Loading...
Turistické cíle • Ostatní • Infocentrum
Když před časem Správa dopravní cesty (tedy dřívější nádražáci) rozhodla o zrušení zastávky na Ramzovském sedlo, vzbudilo to určité rozpaky, ba i náznaky pobouření. Naštěstí se ale nejednalo o totální zrušení zastávky, jakožto místa, kde vlaky fyzicky zastavují, ale jen o zrušení dopravní kanceláře v budově zastávky a tím vlastně o několik pracovních míst. Zároveň ale hrozilo zavření celé budovy, tedy spíš domečku s čekárnou a výdejnou jízdenek. Zejména v zimních měsících tak hrozilo turistům, čekajícím na vlak promrznutí a nepohoda.
Je sice faktem že nedaleko, dá se říci hned u zastávky je budova penzionu s hospodou, ale ne vždy má personál radost, že mu za dveřmi okouní nějací pobudové a nic si nedají, jen vytváří dojem, že je v hospodě narváno.
Naštěstí se osiřelého domečku ujalo informační centrum Jesenicka v Jeseníku a zřídilo v něm svou pobočku. Zároveň ponechalo v místě bývalé zařízení čekárny (lavice, stoly), i informace o železničním provozu. Malou chybičkou, že centrum není otevřené permanentně, tedy zhruba v pracovní dobu, v listopadu jsou některé dny zavřené (viz galerie), IC je otevřeno od června, tudíž na otevírací dobu v příštím roce se budeme muset podívat dodatečně.
Kromě běžného turistického sortimentu (mapy, pohlednice, letáky, suvenýry) nabízí i malé občerstvení (limonády, oplatky, sušenky nebo nějaké cukrovinky). Navíc podstatné je že v provozní době zůstal zachován prodej jízdenek, někdy bývá na Ramzové takový nával, že lze s úspěchem pochybovat, že průvodčí ve vlaku by stačil všechny odbavit.
Ramzová je vrcholovou stanicí, lépe řečeno zastávkou tratě č. 292 (úsek Hanušovice–Jeseník). Horská trať byla vystavěna v l. 1886-88. Bývá označována jako Slezský Semmering. Přízvisko po horské dráze v Rakousku si dalo více podobných tratí. Poukazuje tak na to, že stoupání v horách je překonáno ne přímým směrem v údolí hor (bylo by příliš prudké). K vyvedení do patřičné výšky je použito vždy některé boční údolí, takže před vrcholem se trasa začne poněkud klikatit. Patrné je to v úseku za Ostružnou kde trasa poněkud zatáčí do údolíčka u Petříkova, větší je tento efekt na severní straně Ramzovského sedla, kde trať obkrouží masivy Mramorového vrchu a Vápenného kopce ve dvou zatáčkách, dospěje do nádraží Horní Lipová a pak zpětnou zatáčkou se vrací do směru na Jeseník v údolí Staříče. Ramzová se chlubí, že je nejvyšší rychlíkovou stanicí (760 m n.m.), to je sice pravda, nicméně v horách je pojem rychlík poněkud přehnaným označením vlaku, který tu stojí. Pravda, někde mezi Brnem, Olomoucí, Zábřehem, snad ještě do Hanušovic ten název snese, pak se více méně mění v celkem běžný courák, v současnosti se trasa po úsecích průběžně modernizuje na rychlost cca 75 km/hod. Od běžného vlaku rychlík poznáme, že nestojí v zastávkách jako Potůčník, Nové Losiny, nebo Dolní Lipová (a to taky ne vždy).
Doufejme, že provoz IC bude zachován, už jen kvůli zachování čekárny. Většina zavřených zastávek na železničních tratích se brzy mění v domy hrůzy a uprostřed rekreačního střediska by to byla skutečná perla.