Loading...

Muzeum MHD Střešovice

Turistické cíle Památky a muzea Muzeum

V tramvajové vozovně v Praze - Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné Dopravy v hlavním městě České republiky. Stálou expozici "Muzea městské hromadné Dopravy v Praze" otevřel v květnu 1993 Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost. Veřejnosti jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů - modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek, plánků. Už samotná vozovna byla v roce 1991 vyhlášena technickou památkou. Byla postavena v roce 1909 a je typickou ukázkou účelových dopravních staveb Elektrických podniků Hlavního města Prahy z období počátků pražské městské hromadné dopravy. Svému účelu - deponování a údržbě tramvajových vozidel sloužila až do roku 1992, kdy byla zahájena její adaptace na muzeum. Dne 21. července 1998 byl soubor 50 historických vozidel městské hromadné dopravy a 34 dalších sbírkových předmětů v Muzeu prohlášen Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku. Střešovická vozovna však není jen muzeem. Z jedné její haly jsou vypravovány i některé provozní soupravy historických tramvají - ty však nejsou muzejními exponáty. Vyjíždějí odsud na svoji trasu o sobotách, nedělích a svátcích v letní sezóně například okružní linka č. 91, případně i vozy podle přání různých zahraničních i tuzemských zájemců. Základ sbírky historických vozidel městské hromadné dopravy v Praze byl položen již v roce 1929, kdy byl vyčleněn pro muzejní účely bývalý vůz pražské koněspřežné tramvaje z roku 1886. Jako historické vozidlo se ovšem objevil v pražských ulicích již o několik let dříve - v roce 1925 při oslavách 50. výročí zahájení provozu pražské koňky. Samotné tradice dokumentování historie pražské městské hromadné dopravy však jsou ještě starší. V roce 1908 položilo tehdejší Technické muzeum pro Království české ve spolupráci s Elektrickými podniky královského Hlavního města Prahy základ sbírky součástí vrchního trolejového vedení pro pražské tramvaje a o tři roky později byl do sbírek Technického muzea předán i historický podvozek pocházející z motorového vozu elektrické dráhy Praha-Libeň-Vysočany, kterou v roce 1896 postavil průkopník elektrického pohonu v Dopravě, český vynálezce a elektrotechnik František Křižík. Dnes tento podvozek můžeme spatřit v Národním technickém muzeu v Praze. Sbírka historických tramvají pražského Dopravního podniku se začala rozrůstat zejména v první polovině 60. let, kdy byla zahájena rozsáhlá obměna vozového parku pražských elektrických drah, která vyvrcholila v roce 1974 v den zahájení provozu metra. Historické vozy, o kterých bylo rozhodnuto, že budou zachovány pro účely podnikového muzea byly původně soustřeďovány v tramvajové vozovně Pankrác a v roce 1971 se celá sbírka přestěhovala do vozovny Vokovice. Zde se příležitostně konaly tzv. "dny otevřených dveří", při kterých byla kolekce historických tramvají představována veřejnosti. Příprava definitivního muzea, které by návštěvníkům poskytlo ucelené informace o historii městské hromadné dopravy na území Hlavního města Prahy však ještě trvala mnoho let. Mezitím byl první soubor historických vozidel prohlášen technickou památkou. To už se mezi exponáty objevily i další prostředky městské hromadné dopravy - trolejbusy, které svoji historickou roli v Praze dohrály v roce 1972. Jen díky obětavosti některých pracovníků Dopravního podniku a mnoha fandů a zájemců o historii