Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Podolský most je železobetonový silniční most přes Vltavu. Leží mezi obcemi Podolí a Temešvár na silnici č. 29 spojující Tábor a Písek. Most nahradil starý řetězový most z roku 1848, který byl s výstavbou Orlické přehrady v roce 1960 rozebrán. Nyní je umístěn u vesnice Stádlec přes Lužnici.
Podle projektu V. Janáka, J. Brebera a I. Pacholíka jej postavila firma B. Hlavy za 26 mil. korun v letech 1939–1943. Návrh mostu byl oceněn v roce 1937 v Paříži a v roce 1939 v Lutychu.
Most je dlouhý 510 m a tvoří ho několik oblouků, z nichž ten největší má rozpor 150 m. Šířka mostu je pouhých 8,5 m (6,5 m vozovka a 1+1 m tvoří chodníky) a vozovka se nachází ve výšce 65 m nad řekou. Při stavbě mostu se zpracovalo 20 900 tun betonu, z toho 6 920 tun cementu, 1 200 tun ocelové výztuže a k tomu se použilo 6 300 m³ dřeva.
Na konci II. světové války tvořila Vltava demarkační linii, americká 3.armáda tu v květnu 1945 čekala dva týdny na příjezd sovětských vojsk, což dokumentuje pamětní deska z roku 2000.
Na obou koncích mostu jsou parkoviště a kamenné vyhlídky na most a Vltavu. Na straně k obci Temešvár je i občerstvení a WC.