Loading...
Oficiálně bezejmenná mostní stavba známá jako Vyšehradský železniční most nebo Železniční most na Výtoni rozhodně stojí za pozornost. Minimálně proto, že je půvabným vyhlídkovým místem přístupným pohodlně z obou stran i pro pěší. A zajímavá je také její historie, která se začíná psát v roce 1872. Současná mostní konstrukce, klenoucí se nad Vltavou, je však o něco mladší – pochází totiž z roku 1901.
Jedná se o pátý pražský most přes Vltavu ve směru jejího toku a během své rekonstrukce v roce 1909 býval nazýván Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. Most z Harkortovy mostovny v Duisburgu byl vybudován v letech 1871 až 1872 a v podstatě spojoval nádraží Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží) se Západním nádražím (dnes Smíchovské). Tehdy byl ocelový most jednokolejný a spočíval na třech pilířích. Jednalo se o most příhradový, přímopásový, o pěti polích a celkové délce 196,3 m.
Přestavbou z let 1900 až 1901 dostal Železniční most (původně most Spojených drah) novou konstrukci pro dvojkolejnou trať. Výměna samotné konstrukce prý tehdy trvala jen 36 hodin a na celé rekonstrukci se podílely tři firmy z Libně. Byly vybudovány dva nové kamenné pilíře nesoucí tři příhradové parabolické nosníky (každý o délce 72 m a hmotnosti 560 t). Elektrifikace dráhy na mostě pak proběhla v roce 1928.
V současné době je tento most nejproblematičtějším místem plánované modernizace trati mezi hlavním a smíchovským nádražím. Měl se totiž podle plánu z konce 20. století stát trojkolejným (a současně také silničním), navíc o metr vyzdviženým. V závěru roku 2004 byl celý soubor železničních mostů zařazen mezi chráněné kulturní památky. A bylo po plánech …
Na závěr snad ještě několik čísel a technických dat: Současný Železniční most má tři pole o rozpětí téměř 70 m a je široký 8,1 metru (k tomu je ovšem nutno přidat 1,8 m pro pěší na každé straně). Most je dlouhý 298,4 m a je považován za dílo ing. Jana Koláře.
A s rekonstrukcí mostu i se změnou jeho současné podoby se i nadále počítá …