Madrid – krypta katedrály Panny Marie (Cripta de la Almudena)
Turistické cíle • Památky a muzea • Lapidárium
Kryptu, nacházející se pod katedrálou Santa Maria la Real de la Almudena, můžeme klidně označit za samostatný svatostánek. Nebo také za pantheon, lapidárium nebo uměleckou galerii. Má svůj samostatný vchod z ulice Cuesta de la Vega i odlišný architektonický sloh. Je totiž neorománská, navíc – na rozdíl od katedrály – orientována standardně v ose východ – západ. Je přitom zajímavé, že v otázce, jestli kryptu navrhl architekt Francisco de Cubas hned v této podobě nebo původně jako neogotickou, se jednotlivé informační prameny neshodují. Shoda panuje pouze v tom, že celou kryptu dovedl do stávající podoby Cubasův nástupce Enrique Maria Repullés a že byla veřejnosti zpřístupněna v roce 1911. Někde se však vedle Repullése uvádí rovněž jeho souputník Miguel de Olabarría nebo následovník Juan Moya.
Pětilodní kamenná krypta je postavena ve tvaru latinského kříže a postupně se rozšíří až do podoby devítilodí. Celkem v ní najdeme 558 sloupů, přičemž 50 z nich, nacházejících se ve střední lodi směrem k oltáři, je monolitických a 3,28 metru vysokých. Přesto, že je těchto sloupů opravdu mnoho, má každý z nich zcela originální hlavici. Součástí krypty je také devět kaplí na pravé straně a dvanáct na té levé. Na hlavním oltáři krypty můžeme vidět novodobou kopii sochy Panny Marie Almudenské, pocházející z roku 1948. Do krypty byla ovšem umístěna až v roce 1956. Originál prý dovezl do Španělska sám apoštol Jakub Větší (vzhledem k tomu, že by se tak muselo stát nejpozději v I. polovině 1. století, jde zřejmě skutečně jen o legendu) a její současná podoba pochází z 16. století.
Součástí neorománské krypty s byzantskými prvky je, pochopitelně, také poměrně velký počet hrobek i náhrobníků. V jedné z postranních kaplí sní svůj věčný sen také původní stavitel katedrály, Marqués de Cubas. Spolu s ním zde leží také jeho manželka i jejich děti. Mnozí znalci moderního španělského období také jistě ocení fakt, že v některých kaplích krypty můžeme vidět také sochy různých významných umělců, jakým byl například Mariano Benlliure y Gil, považovaný za posledního velkého mistra španělského realismu 19. století. Na konci tohoto století byla koneckonců zahájena i stavba této pozoruhodné katedrální krypty.