Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Tato zajímavá lávka spojuje centrum města Kynšperk nad Ohří s jeho částí na levém břehu řeky Ohře, zejména pak vlakovým nádražím. Původně zde byla železobetonová konstrukce dlouhá 130 metrů, která však byla zničena roku 1945 při ústupu německých vojsk. Místo ní postavili dva roky po válce dřevěnou lávku, která ale skoro nepřežila povodeň v roce 1950. Naštěstí se našli ještě téhož roku peníze (1,3 milionu Kč) a lávka byla opravena i obnovena a tak slouží dodnes.
Konstrukce této lávky je zajímavá svým vzhledem, důmyslným provedením i délkou 63 metrů. Patří tudíž mezi nejdelší dřevěné lávky v České republice (patrně druhá po českokrumlovské „rechli“). Celkem má lávka 65 krokví, 30 kolmých dvousloupků a 15 příčných voštin.
Dřevěná konstrukce je uložená na třech betonových pilířích Vysokých 2,5 metru, osazených na návodní straně do ledolamů. Pozůstatek původní betonové lávky je 15 metrů dlouhý a navazuje na stávající dřevěnou lávku. Na obou stranách dřevěné lávky je portály 4,5 metrů vysoký, tvořený dvojicemi kolmých sloupů krytých šikmým bedněním. Příhradová nosná konstrukce lávky je tvořena dolními a horními čtyřnásobnými pásy, zdvojenými svislými sloupy a šikmým zavětrováním. Krov je tvořen pěti krokvemi, pod nimiž je vodorovný ondřejský kříž. Z obou stran lávky jsou boční příhrady nahoře příčně spojené dvěma voštinami, které jsou také použity s šikmým bedněním na horní i spodní části mostovky.
Po obou stranách jsou dřevěné stěny lávky prolomeny 13 okenními otvory o rozměrech 2,6 * 1,6 metru, které mají v rozích zkosení a uprostřed je dělí svislý trámek. Hlavní účel lávky je doplněn funkcí technickou, vede tudy elektrický kabel a pod jejím krovem teplovodní potrubí. Zábradlí lávky u portálů je opatřeno krátkými pultovými stříškami.
Další má povídání o některých navštívených místech a cestách se nacházejí na mém blogu: http://bubinga.blog.cz/ a také na stránkách iDNES: http://pavelliprt.blog.idnes.cz/