dopravy se podařilo během let shromáždit unikátní sbírku vozidel a dalších exponátů dokumentujících vývoj MHD v Praze i vývoj Dopravního podniku. Umístění sbírky ve vokovické vozovně nebylo zcela ideální, a tak byla jako definitivní sídlo sbírky nakonec vybrána v současné době nejmenší pražská tramvajová vozovna ve Střešovicích. Soubor sbírkových předmětů dosáhl v průběhu doby úctyhodného rozsahu. V roce 1998, kdy byl prohlášen za kulturní památku, obsahoval 50 vozidel a dalších 34 sbírkových předmětů. Jeho základem je 41 kolejových vozidel - z toho 16 osobních motorových tramvajových vozů, 1 letní vůz koňky, 12 osobních vlečných vozů, 1 vůz metra a 11 vozidel nákladních a pro zvláštní účely. Dále sbírka obsahuje 3 trolejbusy, 5 autobusů a 1 trolejovou věž. Postupně přibývají i další nové trojrozměrné exponáty. Ne všechny však mohou být umístěny v expozici, některé jsou v opravě nebo na svou rekonstrukci do podoby muzejního exponátu teprve čekají. Tramvajové vozy jsou spřaženy do souprav tak, aby dokumentovaly určitá provozní období. Mezi tramvajemi jsou skutečné unikáty - kromě již zmíněného vozu koňky z roku 1886 jsou středem pozornosti například salonní motorový vůz z roku 1900, otevřený vyhlídkový motorový vůz z roku 1913, zvláštní pozornost zasluhuje pojízdná kolejová měnírna z roku 1930. Své místo v muzeu již mají i představitelé moderního období - velkoprostorových čtyřnápravových tramvají typu T. Autobusová Doprava je zastoupena zatím třemi vystavenými vozy z období 70. a 80. let. Představitelem již uzavřené trolejbusové éry je zatím vůz Škoda 8 Tr z roku 1959, v opravě je snad nejtypičtější pražský trolejbus Tatra T 400 z roku 1954. Na svoji rekonstrukci ještě čeká jeden z nejmladších sbírkových předmětů - trolejbus Praga TOT č. 303, který v roce 1936 trolejbusovou dopravu v Praze zahajoval. Mezi exponáty je zařazen také vůz pražského metra z první dodané série. Muzejní expozici však netvoří jenom sbírka historických vozidel. Návštěvníci mohou shlédnout 5 tramvajových kontrolérů (řadičů), 6 zastávkových sloupků, 2 figuríny s dobovou výstrojí. Po několika desítkách let odpočinku v depozitáři Národního technického muzea byla veřejnosti zpřístupněna i sbírka historických součástí vrchního trolejového vedení pražských tramvají, která byla do Muzea MHD v Praze dlouhodobě zapůjčena a Dopravním podnikem rozšířena o další předměty. Nedílnou součástí expozice je stálá výstava o historii městské hromadné dopravy v Praze. Vznikla za spolupráce Historického archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy, akciové společnosti s celou řadou institucí - Státním ústředním archivem, Archivem Hlavního města Prahy, Společností městské dopravy i se členy Kroužku městské dopravy Kulturního domu Vltavská v Praze 7. Návštěvníci muzea mají možnost shlédnout unikátní fotografie, kopie historických dokumentů, plánků, jízdenek, ale také videopořady s jedinečnými filmovými materiály z fondů Národního filmového archivu. Muzeum hlavního města Prahy do expozice dlouhodobě zapůjčilo soubor modelů dalších pražských historických vozidel MHD, které se do dnešních dnů již nedochovaly. Akciová společnost ČKD Tatra v muzeu vystavuje model rychlodrážního vozidla R 1, připravovaného na počátku 70. let pro pražské metro. Spoluúčast všech jmenovaných institucí podtrhuje význam dokumentace historie městské hromadné dopravy v Praze pro budoucí generace. Adresa: Praha 6, Patočkova 4 Telefon: 296 124 900, 5

