Loading...
Někdejší kostel sv. Bartoloměje vznikl v opevneném areálu uprostřed malé obce Koceľovce (dnes necelých 250 obyvatel) někdy v I. čtvrtině 14. století. Jedná se o jednolodní gotický kostelík s polygonálním presbytářem, západní představenou věží, severní sakristií zaklenutou nízkou valenou klenbou a jižní předsíní, tedy o typického zástupce pozoruhodného historického regionu Gemer. A tradičně je kostel také dominantou obce i jejího nejbližšího okolí.
Je přitom zajímavé, že se odborníci v tomto případě nejsou schopni dohodnot na tom, jakou měl původní svatostánek podobu. Pravděpodobně se však už tehdy jednalo o jednolodní kostelík se čtvercovým presbytářem (jiná verze ovšem hovoří o malé kapli se závěrem polygonálním). Ve II. polovině 14. století pak došlo k jeho zvýšení na současnou úroveň. V té době – tedy v letech 1360 až 1380 také kostelík získal nové klenby i bohatou freskovou ozdobu.
Tak, jak bylo v této oblasti „dobrým“ zvykem, získali v období reformace kostel protestanti, kteří nechali veškeré nástěnné maľby roku 1736 zabělit. Současně ovšem postavili západní zděnou emporu, kterou doplňuje severní empora, která je ovšem dřevěná. Poslední významnou přestavbou prošel kostel v roce 1819, kdy jeho plochý strop nahradila dvě pole pruské klenby a pred jižní vstup byla přistavěna předsíň. V letech 1894 až 1895 byly fresky v kněžišti odkryty Istvánem Grohem, který je vzápětí také zrestauroval. Roku 1976 pak byly v chrámové lodi odkryty další nástěnné malby.
Mezi neobvyklé zajímavosti tohoto kostela patří např. fakt, že jeho věž má v přízemí čtvercový půdorys, ale již od prvního poschodí se jedná o osmiúhelník. Gotická okna s kružbou se dochovala jen v kněžišti, stejně jako stopy po starší gotické klenbě. V kostele najdeme celkem tři gotické portály. Zdejší vzácné fresky pokrývají souvisle celé kněžiště a představují jeden z absolutních vrcholů gemerského nástěnného malířství. Předpokládá se přitom, že jejich autorem je věhlasný Mistr ochtinského presbytáře. I zde Mistr zvolil jako téma – místy poměrně originálně pojatý - mariánsko - christologický cyklus. Nejvíce zřejmě zauhme monumentální Ukřižování (velkolepá scéna Kalvárie se třemi kříži je nejpůsobivější kompozicí a pravděpodobně i najmonumentálnější s tímto tématem na Slovensku) a Ukládání do hrobu se třemi Mariemi a Salome. Odkryté fresky v lodi pocházejí z počátku 15. století a zobrazují např. Bičování Krista.
V interiéru kostela, který byl rekonstruován v roce 1970 a ve kterém loď od kněžiště odděluje mohutný lomený víťazný oblouk, najdeme pár dalších překvapení, např. původní kované dveře do sakristie pocházející ze 14. století, dveře hlavního vstupu z počátku 16. století nebo středověkou kamennou křtitelnici. Barokní dřevěný oltář vznikl v roce 1740. Oltář byl stejně jako fresky v posledních letech restaurován, problém zde působí zejména vzlínající vnitřní vlhkost.
Stylově čistý gotický kostel, který se stal slovenskou národní kulturní památkou v květnu roku 1963, je přístupný po předchozí dohodě nebo v době bohoslužeb, které zde probíhají pravidelně každou neděli v 11:00 hod.