Kadaň - Kadaňský stupeň (Vodní dílo Kadaň) s MVE
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Přehrada
Střední tok řeky Ohře můžeme – díky hlubokým údolím, stříbrným peřejím, vysokým skalám a krásné přírodě - oprávněně považovat za jeden z nejkrásnějších říčních úseků v České republice. Stejně tak je historické město Kadaň určitě jednou z nejkrásnějších městských aglomerací na celém toku Ohře. Kromě mnoha pamětihodností nabízí svým návštěvníkům ke shlédnutí i několik zajímavých památek technických.
Jednou z nich je i stavba zvaná Vodní dílo Kadaň nebo také Kadaňský stupeň. Jedná se o přehradní nádrž na řece Ohři, vybudovanou v období červenec 1966 až prosinec 1971 (takže například mezi auty už jasný veterán). Nachází se na západním okraji města, přímo pod areálem bývalého františkánského kláštera. Důvodem její výstavby bylo snížení objemu vodní nádrže Nechranická přehrada.
Toto vodní dílo má betonovou hráz dlouhou více než 104 metrů, širokou téměř 5 metrů a 18,4 metru vysokou. Za ní pak vzniká jezero (i když v tomto případě se jedná spíše o rozšířené a prohloubené říční koryto) o celkové ploše 67,2 ha, s maximálním objemem zadržené vody 2,75 milionu m3. Tato voda slouží zejména pro tepelné elektrárny Prunéřov I. a Prunéřov II. Součástí stavby je i malá vodní elektrárna s jednou přímoproudou Kaplanovou turbínou (průměr oběžného kola 2,36 m) a maximálním výkonem 2,34 MW (ten je však regulován uměle na 2 MW). Stavba je technicky zajímavá i proto, že ze vzdutí nádrže je možno přečerpávat vodu až do povodí řeky Bíliny, kde je po většinu roku této tekutiny nedostatek. Tím se technicky posiluje "zásobárna" vody pro průmysl a energetiku Podkrušnohoří. Samotná nádrž umožňuje rovněž rekreační využití, zejména sportovní rybolov.
Realizaci stavby zajišťovala firma Vodní stavby Praha, závod Chomutov (a kvalitou práce se prý rozhodně nevyznamenala), turbosoustrojí dodala Škoda Plzeň a ČKD Blansko. Hráz je tvořena několika – víceméně samostatnými – částmi. Jedná se o dva (po)břežní bloky (levobřežní a pravobřežní), přílivový trojblok se čtyřmi pilíři (v obou středních jsou i spodní výpusti) a blok elektrárenský. Hráz je založena na skalním podkladu a prochází jí tzv. injekční chodba. Celá stavba byla rekonstruována v průběhu devadesátých let minulého století (kompletně dokončeno v roce 2002) a dnes je technicky plně konkurenceschopná i ve srovnání s evropskou špičkou v tomto oboru.
A koho unaví pohled na technickou stavbu na řece Ohři, může se vydat vzhůru k někdejšímu Klášternímu Areálu s městským muzeem. Pokud nemá zájem o samotnou prohlídku (ale stojí za to), může pozorovat různé domácí zvířectvo nebo se osvěžit ve zdejší příjemné restauraci s vnitřním i venkovním posezením. A na závěr milá maličkost: od hráze vede k centru Kadaně ulice, která se jmenuje Nábřeží Maxipsa Fíka (milá hlavně proto, že téměř všechny ulice nad ní nesou jména různých politiků).