Loading...
Musí to být? Asi taková myšlenka napadne celkem střízlivě uvažujícího výletníka, který zavítá do Dolní Moravy pod Králickým Sněžníkem. Bohužel už se stalo. Kde byli různí ekologové, ochránci přírody a jiní strážci přírody je otázkou. Fakt, že z kdysi celkem ospalé a zapomenuté vesničky pod horami se v podstatě během deseti let stalo něco, co spíše připomíná lunapark než horské středisko je ale drsnou realitou.
Patrně je za tím i značná štědrost majitele resortu a nedostatečná úcta k přírodě, že vše musí dosahovat gigantických, tak říkajíc mamutích rozměrů. Však také mamut (mamutík) je jedním ze symbolů dolnomoravského střediska, jakožto předchůdce sošky, která stojí poblíž vrcholu Králického Sněžníku.
Rozporuplné, ba odmítavé reakce vzbudila již obrovská stavba Stezky v oblacích. Jinak technicky i vzhledově pozoruhodné dílo přeci jen značně narušuje horské panorama. Drtivá většina výletníků sem vyjíždí čtyřsedačkovou lanovkou, paradoxně valná část z nich se vrací stejnou cestou. Jestli za dobu své přítomnosti už Stezka tolik neláká výletníky, musela přijít nějaká jiná atrakce, která by zajistila další přísun financí.
Tou atrakci je v květnu 2022 otevřený visutý Nebeský most, neboli Skybridge. Je-li Stezka v oblacích variantou na nějakou rozhlednu, určitý smysl, jaký má smysl most, který vlastně nikam nevede je otázkou. Mosty se staví obvykle tam, kam nelze dojít nějak pohodlněji nebo smysluplněji. Pravda, Skybridge poněkud zkracuje vzdálenost od chaty Slaměnky na kopec Chlum, který ovšem nijak výjimečný není, takových vrchů je v pohoří Sněžníku celkem dost.
Samozřejmě hlavním účelem je vytáhnout z výletníku poměrně značný obnos, který činí v případě platby na místě 390,- Kč, o 40 Kč levnější je platba předem přes internet. Pak se může turista vydat na ocelovou stavbu, která visí nad údolím Mlýnského potoka ve výšce cca 95 m nad údolím. Po 721 m dojde ke zmíněnému vrchu Chlum a po té se musí (vlastně nemusí) vydat zpět, či jinam podle potřeby. Drtivá většina se ale vrací lesní cestou zpět k lanovce a sjede dolů. Vlastně je to svým způsobem dobře. Představa, že ten dav bude rozptýlen někde v horách je celkem děsivá.
Nebeský most se chlubí faktem, že jde o nejdelší visutý most na světě. To celkem Dolní Moravu šlechtí, ale další smysl takové atrakce je problematický.
Jen tak mimochodem mě napadá, že na Dolní Moravě snad chybí jen nějaké obří ruské kolo, i když „ruské“ je dnes sprosté slovo…
Na závěr pár technikálií. Do územního plánu Dolní Moravy byla lávka zahrnuta v roce 2015. Poněkud alibisticky zní vyjádření současného starosty, že s odstupem času by podobná taškařice neprošla. Stavba trvala 2 roky, stavbu a projekt realizovala firma Taros Nova (tedy firma která postavila i sousední Stezku v oblacích). Cena díla se odhaduje na 200 mil. Kč, ačkoliv podle ředitele střediska společnost zaplatila 100 mil. Celková délka lávky je 721 m, max. Výška nad terénem 95 m.
Nadmořská výška se udává 1110–1116 m případně 1125–1135 m. Šířka chodníku je 1,2 m, Výška zábradlí je 1,2 m.
Lávka má 6 hlavních lan o tažné síle 360 t, 60 větrných lan různého průměru. Spotřebováno bylo 1030 m3 betonu, lana hmotnosti 158 t, 20 t pomocných konstrukcí. Hlavní lano má průměr 76 milimetrů. Celková hmotnost lávky je 405 t. Výška nosných sloupů na krajích lávky je 11,4 m.