Kralupy nad Vltavou
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Město
Další zajímavosti v nejbližším okolí či v místě Mapa 9 E3
most přes Vltavu (technická památka 1928)
železniční most přes Vltavu (1964)
kostel sv. Václava (1894)
slovanské obětiště na Hostibejku
památné stromy platan (292 cm obvod), topol (482 cm v obvodu) a vrba (390 cm v obvodu)
Pískovcové skály na Hostibejku.
První zmínka o objektu 993
Městečko ležící na křižovatce turistických cest, které odtud vedou k různým cílům. Červená TZN odtud vychází ve třech proudech z nichž severní míří k Nelahozevsi a Mlčechvostům, jihozápadní proud směřuje přes Minice k Okoři a jihovýchodní tah vede turistu přes Chvatěruby do Prahy. Modrá TZN vede při březích Vltavy k Veltrusům a železniční zastávce Nelahozeves. Zelená TZN vycházející z Kralup severozápadním směrem kráčí k Velvarům. Prvotní osídlení kralupského katastru je možné dle archeologických nálezů položit do období, kdy kraj kolonizovali keltské kmeny a tudíž do 5. – 1. století př.n.l. Písemně jsou však Kralupy doloženy až v roce 993, kdy se zdejším držitelem zapisuje klášter v Praze na Břevnově. Později se zdejšími majiteli stali Vršovcové, kteří byli společně se Slavníkovci vyhubeni Přemyslovci a následně byl kralupský statek připsán řádu Křižovníků s červenou hvězdou. Tento rytířský řád zde také vystavěl tvrz. Křižovníci drží tvrz až do jejího zániku v polovině 15. století.
Fotogalerie
první zmínka o Kralupech z roku 993 v zakládací listině břevnovského kláštera, v 1. polivně 13 století byly Kralupy darovány Anežkou sestrou VáclavaI., řádu křižovníků s červenou hvězdou v Praze. Řád vlastnil ves Kralupy do roku 1848 do rozpadu feudeálního zřízení. Bezmála 600 let, ačkoliv během této doby několikrát ves změnila majitele, ale pokaždé byla navrácena řádu. Za vlády Karla IV. byla ves značně zvelebena , byl zde vykopán dlouhý náhon a postaven mlýn, dokonce i tvrz obehnána hradbami a příkopem.V roce 1881 byla ves povýšena na městys sloučením Kralup a Lobče. V roce 1902 byly Kralupy povýšeny na město. v roce 1895 byl dostavěn novogotický kostel. V roce 1851 byla zahájena železniční doprava. Jinak Kralupy přečkaly i několik ničivých povodní a to v letech 1784 1845 1890 a naposledy 2002.