Loading...
Turistické cíle • Technická památka
V roce 1930 ve dnech 26. až 27. října postihla zdejší lesy v okolí Velkého Dářka historicky nejrozsáhlejší lesní kalamita jakou zdejší kraj pamatuje. Tehdy při sněhové vánici a silném větru byly vyvráceny stromy o objemu přes 320 000 plm dřeva. Na zpracování polomů muselo být povoláno na 350 rusínských dřevorubců. K odvozu dřeva pak byla urychleně zbudována lesní železnice o rozchodu 760 mm a délce 10 km, která vedla od Dářka přes Račín až k pile do Hamrů nad Sázavou. Dřevo bylo dopravováno na železných vozících tažených parními a benzínovými lokomotivami. Železnička byla v provozu v letech 1931 až 1934. Po jejím zrušení bylo těleso využito v cestní síti. Průběh trasy je dodnes v oblasti Padrtin na podrobných mapách vidět. K železnici byla zbudována též řada svážných zpevněných lesních cest. Jejich průběh přibližuje i několik snímků.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.48 Žďárské vrchy/B1, GOL 1:25 000 Žďárské vrchy