Most přes Labe mezi Dřítčí a Němčicemi, tzv. Němčický
Před regulací Labe tekla tato řeka téměř přímo pod obcí. Rovněž původní most se nacházel o trochu jinde. Nejprve se těmito místy jezdilo pouhým brodem a později tu vznikl dřevěný most (zmíněný byl poprvé 30. září 1513, kdy Vilém z Pernštejna povolil Hradeckým lámat kámen na Kunětické hoře a při jejich přejezdu přes most u Němčic jim odpustil vybírání cla), jenž byl mnohokrát opravován nebo obnovován kvůli častým povodním (vzpomínán je v knize "Paměti z mého života", v níž hovoří Václav Vladivoj Tomek o tom, že při svém výletu z Hradce Králové na Kunětickou horu 21. dubna 1835 se přes něj vracel do svého rodiště; v roce 1866 byl most rozebrán kvůli událostem prusko-rakouské války, takže řeku museli přebrodit jak prchající Rakušané, tak jejich pruští pronásledovatelé, ale následně byl provizorně opraven, protože již 5. července 1866 přes něj přejelo pruské dělostřelectvo).
Nakonec byl vybudován v letech 1881-1882 železný most (v souvislosti s výstavbou nové silnice, o níž bylo žádáno pardubickým hospodářským spolkem již roku 1871; o zřízení nového mostu a náhonu bylo rozhodnuto Zemským výborem království Českého v roce 1879 a náklad na to byl určen na 573 zl. a 36 kr., kvůli výstavbě mostu byla jízda mezi Dřítčí a Němčicemi zastavena mezi 19. zářím a 31. prosincem 1881 a konstrukce mostu stála 25 160 zl.) O jeho vybudování si můžeme přečíst v "Čechovi" z 24. června 1882 toto: "Nový most přes Labe u Němčic. Dle návrhu vrchního zemsk. inženýra p. Majera zřízen jest u Němčic v okr. pardubickém ocelový most přes Labe, který má 7 metrů šířky a 48.2 m. rozepnutí. Na výsledek obtěžkací zkoušky byli odborníci velice zvědavi, jelikož v celém Rakousku žádný ocelový most silniční proveden není kromě pražského řetězového mostu císaře Františka Josefa, u něhož ale pouze řetězy zdělány jsou z ocele, ostatní pak části z kovaného železa. Zkouška provedena 20. června. Za obtěžkací hmotu použito lomového kamene, který váhou 85.700 kilogr. na mostě stejnoměrně rozložen byl. Největší prohnutí obnášelo proti theoreticky vypočtěným 41 milimetrům pouze 14 milimetrů a po odstranění obtěžkacího kamene zůstalo stálé prohnutí 2.6 mm, což jest výsledek zajisté překvapující. Konstrukci zhotovila vojtěšská huť na Kladně." Ale i on nevyhovoval svou velikostí a umístěním zvýšeným dopravním požadavkům, zejména však kvůli tomu, že se regulací posunulo koryto řeky jinam, i když ještě v roce 1907 se v plánování regulačních prací počítalo s tím, že bude pouze zvednut výše, nikoliv zrušen.
Výše zmíněná regulace byla součástí rozsáhlého vodocestného programu, který byl stanoven zákonem z roku 1901. S ním spojené splavňovací projekty zahrnovaly celkem 183 km dlouhý úsek, a to od Mělníka až po Jaroměř. Tento obří projekt však nemohl být proveden najednou, a tak probíhal postupně a v různých intencích, když byl všelijak upravován a předěláván. Nejen kvůli 1. světové válce, ale rovněž kvůli finančním otázkám bylo do roku 1918 upraveno pouze 60 km předem jmenovaného úseku, přičemž byla provedena zejména úprava Labe v Hradci Králové a v letech 1908-1910 došlo také k regulaci 2,1 km úseku této řeky u Hrobic (3 velké průkopy o 336 000 m3), jinak se v těchto místech již nic neudálo a nebylo to jen kvůli 1. světové válce.
