Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Dům, budova
Železnice má nesporný význam pro rozvoj každého regionu a města. Nejinak tomu bylo i v Ostroměři na Jičínsku. Když se ve druhé polovině 19. století Ostroměř stala železniční křižovatkou, postupně začala opouštět vesnický charakter a rostla v město.
V letech 1867 až 1869 byla postavená současná kamenná nádražní budova společně s železniční tratí. Kámen na obložení budovy pochází z nedalekého pískovcového lomu v Podhorním Újezdě. Podobnou nádražní budovu můžeme vidět i v Novém Bydžově, v Martinicích v Krkonoších a v Nové Pace.
Budova stojí na obdélníkovém půdorysu. Sestává z krajních třípodlažních křídel a středové dvoupodlažní části. Všechny tři části nádražní budovy jsou zakryty sedlovými střechami s hřebenem v příčném, respektive v podélném směru. Otevřený přístřešek podél budovy, který chrání cestující před nepříznivým počasím, není původní. Potvrzují to staré fotografie. Na nich si můžeme všimnout, že mezi budovou a kolejištěm rostly listnaté stromy, pěkně v řadě vedle sebe.
V zimě se cestující mohou ohřát ve vytápěné čekárně s prodejem jízdenek. V levé části budovy se potom mohou občerstvit v restauraci. Vlevo od budovy najdou v případě potřeby samostatné toalety, vpravo pak přístřešek pro kola. U hradeckého zhlaví se nachází ještě budova dílen.
Ostroměřské nádraží je železničním uzlem. Je tu 49,058. km trati 040 Chlumec nad Cidlinou – Trutnov, 34,873. km trati 041 Hradec Králové - Ostroměř a nultý kilometr téže trati Ostroměř – Jičín. Stanice je prioritně přestupní, místními je využívána méně, vzhledem k počtu obyvatel Ostroměře.
Zdejší nádraží je sedmikolejné. Dopravních kolejí je pět, ostatní jsou manipulační a odstavné. Z nádraží vedou i dvě vlečky. Nástupiště pro cestující jsou betonová, pouze u koleje č. 4 je nástupiště nezpevněné. Stanice je vybavená elektromechanickým zabezpečovacím zařízením, nechybí vjezdová a odjezdová světelná návěští. Na obou zhlavích se nacházejí obsazené budovy stavědel.
Nádraží v Ostroměři se může pochlubit prvním místem v 1. ročníku soutěže o nejkrásnější nádraží v České republice v roce 2007. A to díky osádce stanice, která se vzorně stará o čistotu a květinovou výzdobu.
Pro turisty je přednádražní prostor výhodným výchozím místem. Začíná tu modrá, zelená a žlutá turistická značka. Cíle a vzdálenosti k nim vám prozradí přiložená fotografie. Před nádražní budovou začíná také naučná stezka Eduarda Štorcha a Karla Zemana, která vás provede Ostroměří a nejbližším okolím.
A na úplný závěr přidávám ještě pro železniční fandy odkaz na schéma kolejiště a zhlaví ostroměřského nádraží: www.vlakregion.cz/trate/041/dopravny/ostromer/ostromer_map.jpg.