Loading...
Turistické cíle • Ostatní • Zajímavost
Tato cementárna byla vystavěna v letech 1958 (jako první byla postavena železniční vlečka) až 1961, pokud jako konec stavby budeme považovat spuštění zkušebního provozu. Ve skutečnosti se stavba táhla dále a samozřejmě byla i následně a dodnes vylepšována. Nešlo o první závod cementárny v Radotíně, její předchůdce stál v dnešním centru Radotína. Ale požadavkům poválečné společnosti nevyhovoval, proto bylo rozhodnuto o stavbě zcela nového podniku. Součástí cementárny byly i lomy v blízkosti, které dodávaly surovinu - vápenec. Plánovaného objemu výroby se podařilo dosáhnout až v roce 1967. Část výroby šla i na export. Ze svého mládí si pamatuju kromě velké šedivé průmyslové stavby hlavně kolony nákladních Tatrovek 138 a 147 s vleky a také heslo Cementáři nezklamou. Skály okolo cementárny mi už tehdy připadaly nějak moc zaprášené a to je vlastně věc, která zůstala až dodnes, i když dnes se už toho mnoho neukládá, protože modernizace se významně dotkly i řešení exhalací.
Dlouho nesla stavba i cementárna název Lochkov a lze se s ním setkat i dnes. Osobně se ale přikláním k označení Radotín, neb zástavba této městské části je dnes k cementárně podstatně blíže, než ta lochkovská. Ale nejlepší pohled na cementárnu je podle mého názoru od lochkovského psího cvičiště, odkud je také titulní fotografie. Zde se také můžete podívat na letité nánosy cementu, které zakryly typickou vrstevnatost vápencových skal, dnes spadajících do přírodní rezervace Radotínské údolí. Jinak kolem cementárny dnes jezdějí autobusové linky MHD s čísly 120 a 256. Kdybyste tu chtěli vystoupit, tak nejblíže vjezdové bráně je zastávka Cementárna Radotín. Aktivní lomy jsou pak dále ve směru jízdy autobusu 256 na Nové Butovice.