Další kroky tak zůstaly až na nové československé vládě. Již v roce 1918 byl vydán zákon o státním vodohospodářském fondu a díky získaným peněžním prostředkům se mohla opětovně zahájit úprava středního Labe, jež bylo rozděleno na trojici úseků: Mělník-Kolín, Kolín-Pardubice a Pardubice-Jaroměř. Právě v rámci posledního úseku byly prováděny regulační práce u Dřítče a u Němčic.
Zde se zahájila regulace hned kvůli dvěma problémům. Původní koryto tu totiž tvořilo velmi ostrý zákrut a železný most přes něj měl jen malou průběžnou plochu. Tím docházelo ke značnému vzdouvání vody, čímž nebyla ničena jen silnice z Dřítče do Němčic, nýbrž také všechny přilehlé i vzdálenější pozemky, protože mnohé povodně udělaly z celého okolí jedno velké jezero, a to až k Opatovicím nad Labem a k Čeperce. Důkazem může být množství fotografií, jež bylo při nich pořízeno a posléze publikováno v různých dobových časopisech i novinách. Jedna z velkých a posledních povodní se zde udála po 31. prosinci 1925.
Projekt úpravy řeky byl vypracován Ředitelstvím pro stavbu vodních cest v Praze-Smíchově, v němž bylo počítáno se zřízením nového koryta o větším poloměru 500 m a s výstavbou nového železobetonového mostu o větší světlosti a větším průtoku (architektem byl Ing. arch. Karel Hannauer a projektantem Ing. Hynek Vrbický), přičemž politická pochůzka komise o projektu úpravy Labe v Němčicích se uskutečnila již 4. července 1927 a uvedená úprava byla rozdělena na 2 části - první přiléhala na již provedenou úpravu u Hrobic a druhá pak směřovala k Bukovině. V roce 1932 bylo vypsáno ofertní řízení na jeho realizaci. Tyto práce byly nakonec zadány firmě Khaml a Novák (později firma nesla jméno Ing. Jos. a Frant. Novák) v Hradci Králové za necelé 4 miliony Kč.
Firma zahájila práce v prosinci 1932 (ministerstvo veřejných prací udělilo stavební povolení již 4. března 1931) a nebylo to nic jednoduchého, protože projektovaný průkop o délce 600 m musel být prováděn ručně. Plovoucích rypadel se totiž mohlo využívat jen k výkopům pod vodou, ale na suchu se muselo pracovat výhradně ručně. Tyto výkopy byly prováděny v rámci tzv. nouzových prací. V průměru zde bylo najednou zaměstnáno kolem 100 lidí, kteří dostali opravdu zabrat, neboť celkově mělo být vykopáno 270 000 m3 zeminy, a tak práce trvaly 3 roky. Hodinová mzda dělníka tehdy činila 3 Kč.
Naloženou zeminu odvážela parní lokomotiva se 12 vozíky, přičemž na každý z nich mohly být naloženy maximálně 2 m3 zeminy. Koleje tohoto vlaku vedly ke starému řečišti, jež bylo takto postupně zaváženo. Nejhorší však bylo, když se v části nového průkopu narazilo na opukovou skálu, a tak muselo být využito trhavin.
Jelikož se pracovalo ručně a nebylo ještě tolik moderních výdobytků jako dnes, vzniklo řečiště, jehož šířka byla mezi 74 a 90 m. Dno v příčném řezu bylo provedeno stupňovitě a jeho hlubší část v šířce kolem 30 m bylo určeno pro zamýšlenou plavební dráhu. Kvůli vymílání byly spodní části břehu zpevněny dlažbou, jejich pata byla zajištěna záhozem a horní části byly opevněny drnem na plocho umístěným.
