Nové Spolí – dřevěná krytá lávka Na Rechlích (Český Krumlov)
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Český Krumlov je bezesporu jedinečné město, a to nejen díky unikátnímu zámeckému areálu a historickému městskému jádru, kterých si povšimla i organizace UNESCO. O tomto jihočeském městě se totiž také říká, že nikde jinde v Čechách nenajdeme na tak malé ploše tak velký počet starých mostních konstrukcí (Praze chybí mosty historické, jinde s Českým Krumlovem nemohou soupeřit počtem). Mostů krásných, ale většinou úzkých, takže často výrazně zhoršují plynulost Dopravy, a mnozí domorodci je proto nijak zvláště nemilují. Mostních konstrukcí, v jejichž podobě najdeme vše od jednoduchých dřevěných lávek až po složitě klenuté mosty kamenné i cihelné. Koneckonců již v I. polovině 19. století se údajně Český Krumlov se svým nejbližším okolím mohl chlubit devíti dřevěnými mosty přes Vltavu a osmi kamennými mosty přes Polečnici. Většina z nich se do současnosti – bohužel – nedochovala, ale právě krytá dřevěná lávka v Novém Spolí nám pomůže vyvolat představu o podobě dalších takových vltavských mostků, tzv. rechlí.
Přesuňme se tedy na jih Českého Krumlova, kde v městské části Nové Spolí žije nějakých 550 obyvatel. Mnozí z nich po kryté dřevěné lávce procházejí dnes a denně, přičemž si ani neuvědomují, že krytá dřevěná lávka Na Rechlích byla zakreslena v mapách již roku 1700. Tato lávka, spojující Nové Spolí a Plešivec, byla vždy unikátem. Nejen svou délkou přes 100 metrů, která z ní činí nejdelší krytou dřevěnou lávku České republice, ale také svou konstrukcí. Ta totiž umožňovala zachycování plaveného dřeva z šumavských lesů a jeho uložení v nedalekém městském skladu dřeva.
Stávající lávka Na Rechlích (nebo také Rechle) si však „barokní“ rok 1700 již pamatovat nemůže. Její současná podoba pochází až z roku 1798. Je vystavěna na čtyřech kamenných pilířích (další dva pilíře tvoří nábřežní zeď) do podoby ve tvaru písmene L. Vltavu přetíná „našikmo“ a je dlouhá 102 metrů (s předmostím 116 m), široká 2,7 m a vysoká 4 m, přičemž do výše 2,7 metrů je krytá bedněním (toto bednění na plešiveckém předmostí zakrývá 80 % výšky). Celá lávka je kryta valbovou sedlovou střechou s dřevěnými štípanými šindelemi a dnes je již chráněnou kulturní a technickou památkou v Městské památkové zóně Plešivec v Českém Krumlově. Těsně pod ní – se na její jižní straně – nachází jez s propustí, takže se zde v sezoně můžete občas škodolibě pokochat pohledem na vodáky, kteří se stylově „udělají“.
Celá stavba byla poprvé výrazně zrekonstruována a zpevněna v letech 1986 až 1987. Mnohem větší úprava pak proběhla roku 2011. Investorem bylo město Český Krumlov a náklady vyšší než 350 tisíc korun. Část těchto peněz poskytlo Ministerstvo kultury ČR v rámci Programu Regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón. Při této rekonstrukci byla lávka z části obnovena a došlo také k opravě a nátěru šindelové střechy. Ve II. etapě byla kompletně vyměněna konstrukce předmostí z nábřežní strany Nové Spolí a současně byly provedeny nátěry dřevěných nosných prvků mostní konstrukce.