Most Legií
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Most Legií je sedmým mostem přes Vltavu na území města Prahy (po proudu řeky). Most spojuje Národní třídu (tehdy Nové aleje) přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou. Je to první most v Praze, který se budoval jako nástupce mostu předchozího, v tomto případě visutého řetězového mostu císaře Františka I., jenž byl postaven v letech 1839 - 41 a stržen roku 1888. Most vystavěl český podnikatel Vojtěch Lanna podle plánů arch. Antonína Balšánka, mj. autora projektu Obecního domu, a inž. Jiřího Soukupa ve spolupráci s inž. Josefem Janů, který však zemřel brzy po skončení vypsané soutěže na projekt mostu. Teprve za 7 let po skončení soutěže zadala městská rada stavbu firmě G. Gregersen a synové v Budapešti, která před tím stavěla dva nové pilíře Karlova mostu poničené povodní v r. 1890. Doprava byla nejprve převedena na provizorní dřevěný most, který pak sloužil po svém přemístění mezi Libní a Holešovicemi od r. 1903 až do r. 1928, kdy byl postaven pro městskou dopravu nový most Libeňský. Stavba nového Kamenného mostu byla zahájena starostou JUDr. Janem Podlipným r. 1898 slavnostním položením základního kamene a uložením železné krabice s pamětní listinou do základové spáry jednoho z návodních pilířů. Při stavbě se musely řešit značné obtíže vzniklé tím, že bylo projektováno použití základů pilířů starého mostu visutého pro nový most klenutý. Mezi sedmi pilíři návodními a třemi opěrami je devět kleneb různého rozpětí, na pohled velmi plochých, většinou elipsovitého tvaru. Červené, modré a bílé zbarvení použitého kamenného materiálu mělo docílit národní ráz stavby stejně jako u mostu Palackého, bohužel jen dočasně, než barvy zašly. Délka mostu je 343 m, šířka 16 m. Dlažba byla žulová z 18 cm kostek. Pod dlažbu chodníků byl uložen vodovod, plynovod, telefonní a elektrovodné kabely i potrubní pneumatická pošta. Most byl od počátku osvětlen elektrickými zdokonalenými obloukovými lampami inženýra Františka Křižíka.