Nový, 110 m dlouhý a 6 m široký most byl umístěn vlevo od toho dosavadního a je složen ze trojice, najednou zhotovených železobetonových kleneb o světlosti 30 m (ve vrcholu mají tloušťku 40 cm a v patkách 70 cm, skruže byly z kleneb odstraněny až 3 měsíce po jejich vybetonování), která byla situována na masivních betonových pilířích, většinou založených na již zmíněném opukovém podloží. Pilíře stojící ve vodě o výšce 6,5 m byly navíc obloženy žulovými kopáky a jejich konce, směřující proti toku vody, byly zpevněny žulovými kvádry o hmotnosti až 26 q. Na klenbách byly situovány masivní poprsní zdi s chodníky a betonovým zábradlím. Vnitřek mezi zdmi byl navíc vyplněn pískem a štěrkem. Zajímavostí může být, že na výztuž do kleneb se spotřebovaly téměř 3 vagony železa.
K připojení mostu, dokončeného 15. září 1934 a zkolaudovaného 23. března 1937, na stávající silnici došlo pomocí 2 navezených ramp, z nichž ta od Dřítče byla dokončena v roce 1934 a rampa od Němčic o rok později. Původně byly nasypány se značným převýšením, protože se počítalo s jejich postupným sesedáním. Ale i dnes je poznat, že byl most umístěn výše nad silnici. Vozovka byla původně ze žulových kostek a později došlo k jejímu vyasfaltování.
Od těch dob most slouží provozu, i když prodělal řadu úprav a rekonstrukcí (naposledy v roce 2002). Nedlouho po svém otevření se na něm i v okolí uskutečnily vojenské manévry. To se psal 22. srpen 1936. Do dějin se zapsal rovněž tím, že zde byl 7. května 1945 Němci ubit němčický občan Miroslav Hájek (* 30. září 1913 Malšovice), jehož tu následně našli lidé s roztříštěnou hlavou. Oficiálně se však hovoří, že byl zastřelen, ale podle jeho ostatků nebyly důsledkem smrti střely jako to, že byl bit pažbami samopalů a surově zmlácen a zkopán. Na tuto věc se nikdy nesmí zapomenout, čeho jsou lidé schopni, navíc když nebyli pachatelé tohoto zločinu zadrženi a odsouzeni, takže se mohli po válce svobodně pohybovat. O rok později mu byl v místech před mostem od Dřítče odhalen pomník. 30. prosince 1987 byl most navíc zapsán do státního seznamu kulturních památek. Více o něm se lze dozvědět zde: https://www.pamatkovykatalog.cz/silnicni-most-15897155.
Nakonec byl vybudován v letech 1881-1882 železný most (v souvislosti s výstavbou nové silnice, o níž bylo žádáno pardubickým hospodářským spolkem již roku 1871; o zřízení nového mostu a náhonu bylo rozhodnuto Zemským výborem království Českého v roce 1879 a náklad na to byl určen na 573 zl. a 36 kr., kvůli výstavbě mostu byla jízda mezi Dřítčí a Němčicemi zastavena mezi 19. zářím a 31. prosincem 1881 a konstrukce mostu stála 25 160 zl.) O jeho vybudování si můžeme přečíst v "Čechovi" z 24. června 1882 toto: "Nový most přes Labe u Němčic. Dle návrhu vrchního zemsk. inženýra p. Majera zřízen jest u Němčic v okr. pardubickém ocelový most přes Labe, který má 7 metrů šířky a 48.2 m. rozepnutí. Na výsledek obtěžkací zkoušky byli odborníci velice zvědavi, jelikož v celém Rakousku žádný ocelový most silniční proveden není kromě pražského řetězového mostu císaře Františka Josefa, u něhož ale pouze řetězy zdělány jsou z ocele, ostatní pak části z kovaného železa. Zkouška provedena 20. června. Za obtěžkací hmotu použito lomového kamene, který váhou 85.700 kilogr. na mostě stejnoměrně rozložen byl. Největší prohnutí obnášelo proti theoreticky vypočtěným 41 milimetrům pouze 14 milimetrů a po odstranění obtěžkacího kamene zůstalo stálé prohnutí 2.6 mm, což jest výsledek zajisté překvapující. Konstrukci zhotovila vojtěšská huť na Kladně." Ale i on nevyhovoval svou velikostí a umístěním zvýšeným dopravním požadavkům, zejména však kvůli tomu, že se regulací posunulo koryto řeky jinam, i když ještě v roce 1907 se v plánování regulačních prací počítalo s tím, že bude pouze zvednut výše, nikoliv zrušen.
