Pod ledečským hradem
Turistické cíle • Technická památka
Od železniční zastávky Horní Ledeč se vám otevře hezký výhled na blízký ledečský hrad, ale tady bych rád upozornil, že koleje trati pokračující do neviditelné skalnaté úžlabiny dál směrem vpravo míjejí i jeden technický unikát. Je jím kratičký železniční tunel, který prochází úpatím skalnaté průrvy. Ta odděluje hmotu hradu stojícího na vyšší skále a předhradí, z něhož přístup do bývalého feudálního sídla dodnes umožňuje most překlenující rokli vysokými kamennými oblouky.
Tunel je jednokolejný, nachází se v nadmořské výši 365 m a jeho délka dosahuje pouhých třiceti metrů!
Je součástí železniční trati č.212 Čerčany – Světlá nad Sázavou, jež byla po zhruba dvouroční výstavbě roku 1903 dokončena pražskou firmou Oswald Žiwotský. Na trati bylo zbudováno celkem 8 tunelů (z nichž jsou všechny krom toho hornoledečského mnohem delší) a provoz na ní byl odstartován 23.září roku 1903.
Zajímavostí je i to, že hned za podhradním tunelem směrem ke stanici Ledeč nad Sázavou železniční trať překlenuje dolinu Olešenského potoka a zástavbu Pivovarské údolí kamenným obloukovým viaduktem.