylo v provozu v letech 1830 – 1863. Bylo výchozí stanicí Lánské koněspřežky, která vedla z Prahy do Kladna, Stochova a Lán. Byla první železnicí na území Prahy a druhou nejstarší veřejnou železnicí v Evropě.
Měla rozchod 1120 mm. Litinové kolejnice byly položeny na pískovcových pražcích. Kolejnice časem praskaly a pražce se drolily. Provoz byl prodělečný a tak v roce 1834 byl zastaven.
V roce 1836 si dráhu pronajal pražský podnikatel, provedl rekonstrukci a až do roku 1863 vozil do Prahy dřevo, uhlí, kámen a obilí.
V roce 1863 byla přestavěna na parní pohon a normální rozchod a byla připojena na Buštěhradskou dráhu.
Nádražní budova byla přestavěna na obytnou budovu.