Loading...
Lanovka v Ramzové byla dlouhou dobu jedinou jesenickou lanovkou. Objektivně vzato nejedná se o jednu lanovku, ale dvě lanovky s přestupní stanicí na Čerňavě. Pokud si pamatuju, lanovka na Ramzové vznikla vlastně jaksi z nouze, původní jednosedačková lanovka myslím měla být umístěna někde jinde, ale nakonec si někdo vzpomněl, že v Jeseníkách žádná lanovka není, tak je potřeba pracujícímu lidu usnadnit rekreační aktivity. Samotná lanovka byla vyrobena v chrudimské Transportě již někdy v l. 1972-3, lanovka pak byla uvedena v prvním úseku až v r. 1976(!). Druhý úsek na Šerák byl rovněž vyroben v předstihu, 1978-9, ale v provozu byla horní část až od r. 1981. Na Čerňavě tehdy byl pohon obou částí lanovky, i napínání horního úseku. Dolní úsek se napínal na dolní stanici na Ramzové. Kromě sjezdovek, které postupně kolem lanovek vyrostly byla v plánu snad i sáňkařská dráha či tobogán, ale tento projekt se neuskutečnil. Jen pro zajímavost, vlastně díky tomu se z Ramzové stalo vyhlášené středisko sjezdového lyžování. Do té doby nebyl na Ramzové žádný vlek, lyžovalo se v Petříkově a Ostružné. Zajímavé jsou i majetkové poměry lanovky. Většina tehdejších lanovek patřila Československým drahám, tato lanovka byla oficiálně v majetku obce Lipová-lázně.
Rok 1989 přinesl změny nejen v politické sféře, ale i podnikatelské. V r. 1991 získala lanovku firma Bonera, která začala velkoryse středisko rozšiřovat. Blízkost hranic přinesla i nával polských lyžařů, brzy tedy přestala jednosedačková dráha v dolním úseku vyhovovat. Částečně to vyřešila výměna dolního úseku za dvojsedačku italské značky Nascivera, (repasovaná z Bellamonte) která byla uvedena do provozu v r. 1996, ale i u té se brzy začaly tvořit fronty. Dá se říct, že tristní situaci vyřešil až rok 2009, kdy byla spuštěna v dolním úseku kapacitnější čtyřsedačka . Ta byla vystavěna na prvé straně sjezdovky (pohled od Ramzové), tedy mimo dráhu původní lanovky, takže než byla spuštěna, nějakou dobu jezdila i stará dvojsedačka. Nynější lanovka je typ Leitner, původně sloužila u Alta Badie. I stará dvojsedačka byla repasovaná. Nová lanovka je vybavena depem odpojitelných vozíků, ráno tedy nemusí lyžaři sedat do promrzlých sedaček. Dolní stanice byla navíc posunuta asi o 150m níž, je tedy blíž k nádraží i parkovišti.
Dvojsedačka nabyla sešrotována, ale prošla rekonstrukcí a od r. 2011 nahradila původní jednosedačku z Čerňavy na Šerák (ta tedy sloužila téměř 30let). Protože je úsek delší, byly k ní vyrobeny nové podpěry i kladkové mechanismy. Horní úsek lanovky je navíc vybaven výstupní stanicí na Mračné hoře, určenou pro sjezdaře, kteří tak nemusí absolvovat téměř rovný úsek ke stanici Pod Šerákem.
Dolní lanovka tak má dnes délku 1459m, s převýšením 296m (dolní stanice 767m, horní 1063m), počet podpěr je 14, kapacita 2400 os./hod, délka jízdy 5min. Výkon motoru 360kW.
Horní lanovka je dlouhá 1810m, převýšení 274m (horní stanice 1325m, mezistanice Mračná hora 1253m). Počet podpěr 25, ovšem 9 nových v horním úseku, včetně dvou speciálních u výstupu na Mračné hoře. Zajímavostí je, že kromě nových sedaček (lanovka má směr výjezdu vlevo, původně v dolním úseku byl vpravo) je využití základových patek staré lanovky, úchyty byly uzbůsobeny původním rozměrům, čímž se zrychlila výstavba rekonstruované lanovky. Výkon motoru 132kW.
Lanovky na Ramzové jsou dodnes jediné lanovky v Jeseníkách, které poskytují celoročně Dopravu do hřebenových partií Hrubého Jeseníku.