Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Nádraží v Jindřichově Hradci se nachází na severním okraji města v části Jindřichův Hradec II.
Prochází jím normálněrozchodná trať č.225 z Havlíčkova Brodu do Veselí nad Lužnicí a končí zde dvě úzkorozchodné tratě, č.228 mířící na sever do Obrataně a č.229 do Nové Bystřice jižním směrem.
Úzkorozchodné tratě mají rozchod 760mm a spravuje je společnost Jindřichohradeckých místních drah (JHMD). Normálněrozchodná trať (1435mm) je pod správou Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), stejně jako staniční budova.
Nástupiště JHMD se nachází jižně od nádražní budovy "velkého" nádraží a odstavné i nádražní koleje jsou zakončeny kusou kolejí a "šturcem".
Tolik k tomu, co vidí cestující. To zajímavé ale začíná za depem JHMD na východní straně nádraží. Tady se oba rozchody "potkávají" a to hned na několika místech a několika způsoby.
1.Trať
Mezi Jindřichovým Hradcem a místem zvaným U Kanclova existuje technické řešení zvané kolejová splítka. Původně byla splítka čtyřkolejná, nyní je tříkolejná s tím, že oba rozchody používají jednu společnou kolej a další dvě koleje jsou pro každý rozchod samostatné.
Nedaleko Dolního Skrýchova odbočuje ze splítky úzkorozchodná trať do Obrataně a U Kanclova se odpojuje i trať do Nové Bystřice.
Je to zajímavé, a v našich zemích ojedinělé, řešení, které si vyžaduje i zvláštní přístupy od řízení železničního provozu. Důkazem je případ ze září 2004, kdy byla normálněrozchodná lokomotiva 242 251-7 přes špatně nastavenou výhybku U Kanclova "poslaná" na úzkorozchodnou trať.
2. Úzký rozchod na široký rozchod
Z důvodu přepravy úzkorozchodných vozidel na jiné železnice nebo do dílen na opravy, je třeba tyto vozy a lokomotivy naložit na normálněrozchodné vagóny (nebo na silniční podvalníky, ale to je jiná kapitola).
K tomuto účelu v Jindřichvě Hradci slouží kolejová rampa, na které koleje končí ve výšce, kde se nachází plošina normálněrozchodného železničního vozu. Na ten je přepravovaný vagón nebo lokomotiva naložen, zajištěn a připraven k přepravě.
3. Široký rozchod na úzký rozchod
V nynější době je nákladní Doprava, snad mimo sezónní Dopravy dřeva, na úzkorozchodných tratích velmi omezená, ale nebylo tomu tak vždy. Kdysi byly kolem úzkorozchodné železnice rozmístěny podniky využívající kolejovou dopravu pro dovoz paliva a materiálů pro svoji výrobu a odvoz hotových výrobků.
V některých případech se náklad překládal, ale mnohem efektivnější se ukázalo "přerozchodování" normálněrozchodných vagónů.
Podobně, jako úzkorozchodný vagón musí na rampu, také normálněrozchodný vůz musí trochu výš. Potom po jakýchsi "kolejových schodech" najede na dvounápravové uzkorozchodné podvalníky, zajistí se, a je připraven vyrazit na úzkorozchodnou trať.