Výše zmíněná regulace byla součástí rozsáhlého vodocestného programu, který byl stanoven zákonem z roku 1901. S ním spojené splavňovací projekty zahrnovaly celkem 183 km dlouhý úsek, a to od Mělníka až po Jaroměř. Tento obří projekt však nemohl být proveden najednou, a tak probíhal postupně a v různých intencích, když byl všelijak upravován a předěláván. Nejen kvůli 1. světové válce, ale rovněž kvůli finančním otázkám bylo do roku 1918 upraveno pouze 60 km předem jmenovaného úseku, přičemž byla provedena zejména úprava Labe v Hradci Králové a v letech 1908-1910 došlo také k regulaci 2,1 km úseku této řeky u Hrobic (3 velké průkopy o 336 000 m3), jinak se v těchto místech již nic neudálo a nebylo to jen kvůli 1. světové válce.
Další kroky tak zůstaly až na nové československé vládě. Již v roce 1918 byl vydán zákon o státním vodohospodářském fondu a díky získaným peněžním prostředkům se mohla opětovně zahájit úprava středního Labe, jež bylo rozděleno na trojici úseků: Mělník-Kolín, Kolín-Pardubice a Pardubice-Jaroměř. Právě v rámci posledního úseku byly prováděny regulační práce u Dřítče a u Němčic.
Zde se zahájila regulace hned kvůli dvěma problémům. Původní koryto tu totiž tvořilo velmi ostrý zákrut a železný most přes něj měl jen malou průběžnou plochu. Tím docházelo ke značnému vzdouvání vody, čímž nebyla ničena jen silnice z Dřítče do Němčic, nýbrž také všechny přilehlé i vzdálenější pozemky, protože mnohé povodně udělaly z celého okolí jedno velké jezero, a to až k Opatovicím nad Labem a k Čeperce. Důkazem může být množství fotografií, jež bylo při nich pořízeno a posléze publikováno v různých dobových časopisech i novinách. Jedna z velkých a posledních povodní se zde udála po 31. prosinci 1925.
Projekt úpravy řeky byl vypracován Ředitelstvím pro stavbu vodních cest v Praze-Smíchově, v němž bylo počítáno se zřízením nového koryta o větším poloměru 500 m a s výstavbou nového železobetonového mostu o větší světlosti a větším průtoku (architektem byl Ing. arch. Karel Hannauer a projektantem Ing. Hynek Vrbický), přičemž politická pochůzka komise o projektu úpravy Labe v Němčicích se uskutečnila již 4. července 1927 a uvedená úprava byla rozdělena na 2 části - první přiléhala na již provedenou úpravu u Hrobic a druhá pak směřovala k Bukovině. V roce 1932 bylo vypsáno ofertní řízení na jeho realizaci. Tyto práce byly nakonec zadány firmě Khaml a Novák (později firma nesla jméno Ing. Jos. a Frant. Novák) v Hradci Králové za necelé 4 miliony Kč.
Firma zahájila práce v prosinci 1932 (ministerstvo veřejných prací udělilo stavební povolení již 4. března 1931) a nebylo to nic jednoduchého, protože projektovaný průkop o délce 600 m musel být prováděn ručně. Plovoucích rypadel se totiž mohlo využívat jen k výkopům pod vodou, ale na suchu se muselo pracovat výhradně ručně. Tyto výkopy byly prováděny v rámci tzv. nouzových prací. V průměru zde bylo najednou zaměstnáno kolem 100 lidí, kteří dostali opravdu zabrat, neboť celkově mělo být vykopáno 270 000 m3 zeminy, a tak práce trvaly 3 roky. Hodinová mzda dělníka tehdy činila 3 Kč.
