Jelenia Góra – železniční most přes řeku Bóbr
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Původní železniční most přes řeku Bóbr u Jelení hory (Jelenia Góra) byl postavený v letech 1865 – 1866 v rámci nově budované železniční tratě spojující Jelení Horu se Zhořelcem a dál s Berlínem. Zděný osmiobloukový most byl slavnostně otevřený a do provozu dán dne 9. září 1866. Svému účelu sloužil téměř 80 let, až do konce druhé světové války. Začátkem května 1945 jej ustupující německá armáda vyhodila do povětří a zničila tak nejen vlastní most, ale ochromila i dopravní spojení s Jelení Horou.
V letech 1951 – 1954 byl postavený nový železniční obloukový most s horní mostovkou, jeden z nejpěknějších v Polsku. Alespoň tak o něm píší na internetových stránkách. Svojí architekturou, použitým materiálem a parametry se zcela liší od původního mostu. Železobetonový oblouk vysoký 33 metrů nese pomocí štíhlých vzpěr mostovku, po které se prohánějí vlaky po dvojkolejné elektrifikované trati. Předmostí podpírají dva kamenné pilíře a několik železobetonových sloupů. Most je včetně předmostí dlouhý 160 metrů.
Z centra Jelení hory k mostu přijdete po zelené a žluté turistické značce přibližně za 20 až 30 minut. V mapách je zelená značka zakreslená jinak, ale ve skutečností sbíhá k mostu. Vzrostlé stromy omezují fotografování.