Poslední aktualizace: 17.3.2005
Muzeum MHD Střešovice na mapě
Autor: davidova
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Muzeum MHD Střešovice

Socha: Setkání u studně
Socha: Setkání u studně
Socha
Stručný popis: Na rušné Evropské ulici v pražských Dejvicích kousek od…
0.2km
více »
Hadovka: Kaplička Nejsvětější Trojice
Hadovka: Kaplička Nejsvětější Trojice
Kaple
Stručný popis místa: Kaplička se nachází v ulici Nad Komornickou kousek od…
0.4km
více »
Bývalé Státní reálné gymnázium
Bývalé Státní reálné gymnázium
Dům, budova
Budova vznikla na bývalé Velvarské třídě na několika spojených pozemcích,…
0.4km
více »
Masarykovy koleje
Masarykovy koleje
Dům, budova
Tzv. Masarykovy koleje byly vystavěny podle návrhu Antonína Engela na pozemku v Sadové, dnes Thákurově ulici, paralelně s přípravou…
0.5km
více »
Park Hadovka
Park Hadovka
Park
Nové sochy v parku Hadovka Sdílení cesty mezi architekturou a veřejným pr…
0.5km
více »
Hanspaulka - procházka luxusní vilovou čtvrtí
Hanspaulka - procházka luxusní vilovou čtvrtí
Městská část
Procházka vilovou čtvrtí, kde bydleli herci zvučných jmen jako Lída…
0.6km
více »
Arcibiskupský seminář s kostelem sv. Vojtěcha
Arcibiskupský seminář s kostelem sv. Vojtěcha
Dům, budova
Podsklepená, čtyřpodlažní hlavní budova Arcibiskupského semináře má půdorysný…
0.6km
více »
Hanspaulka
Hanspaulka
Zámek
Barokní zámek Hanspaulka se nachází v Praze-Dejvicích (Praha 6). Zámek je…
0.6km
více »
Praha, Dejvice - pamětní deska Josefa Balabána
Praha, Dejvice - pamětní deska Josefa Balabána
Památník
Pamětní deska ve Studentské ulici (na rohu Evropské) v Praze Dejvicích,…
0.6km
více »
Lavička Ferdinanda Vaňka, diskutované dílo za 850000Kč
Lavička Ferdinanda Vaňka, diskutované dílo za 850000Kč
Socha
Václav Havel ke konci života žil na Praze 6 a byl jejím čestným o…
0.8km
více »
Střešovice
Střešovice
Městská část
Osada Střešovice jest připomínána již v 15. století Střešovice do nedávna…
0.8km
více »
Praha, Střešovice - Müllerova vila
Praha, Střešovice - Müllerova vila
Dům, budova
Müllerova vila se nachází v Praze Střešovicích, v ulici Nad hradním vodojemem 14.…
0.8km
více »
Praha - Dejvice
Praha - Dejvice
Městská část
Původní tvar názvu Dehnice (dehna znamená ce staročeštině zlý duch, ďábel)…
1km
více »
Praha, Pohořelec - bývalý hřbitov hradčanské dělostřelecké posádky
Praha, Pohořelec - bývalý hřbitov hradčanské dělostřelecké posádky
Hřbitov
Bývalý hřbitov hradčanské dělostřelecké posádky se nachází v Praz…
1.2km
více »
Praha - Dejvice - Námestičko kde sa stretá Kafkova a Wuchterlova ulica
Praha - Dejvice - Námestičko kde sa stretá Kafkova a Wuchterlova ulica
Náměstí
Praha - Dejvice - Námestičko kde sa stretá Kafkova a Wuchterlova ulica - vodná kaskáda nad podzemnými garážami - roku 2006 bola…
1.3km
více »
Pražská domovní znamení
Pražská domovní znamení
Drobné památky
Domovní znamení se na pražských domech začala objevovat ve druhé polovině 14. století. Netrvalo ani sto…
1.4km
více »
Protidrogový vlak
Protidrogový vlak
Tipy na výlet
Většinou podnikáme výlety za nějakými cíli. V případě Protidrogového vlaku…
1.4km
více »
Černínský palác
Černínský palác
Dům, budova
Myšlenka postavit si v Praze na Hradčanech svůj vlastní palác vznikla v h…
1.5km
více »
Praha - Hradčany
Praha - Hradčany
Městská část
Praha Hradčany jsou městskou částí Prahy 1. Tato městská část Prahy se ro…
1.5km
více »
Arcibiskupský palác
Arcibiskupský palác
Dům, budova
Arcibiskupský palác je postaven v těsném sousedství Pražského…
1.7km
více »
Praha – kandelábr pouličního osvětlení (osmiramenná plynová lampa)
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Praha – kandelábr pouličního osvětlení (osmiramenná plynová lampa)
Technická památka
Tuto zajímavou technickou památku najdete na pražském Hradčanském náměstí. Jedná se o osmiramenný litinový kandelábr plynového pouličního osvětlení…
1.7km
více »
Chrám Svatého Víta
Soutěž 10 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Chrám Svatého Víta
Chrám
Katedrála svatého Víta je největším a nejvýznamnějším pražským chrámem. Kromě bohoslužeb se zde odehrávaly i korunovace českých králů a královen.…
1.8km
více »
Zlatá ulička
Zlatá ulička
Ulice
Prostor pozdější Zlaté uličky byl původně součástí opěvnění severní stran…
1.9km
více »
Praha - Malá Strana
Praha - Malá Strana
Městská část
Malá Strana patří k městské části Prahy 1. Tato část města se roz…
2km
více »
Petřínská rozhledna
Soutěž 1 bod
www.turistikaprozivot.cz
Petřínská rozhledna
Rozhledna
Petřínská rozhledna - historie Petřínské rozhlednyPetřínská rozhledna aneb…
2.1km
více »
Pražský Hrad
Soutěž 5 bodů
www.turistikaprozivot.cz
Pražský Hrad
Hrad
Pražský hrad je největším klenotem hlavního města i celé České republiky. Pražský hrad je…
2.2km
více »
Břevnovský klášter
Břevnovský klášter
Klášter
Břevnovský klášter je klášter řádu benediktinů. Je to nejstarší mužský kl…
2.4km
více »
Staroměstské náměstí
Staroměstské náměstí
Městská část
Staroměstské náměstí, nejstarší a nejvýznamnější náměstí historické Prahy,…
3.3km
více »
Praha
Praha
Hlavní město
Praha je hlavním a největším městem České republiky. Leží na řece Vlta…
4.3km
více »
zavřít reklamu