Naloženou zeminu odvážela parní lokomotiva se 12 vozíky, přičemž na každý z nich mohly být naloženy maximálně 2 m3 zeminy. Koleje tohoto vlaku vedly ke starému řečišti, jež bylo takto postupně zaváženo. Nejhorší však bylo, když se v části nového průkopu narazilo na opukovou skálu, a tak muselo být využito trhavin.
Jelikož se pracovalo ručně a nebylo ještě tolik moderních výdobytků jako dnes, vzniklo řečiště, jehož šířka byla mezi 74 a 90 m. Dno v příčném řezu bylo provedeno stupňovitě a jeho hlubší část v šířce kolem 30 m bylo určeno pro zamýšlenou plavební dráhu. Kvůli vymílání byly spodní části břehu zpevněny dlažbou, jejich pata byla zajištěna záhozem a horní části byly opevněny drnem na plocho umístěným.
Nový, 110 m dlouhý a 6 m široký most byl umístěn vlevo od toho dosavadního a je složen ze trojice, najednou zhotovených železobetonových kleneb o světlosti 30 m (ve vrcholu mají tloušťku 40 cm a v patkách 70 cm, skruže byly z kleneb odstraněny až 3 měsíce po jejich vybetonování), která byla situována na masivních betonových pilířích, většinou založených na již zmíněném opukovém podloží. Pilíře stojící ve vodě o výšce 6,5 m byly navíc obloženy žulovými kopáky a jejich konce, směřující proti toku vody, byly zpevněny žulovými kvádry o hmotnosti až 26 q. Na klenbách byly situovány masivní poprsní zdi s chodníky a betonovým zábradlím. Vnitřek mezi zdmi byl navíc vyplněn pískem a štěrkem. Zajímavostí může být, že na výztuž do kleneb se spotřebovaly téměř 3 vagony železa.
K připojení mostu, dokončeného 15. září 1934 a zkolaudovaného 23. března 1937, na stávající silnici došlo pomocí 2 navezených ramp, z nichž ta od Dřítče byla dokončena v roce 1934 a rampa od Němčic o rok později. Původně byly nasypány se značným převýšením, protože se počítalo s jejich postupným sesedáním. Ale i dnes je poznat, že byl most umístěn výše nad silnici. Vozovka byla původně ze žulových kostek a později došlo k jejímu vyasfaltování.
Od těch dob most slouží provozu, i když prodělal řadu úprav a rekonstrukcí (naposledy v roce 2002). Nedlouho po svém otevření se na něm i v okolí uskutečnily vojenské manévry. To se psal 22. srpen 1936. Do dějin se zapsal rovněž tím, že zde byl 7. května 1945 Němci ubit němčický občan Miroslav Hájek (* 30. září 1913 Malšovice), jehož tu následně našli lidé s roztříštěnou hlavou. Oficiálně se však hovoří, že byl zastřelen, ale podle jeho ostatků nebyly důsledkem smrti střely jako to, že byl bit pažbami samopalů a surově zmlácen a zkopán. Na tuto věc se nikdy nesmí zapomenout, čeho jsou lidé schopni, navíc když nebyli pachatelé tohoto zločinu zadrženi a odsouzeni, takže se mohli po válce svobodně pohybovat. O rok později mu byl v místech před mostem od Dřítče odhalen pomník. 30. prosince 1987 byl most navíc zapsán do státního seznamu kulturních památek. Více o něm se lze dozvědět zde: https://www.pamatkovykatalog.cz/silnicni-most-15897155.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.095, 15.807)
Poslední aktualizace: 29.2.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Dříteč
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Most přes Labe mezi Dřítčí a Němčicemi, tzv. Němčický
Němčice - drobné památky, pomníky
Vesnice
Němčice - obec, která se nachází mezi pravým břehem řeky Labe a Kunětickou horou písemně doložená roku 1436. Novodobé pohnuté dějiny obce připomíná pomník věnovaný obětem II. světové války, který najdeme při příje…
0.4km
více »
Pomník padlým v Němčicích
Pomník
Pomník se nachází v centru obce, poblíž hlavní silnice spojující obce Ráby a Dříteč. Pomník byl slavnostně odhalen 5. října 1919 akcí zahájenou průvodem s alegorickými vozy jedoucími od Kunětické hory, které na místě vítal starosta Václav Kopecký.
Na pískovcovém monumentu dominuje socha lva. Původně byly na zadní straně pomníku i fotografie padlých mužů, ale ty byly o několik desetiletí zničeny místními chlapci. Bližší informace o padlých občanech je dnes uvedena na i…
0.4km
více »
Němčický most
Most
Na zajímavý Němčický most narazíme při cestě ve směru od Hradce Králové ke Kunětické hoře a Pardubicím. Postaven byl v letech 1933 - 1934 firmou "Ing. Josef a František Novák z Hradce Králové". Zajímavostí této st…
0.6km
více »
Pomník Miroslava Hájka u Dřítče
Pomník
Již 5. května 1945 začal pražský rozhlas volat o pomoc a v našem hlavním městě probíhaly nerovné souboje s německou přesilou. Boje se však rozhořely rovněž ve východních Čechách, zejména u Býště, Vysokého Chvojna …
0.7km
více »
Festival Hrady CZ se po Točníku představí na Kunětické hoře
Tipy a novinky
Hudební festival Hrady CZ se po svém úspěšném startu na hradě Točníku představí 21. a 22. července na Kunětické hoře. Dále bude vždy v pátek a sobotu putovat na Švihov, Rožmberk nad Vltavou…
0.9km
více »
Vojenská pozorovatelna na Kunětické hoře
Pevnost, opevnění
Tento pozorovací objekt se nachází na skalním ostrohu Kunětické hory a je z něj vidět na Pardubice a okolí. Pozorovatelna byla vybudována roku 1964 a jedná se železobeton…
1km
více »
Z Pardubic na Kunětickou horu
Tipy na výlet
Konečně jsme se dočkali sobotního - a kupodivu slunného - rána ! Po dlouhé době vyjíždíme na "větší" výlet a tentokráte to bude hrad Kunětická hora a město Pardubice a jeho zámek. Ještě brzy za ranního kuropění…
1km
více »
Kunětická hora
Tipy na výlet
Naše cesta směřuje k dominantě východního Polabí, ke Kunětické hoře, která se nachází cca 7 km od centra Pardubic a cca 15 km od centra Hradce Králové. Historie hradu, který založil vůdce Orebitů Diviš Bořek z Miletínka na osamělé znělcové kupě, sahá do doby husitské, do let 1421-23. Za doby Pernštejnů byl hrad v období od konce 15. století až do poloviny 16. století významně…
1.1km
více »
Kunětická hora
Tipy na výlet
Asi 6 km severovýchodně od Pardubic. Hrad je dostupný autem na parkoviště vzdálené asi půl kilometru. Pak po svých asfaltovou cestou nahoru. Hrad Kunětická hora byl vystavěn na počátku 15. století. Nachází se na s…
1.1km
více »
Pardubice-Perníková chaloupka-Kunětická hora
Tipy na výlet
Po více jak půl roce se opět vydáváme do Pardubic. Jedeme vlakem z Tanvaldu, přestupovat budeme jen v Železném Brodě.
V místním zámku se dočasně nalézá expozice pod názvem "Krása motýlích křídel"-zajímavé povídán…
1.1km
více »
Festival Hrady CZ oznamuje kompletní program s Richardem Müllerem, Tomášem Klusem, Mig 21, Arakainem a Lucií Bílou a dalšími interprety!
