Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Rozvoj lázeňského města Karlovy Vary v druhé polovině 19. století si žádal mimo jiné napojení na evropskou železniční síť, k čemuž došlo roku 1870. O 28 let později bylo postaveno nádraží, které je situováno na levém břehu řeky Ohře ve vzdálenosti asi jeden kilometr od historického centra Karlových Varů.
Jak lze vidět na dobových fotografiích, tak objekt nádraží byl výstavní a mnohem větší a rozsáhlejší. Do Karlových Varů jezdil například i přímý vlak z Vídně. Při odchodu z nádražní budovy se návštěvníkům města naskýtal úžasný pohled na Karlovy Vary, což platí částečně i dnes. Trochu tomu totiž brání stromy.
Původní budova, stejně jako objekt druhého nádraží, byla bohužel ke konci druhé světové války (19. dubna 1945) zničena bombardováním spojeneckými vojsky. Ještě téhož roku se započalo s budování provizorního nádražního objektu. Náhradní budova se sice dočkala drobných stavebních úprav, ale jinak zůstala až dodnes.
Budova sice mnohé návštěvníky při příjezdu do Karlových Varů trochu vyděsí, ale jedné věci by si měli všimnout. Zajímavý a z hlediska památkové péče hodnotný je totiž litinový přístřešek s výtvarnými prvky nad prvním nástupištěm, který pochází z přelomu 19. a 20. století.
Přibližně od roku 2008 se uvažuje o změně vzhledu nádraží. Variant a termínů bylo nespočet, od rozsáhlých oprav až po novostavbu. Významným investorem byla společnost Grandi Stazioni, která se podílela také na rekonstrukci nádraží v Praze i Mariánských Lázních. Od svého záměru ale nakonec odstoupila.
Letošní rok (2015) bude již patrně zlomový pro toto nádraží. České dráhy získaly stavební povolení a také požadovaných 50 miliónů je údajně připraveno. Přesný termín začátku prací jsem ještě neslyšel.
Na místě staré výpravní budovy je navržena budova nová. Z hlediska architektonického se bude jednat o moderní dvoupodlažní, částečně prosklenou budovu, která je zasazena do svažitého terénu. Zajímavý aerodynamický tvar si určitě najde své příznivce i odpůrce. Součástí projektu bude také rekultivace zeleně, řešení napojení na dopravu MHD i pěší dostupnost. Především pro občany Karlových Varů bude důležité vybudování nové pěší lávky nad kolejištěm.
Horní nádraží Karlovy Vary (jak je místními nazýváno) je dopravním uzlem města jak pro osobní, tak pro nákladní železniční dopravu. Leží na významné trati č. 140 z Chebu do Chomutova. Dále jsou zde tratě č. 142 a 149. Vlaky využívají sedm průjezdných a dvě kusé koleje, cestující tři nástupiště.
Další zajímavé technické památky v Karlových Varech:
- Stará pražská silnice:https://www.turistika.cz/mista/stara-prazska-silnice-v-karlovych-varech
- lanové dráhy ve městě:https://www.turistika.cz/mista/lanove-drahy-ve-meste-karlovy-vary
- přehrada Březová:https://www.turistika.cz/mista/prehrada-brezova-v-karlovych-varech
- kamenné viadukty:https://www.turistika.cz/mista/kamenne-viadukty-v-karlovych-varech-na-zeleznicni-trati-c-149
Blog o dalších navštívených místech a cestách autora článku: http://bubinga.blog.cz/