Loading...
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Město
Hodonín leží na Jižní Moravě, severovýchodně od města Břeclav. Hodonín se rozkládá v Dolnomoravském úvalu, tok řeky Moravy najdeme u jižního okraje města. Hodonínem protéká rameno řeky Moravy zvané Městské rameno. U začátku toku tohoto ramene do města je vybudován veslařský klub včetně kempu a přístaviště lodí. Tok řeky Moravy u Hodonína tvoří státní hranici se Slovenskem. U severozápadního a severního okraje města je rozsáhlý les s řadou lesních cest vhodných k relaxačním procházkám. Západním směrem od Hodonína je soustava chovných rybníků se sádkami. Menší rybníky a jezírka najdeme také v lese. Jihozápadním směrem od Hodonína u obce Lužice jsou rozsáhlé vinice a ovocné sady. V severozápadní části města na okraji lesního porostu je vybudována zoologická zahrada. Město Hodonín je také lázeňským městem, lázeňský komplex je u severovýchodního okraje města. Ve městě se křižuje několik dálkových cyklistických tras a to Moravsko-Beskydská magistrála, trasa zvané Podluží, Moravská stezka a trasa Okolo Moravy. Turistické značené trasy nás dovedou do lesa přiléhajícího k městu. Vydáme-li se z Hodonína jižním směrem dojdeme k archeologickému nalezišti Mikulčice-Valy, kde je postaveno i muzeum.
Vznik města se odhaduje na období ovládnutí Moravy Přemyslovci. V roce 1031 tu byl u řeky postaven hrad. Hrad byl v pozdějších letech goticky a renesančně přestavěn. V roce 1802 byl hrad poničen rozsáhlým požárem. Budova byla opravena, ale po rekonstrukci byla v původní hradní budově zahájena výroba tabáku. V Podhradí se rozrůstala osada a nedaleko osady nechala v roce 1238 královna Konstancie vybudovat město Hodonín. Město bylo postaveno na obchodní trase z Uher do Čech. V první polovině 14. století byla změněna trasa obchodní stezky a město pokleslo na Městečko. Městská práva získal Hodonín opět v roce 1532. Hodonín pro svou polohu v blízkosti hranic bylo častokrát napadeno procházejícími nepřátelskými vojsky a vyrabováno. Nejen nepřátelé ničili město Hodonín, byl také poničen řadou rozsáhlých požárů v průběhu let. Ke konci druhé světové války byl Hodonín velmi poškozen bombardováním a těžce se na něm podepsaly osvobozenecké boje. Dnešní podobu města charakterizuje především průmysl. První továrny vznikaly na území města v druhé polovině 19. století, jako počáteční impuls je považováno zahájení provozu na železniční trati vedoucí z Přerova do Břeclavi v roce 1841. Další vlna rozvoje průmyslu ve městě bylo období po skončení druhé světové války. Historickým centrem města je dnešní Masarykovo náměstí. V minulosti tudy vedla obchodní tras z Uher do Čech. Na náměstí je barokní kostel svatého Vavřince postavený v letech 1780 až 1786. Budova radnice byla vybudována v historickém slohu v roce 1904. Dnešní podoba domů na náměstí je po přestavbě na přelomu 19. a 20. století, řada domů byla původně postavena po požáru v roce 1746. K významným stavbám ve městě patří novobarokní budova ekonomické školy postavená v roce 1896 a Dům umělců z 19. století. Na nedalekém Zámeckém náměstí najdeme barokní zámeček pocházející z roku 1642. Zámeček byl v roce 1746 rozšířen a v dnešní době je v Zámečku instalována expozice věnovaná prvnímu Českému prezidentovi T. G. Masarykovi, který je nejznámějším Hodonínským rodákem. V Hodoníně je židovský hřbitov s náhrobními kameny pocházejícími ze 16. až 20. století, areál hřbitova je upraven do pěkného parku.