Tipy a novinky
Kompletní program svého třináctého ročníku oznamuje festival Hrady CZ. Ten svou hradní "šňůru" odstartuje v pátek a sobotu 14. a 15. července na hradě Točníku a dále se vždy v pátek a…
1.1km
více »
Holice, srpen 2023, tradiční cyklozájezd – pt. 2 – s dominantou Kunětické hory
Cestopisy
17.8.2023
Když jste v Holicích a plánujete nějaký výlet, celkem nutně se na námět nabídnou dvě poměrně blízká velkoměsta, tedy Perníkov a Mechov. Ten první je tedy o něco blíž, takže se…
1.1km
více »
Festival Hrady CZ oznamuje kompletní line-up letošního ročníku
Tipy a novinky
Putovní letní kulturní festival Hrady CZ má kompletní line-up a odstartuje v pátek a sobotu 12. a 13. července na hradě Točníku. Dále se každý následující pátek a sobotu předst…
1.1km
více »
Pardubice - Kuňka tentokrát po červené
Zřícenina
Druhá akternativa cesty z Pardubic na Kunětickou horu.Po druhém břehu Labe. Od rozcestniku před pardubickým zámkem se vydejte po červené značce.Vyvede vás směr mechanické mlýny ( zde se nabízí dvě alternativy) klasicky dál po značce, když obejdete celý areal mechanických mlýnů a k Labi se dostanete na konci parku Na špici a nebo po břehu kolem již zmiňovaného parku, z jehož “ …
1.1km
více »
Kunětická hora
Kopec
Je výraznou dominantou Pardubicka. Nachází se 1,5 km severozápadně od Kunětic a 5,5 km severovýchodně od středu Pardubic. Nejvyšší bod má nadmořskou výšku 307 m a vystupuje 85 m nad ok…
1.1km
více »
Za trochou historie na hrad - Kunětická hora
Hrad
V Pardubické nížině jsme navštívili hrad Kunětická hora, stojící na zaobleném dominantním čedičovém kopci, nacházející se 1,5 km SZ od Kunětic. Tento Státní hrad má také svou řadu legend a pověst…
1.1km
více »
Perníková chaloupka
Tipy na výlet
cílem Vašeho výletu může být úžasné místo zvané Perníková chaloupka, doporučuji vlastní dopravní prostředek. Perníkovou chalouku naleznete v Rábech u Pardubic, jedná se o bývalý lovecký zámeček, který si nechal po…
1.1km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Kunětická hora - hradní studna
Hrad
Hradní studnu najdeme v zatáčce při výstupu k hradu. Nachází se v prostoru tzv. dolní Ohrady, kde dříve byla umístěna další hospodářská stavení. Dle archivních pramenů byla původní hloubka studny více než 70 metrů…
1.1km
více »
Zastavení na Kunětické hoře
Tipy na výlet
Dominanta Pardubické nížiny se vypíná 1,5 km severozápadně od Kunětic na zaobleném čedičovém kopci.Hrad,který okamžitě upoutá naši pozornost, je opředen řadou legend a pověstí. Původní feudální sídlo v r…
1.1km
více »
Vyobrazení legendy o vzniku rodu Pernštejnů - místo č.2
Drobné památky
Vyobrazení se nachází na první bráně do hradu.Legenda praví, že:
„Kdysi žil v jednom moravském hvozdu uhlíř Věňava (Vaněk). Jednou se vracel večer hladový z lesa, ale když dorazil ke svému obydlí, spatřil vylomené dveře a uvnitř jen drobky chleba na stole a na zemi. To se opakovalo i druhý den, a tak se Věňava rozhodl, že ráno do lesa nepůjde, ale skryje se za chalupou a na zloděje si počíhá. Netrvalo dlouho a po chvíli zaslechl dupání a funění – k chalupě přišel z lesa…
1.1km
více »
