Nuselský most - technická stavba
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Nuselský most – technická stavba
Nuselský most je klíčová dopravní stavba pro Prahu. Spojuje centrum Prahy s Pankráci. Překonává nuselské hluboké údolí vytvořené Botičem, kde leží park Folimanka a prochází železniční trať z Hlavního nádraží na Smíchovské nádraží. S trochou nadsázky lze říci, že most spojuje staré s novým. Severní část je zaústěna na historický Karlov a Nové Město, jižní část mostu končí u nové, moderní zástavby.
O stavbě mostu se uvažovalo již za první republiky. Teprve v souvislosti se zástavbou Pankráce a plánovanou výstavbou bytů Jižního města bylo nutno zajistit rychlou hromadnou Dopravu obyvatel nových sídlišť i automobilové spojení centra na jižní okraj Prahy (v podstatě dnešní připojení na D1 a D5). Proto se v roce 1967 zahájila stavba mostu, který byl úspěšně dokončen již v roce 1973. Stavba trvala pouhých 6 let, přestože se kvůli zvýšení nosnosti pro těžké vozy metra musela konstrukce mostu upravit a zesílit. Nuselský most je 485 m dlouhý, má konstrukci z předpjatého železobetonu, průměrná výška nad údolím je 42,5m, šířka 26,5m. Most byl stavěn podle koncepce ing. Vítka, ing. Sůry a ing. architekta Bucháčka. Konečnou dokumentaci vypracovali ing. Kobr, ing. Michálek a architekt Hubička. Při statických zkouškách bylo použito 66 tanků. K dynamickým zkouškám se použila řada impulsních raketových motorů, které postupným zapalováním rozkmitávaly konstrukci tak, aby byl most důkladně otestován.
Nuselský most je nejvyšším mostem v centrální Praze a jednou z největších staveb z předpjatého betonu v celé republice. Po vrchní části mostu je vedena dvouproudá šestipruhová severojižní magistrála a uvnitř mostu je umístěn tubus pro metro. Na pankrácké straně mostu je situována stanice metra Vyšehrad s částečným výhledem na Prahu. V roce 2000 získal most ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby.