Ostrava – erotické fontány Mládí a Dívčí tajemství
Turistické cíle • Památky a muzea • Kašna
Město Ostrava bude asi navždy spojováno s doly, vysokými pecemi a uměním i architekturou období nepřekonatelných vítězství socialistického tábora. To je skutečnost, stejně jako fakt, že komunikační páteří Ostravy je ulice 28. října, která návštěvníka někdejšího „ocelového srdce republiky“ vede od příjezdu do města ve směru z Opavy až do jeho centra. Jednou ze staveb, kterou při této cestě míjíte, je také Dům kultury města Ostravy, tedy v letech 1964 až 1973 známý DK VŽKG, čili Dům kultury pracujících Vítkovických železáren Klementa Gottwalda. Budova KD byla postavena v roce 1961 a její podobu navrhl architekt Jaroslav Fragner.
V souvislosti se vznikem Domu kultury bylo potřeba nějak oživit také jeho okolí. A tak Fragner navrhl umístit v těsné blízkosti kulturáku několik uměleckých výtvorů, znázorňujících tehdejší současnost. Musím hned na úvod přiznat, že se mi tento druh umění nelíbí a tudíž mi nijak nevadí, že byly realizovány nakonec jen dvě fontány, které pak čekal stejný osud. Podle odborníků se v obou sousoších prolíná realismus s prvky moderního umění. Bronzová sousoší, která jsou umístěna ve středu každé kašny, vytvořil absolvent pražské Akademie výtvarných umění, sochař Stanislav Hanzík. Obě kašny svou symetrickou strukturou s obložením deskami z šedé žuly navazují na architekturu Domu kultury. Kašna se sousoším Mládí je vlastně podélný bazén, orientačně komponovaný ve shodě s ulicí 28. října. Kašnu se sousoším Dívčí tajemství najdeme u západního průčelí bočního křídla.
První je tedy fontána Mládí. Sousoší, které je součástí fontány, bylo veřejnosti slavnostně představeno v roce 1961, tedy ve stejném roce, kdy zahájil svůj provoz kulturní dům. Kašna pak byla téměř třicet let mimo provoz a obnovena a slavnostně spuštěna byla – autorem sousoší Stanislavem Hanzíkem – až v roce 2005. Ještě později však náklady na její rekonstrukci spolkly z rozpočtu města dalších tři a půl milionu korun. Druhá fontána – nazvaná Dívčí tajemství je menší, méně okázalá, a proto lyričtější. Obě sousoší navazují na tradici moderního českého sochařství a jejich evidentní erotický náboj představoval vhodné oživení celkové koncepce kulturního domu. Současně se však mezi pokryteckými a prudérními bojovníky za vítězství reálného socialismu zvedla vlna odporu. Zejména Mládí bylo označováno takřka za pornografii a mělo být odstraněno. Díky větší otevřenosti a překotnému vývoji v 60. letech k tomu nedošlo. Kašny byly jen odstaveny mimo provoz. V této souvislosti je zajímavé, že lehce lesbické Dívčí tajemství vadilo soudruhům méně.
Obě fontány jsou zařazeny do seznamu kulturních památek ČR.