Kunětická hora - dominantní kopeček „Kuňka“ a zajímavý pozdně gotický hrad
Hrad
Před několika desítkami milionů let (ve třetihorách) se na území dnešního Pardubicka ze země vyloupl zaoblený kopeček. Široko daleko kolem něj se rozkládala pouze samá rovina. Kdyby Kunětická hora neležela v rov…
1.1km
více »
Ráby-Perníková chaloupka-hájenka (lovecký zámeček)
Dům, budova
Ke konci 19. stol. v době, kdy bylo rozhodnuto po intenzivním jednání o záchraně hradu Kunětická Hora, kterému hrozilo zničení pokračováním lámání kamene v lomu na Kunětické hoře, koupil v r. 1881 od Privátního ra…
1.2km
více »
Pardubický kraj a Jeseníky - 1. den: Němčice – historický vodovod, Ráby - lovecký zámeček (Perníková chaloupka), muzeum perníku, hrad Kunětická hora
Cestopisy
Čtvrtek 7. 9. 2023
Tak tohle byla příšerná noc. Po půlnoci jsem se vzbudila, příšerně mne pálila žáha. Občas mi něco nesedne, jedlou sodu mám vždy po ruce. Takže to mne nepřekvapilo. Trochu to přestalo, ale najednou se mi udělalo špatně. Nemohla jsem se pořádně nadýchnout. Bylo to horší, než když jdeme na výlet a začínáme do kopce. Jenže to stačí zpomalit nebo na chvíli se zastavit a vše se srovná. Teď …
1.3km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Perníková chaloupka - Muzeum perníku a pohádek
Muzeum
Perníkovou chaloupku - Muzeum perníku a pohádek najdeme v bývalém loveckém zámečku z roku 1882 mezi obcí Ráby a Kunětickou horou. Dětičky zde naleznou expozici skřítků, strašidel, pohádkové peklo, Ježíškovo nebe a…
1.3km
více »
Perníkové hejtmanství u Kunětické hory
Muzeum
Poté, co jsme si zajímavý hrad na Kunětické hoře prohlédli a do širokého okolí se rozhlédli, jsme chtěli odjet z parkoviště autem. Na poslední chvíli jsme však uviděli jednu informační ceduli, která upozorňovala…
1.3km
více »
Dříteč - kostel sv. Petra a Pavla
Kostel
Dříteč - ves připomínána již v r. 1226 jako zboží opatovického kláštera. V centru obce najdeme gotický Kostel Sv. Petra a Pavla ze 2. poloviny 14. století. Roku 1699 byl kostel barokně upraven. V blízkosti kostela se nachází pomník obětem 1.sv. války. Obcí prochází cyklotrasa KČT č. 24, tzv. Labská cyklotrasa.
1.7km
více »
Perníková chaloupka, aneb jak to vlastně bylo...
Tipy na výlet
Příběh, který provází snad všechny generace. Neexistuje nikdo, kdo by neznal ztraceného Jeníčka, Mařenku a zlou ježibabu v pohádce O Perníkové chaloupce.
Pohádka vypráví příběh o otci, který zavedl na příkaz zlé …
2km
více »
Kunětice - kostel sv. Bartoloměje
Kostel
Kunětice - první dochovaná písemná zmínka o vsi je datována rokem 1353. Dominantou obce je kostel sv. Bartoloměje. Kostel je původně románský, postaven byl zřejmě v 11. stol., později byl goticky přestavěn. Po stranách oblouků kostelní lodi jsou části dochovaných fresek z dob vlády Karla IV. Obcí prochází červená turistická značka a cyklotrasa KČT č. 4125.
2.5km
více »
Kunětice - železný most
Most
Více než 60. let starý železný most přes Labe spojuje obec Kunětice a Sezemice (Počaply). Jedná se o bývalý vojenský most, který byl postaven z prostředků UNRRA ( zjednodušeně - z přebytečné vojenské zásoby spojen…
2.7km
více »